Heren, dank voor jullie bemoedigende feed-back.
Dit boeit me ook des te meer, omdat ik ook met die magictreinen en dergelijke aan het werk ben voor de Egyptische baan.
Jouw Egyptische project ben ik ook met interesse aan het volgen. Het leuke van dit soort smalspoorprojecten is dat je een behoorlijke vrijheid hebt met bouwen en ook relatief betaalbaar. Want je kunt vrijwel elk H0-wagonnetje ombouwen tot een 0e-wagon omdat ze op dezelfde rails rijden. En er zal niemand vinden dat het niet kan of nooit heeft bestaan, want in smalspoor heeft zo’n beetje van alles rondgereden.
▲ Ik ben niet van plan om er een knallend meesterstuk van te maken, maar zoals het interieur er nu uitziet mag er qua detaillering nog wel wat worden aangevuld.
▲ Dus ben eens gaan rondspeuren op het internet om te zien wat er allemaal in zo’n machinistenhuis zit ingebouwd. Even voor de duidelijkheid: dit is schaal 1:1.
▲ ...en om te zien wat anderen er van hebben gemaakt in schaal 1:22,5. En dit is natuurlijk wel een stuk groter dan 1:45.
▲ Ik ben eerst maar eens begonnen met het voorzichtig lossnijden van die malle handgrepen.
▲ Als je de kap eraf haalt dan is de inrichting vrij sober: die vier dingetjes boven de kachel zijn waarschijnlijk afsluiters. Ik heb H0-modellen gezien met meer details. Maar ik denk dat Fleischmann de kosten van de productie wat heeft willen drukken.
▲ Met hier en daar wat aanvulling begint het misschien al ergens op te lijken. Dat witte plaatje op de voorgrond is traanplaat... of eigenlijk wafelijzerplaat en dat ligt er nog los op.
▲ Het zicht vanuit de buitenkant naar binnen.
▲ Nu nog op zoek naar een stuk of wat temperatuur- en manometers en wat er zoal nog meer aan rommel in dat machinistenhuis zit.
▲ Omdat de binnenkant van het machinistenhuis moeilijk bereikbaar wordt, heb ik bedacht om een laag te maken die later tegen de binnenkant wordt geplakt. Met wat gevonden ringetjes en dingetjes heb ik de boel een beetje volgeplakt.
Nadeel van een inkjetprinter is wel dat de afgedrukte manometers lijken met blote oog aardig scherp, maar met een close-up kun je duidelijk de korrel zien. Enfin, het het hoeft ook niet allemaal high-end te worden.
▲ Ik heb bedacht dat de buitenkant donkergroen moet worden en heeft een eerste laag verf. Het paneel met de metertjes zit er ook in en de binnenkant van het machinistenhuis wordt beige. De kachel wordt natuurlijk nog zwart met roest en die afsluiters rood en koper. En dan moet ik natuurlijk nog een (1:43, 1:45 of 1:48) stoker/machinist vinden die er een beetje behoorlijk uitziet. De Preiser 65372 machinist en stoker (1:43) zitten op
€ 17,43. Dat vind ik nog wel behoorlijk aan de preis!

Enfin, tot zover.