Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Peco of Piko

Gestart door belair, 15 september 2006, 22:09:35 PM

belair

Wat zijn jullie voorkeuren en waarom? Ik twijfel nog tussen deze twee rails om een baan te beginnen.
Luc

ysbeer

Piko maakt rails heel sterk em ook best mooi.
De wissels zijn goed maar er wil er wel eens een bij zitten die niet helemaal deugt.
piko rail is te hoog (niet helemaal op schaal dus)
Maar piko is wat service betreft hel goed.
prijzen zijn redelijk tot goed.

peco maakt modelrails,heel mooie wissels en rail op de bijna juiste hoogte .
verkrijgbaarheid en prijzen zijn veel minder fraai dan piko.
de wissels zijn van een engels voorbeeld en iets anders dan een duits voorbeeld (maar ik zelf til daar niet zo aan)

en voor de rest is het een zaak van geld en verkrijgbaarheid
wil je echter zo goed mogelijke natuur getrouwheid dan zou ik peco kiezen.

wim ysbeer

belair

Ik let in het eerste geval wel wat op mijn geld want bv een wissel en aandrijving kost al wat geld en er zijn er toch verschillende nodig op een baan. Maar het zou dom zijn om op een ? te kijken als je problemen zou krijgen door een mindere kwaliteit. Maar dit weet je meestal maar na ze gekocht te hebben. Daarom ook de vraag voor ik ze aankoop. Dus Peco voor Piko.
Luc

ysbeer

Ook roco line zonder bedding is het bekijken waard,zit er zo een beetje tussen in.
heeft ook code 83 rails en zeer slanke wissels

wim ysbeer

belair

Als ik de prijzen vergelijk met Piko is er toch een zeer merkelijk verschil met al de andere merken.
http://www.modelleisenbahn.com/index.php
Daar gaan de stukken toch zeker goedkoper, je mag dan nog verzending betalen.
Luc

dieseltje

Luc,

Ik heb een groot deel van m'n Peco materiaal (code  75) in Engeland via het web, gekocht, betaald met visa, en laten toesturen, ging prima en heel wat goedkoper dan hier.  
Aangewezen sites zijn deze van Hattons en Rails of Sheffield.

mvg,

Benny

belair

@Dieseltje
citaat:
Ik heb een groot deel van m'n Peco materiaal (code 75) in Engeland via het web, gekocht, betaald met visa, en laten toesturen, ging prima en heel wat goedkoper dan hier.
Aangewezen sites zijn deze van Hattons en Rails of Sheffield.



Wat is het verschil tussen code 75 en 100? En welke rails gebruik je dan, de zilver gelaagd? Ook nog wat is het verschil tussen Electrofrog en Insulfrog?
Luc

dieseltje

Luc,

Er komen voornamelijk drie codes voor; 75, 83 en 100;  Dit heeft te maken met de profielhoogte van de rails.  (Hierover zijn heel wat artikels en topics etc. terug te vinden...)  Vroeger had je vooral code 100, maar dit is niet helemaal op schaal (1/87)... Er zijn wel tal van discussies over het feit of je dit nu moet toepassen of niet, en of je het ziet of niet etc... (je moet zelf maar eens kijken op een beurs met enkele banen, je vind er waarschijnlijk alle codes terug  - zelf gebruik ik code 100 in m'n schaduwstations en code 75 op de zichtbare delen)
De peco sporen die ik heb zijn nickellegering.
Over Insulfrog en Electrofrog zijn er ook al artikels in MSM verschenen, en ik meen ook al draadjes op dit forum.  Ik heb overal electrofrog; insulfrog schakelt het achterliggende deel van de wissel (waar de trein niet naartoe gaat) stroomloos.

Benny




Koen

Luc,

Ik maak eveneens gebruik van electrofrog wissels. Hou er rekening mee dat deze wissel iets meer vraagt van de sturingen betreffende de polarisatie van de wisseltongen. Dit soort wissels zijn opgebouwd met contacten die de polarisatie verzorgen maar op termijn geeft dit wel eens slecht contact. Omschakeling van de polariteit in functie van de wisselstand is echt wel aan te raden.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dieseltje

.... insulfrog schakelt het achterliggende deel van de wissel (waar de trein niet naartoe gaat) stroomloos.

Benny,

Je vergist je, of je hebt het niet goed begrepen.
Insulfrog betekent: ge?soleerd puntstuk. Maar elektrisch lopen de spoorstaven gewoon door, via draadjes onder het puntstuk door..

Het is juist bij Electrofrog zo dat het spoor achter het wissel stroomloos staat als het wissel naar het andere spoor geschakeld staat.

belair

Dus best Insulfrog aanschaffen voor de minste problemen?
Luc

Klaas Zondervan

Luc,

Het voordeel van Insulfrog is dat je de minste aansluitproblemen hebt. Het nadeel dat daaraan gekoppeld is, is dat je in het puntstuk een klein stroomloos stuk hebt. Korte twee-assige locjes kunnen daarop stilvallen. Maar dat nadeel heb je bij de meeste merken, de meeste wissels van andere merken zijn nl. ook van het type Insulfrog.

Het voordeel van Electrofrog is dat je geen stroomloos stuk in het puntstuk hebt. Het hele puntstuk inclusief de tongen wordt omgeschakeld, afhankelijk van de wisselstand.
Als je digitaal rijdt moet je in beide spoorstaven achter het puntstuk een isolatie aanbrengen. En de spoorstaven daarachter moet je apart aansluiten.

Wat je moet kiezen, dat moet je zelf bepalen. Het belangrijkste is dat je goed begrijpt wat de voor- en nadelen van beide wisseltypen zijn.

belair

Het zal toch Peco code 100 worden met Insulfrog wissels, die zijn toch naar ik versta het simpelste.
Bedankt voor al jullie hulp.[^]
Luc

n/a

Neem PECO met Electrofrog. Lees de handleiding van de wissels en je zal zien dat electrofrog is op te lossen door een isolator achter de wissel te zetten (verbinding van het spoor). Electrofrog is beter omwille dat er altijd stroomvoorziening is op de wissel en zo je trein niet plots stopt op een wissel. Dit gebeurt nogal veel met bijv. Amerikaanse treinmodellen.

opm: PECO is goed en goedkoop maar alles is flex dus het voorbereiden van de installatie van de rails is moeilijk.

A+

belair

Het schrikt toch wat af, h?. Het is waarschijnlijk wel niet zo moeilijk eens je het gezien hebt. Worden die ook door de PL10 aangedreven?
Luc