Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Metpetergaathetbeter

#45
mijn voordeur met daarboven een venster(tje) hebben ook witstenen ornamenten en wat blijk in schaal zouden die ornamenten met voordeur en venster net iets groter te zijn dan jouw entree .Het geheel zou in schaal nagenoeg 3.8 cm hoog meten ongeveer de grootte van jouw entree(2deuren en bovenliggend venster ) dus lijkt 1/120 de meest voor de hand liggen.

Anderzijds lijkt het mij nog een geluk(als je dat zo zou mogen noemen), ondanks het vele fraaie werk je erin stak,dat je daar nu achter gekomen bent en niet volgend jaar in een veel verder gevorderde bouwfase van uw station 

SuSke

Het verdict is al gevallen. Het is te klein. En dat is zonde na alle werk dat je er in gestoken hebt.

Waarschijnlijk heb je bestaande faller huisjes als referentie genomen, maar die dingen zijn gewoon op schall 1/100 - 1/120 (dus eigenlijk TT)
Wat je er aan gaat doen?? Misschien zoals Michiel stelt: door die zure appel bijten. maar jij moet weten hoe lang die wrange smaak van de foute schaal zal blijven hangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cedric

Goedemiddag,

De kwaliteit van je gebouw is top, het straalt nu al door en door sfeer uit en het is nog niet afgewerkt en geschilderd.

Ivm de schaal, wat je zou kunnen doen is evt je baanplan lichtjes aanpassen zodat het gebouw op de achtergrond komt. Dan valt het grootteverschil niet zo op en krijg je zelfs een dieptewerking (zoals hiervoor door Michiel al aangehaald)
Er zijn enkele zeer goede modelbouwers die met verschillende schalen op hetzelfde diorama al geëxperimenteerd hebben en zeer mooie resultaten boeken (in het boek van Jacques Le Plat vind je hier meer over en hij heeft ook al enkele jaren geleden een artikel in MSM geschreven hierover)

Nu, het blijft natuurlijk jouw beslissing

Chrisrail

#48
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SirGresley

Kijk hier in mijn FlickR album van Station Schaarbeek en dan is uw model eigenlijk te klein...

https://www.flickr.com/photos/55973726@N02/albums/72157671218625253
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Alan On Track

#50
Bedankt iedereen om er samen over na te denken. Ik heb zelf ook nog een nachtje nagedacht over de situatie...

Intussen denk ik dat ik weet hoe de fout erin geslopen is:
Voor mijn vorige zelfbouwstation 'Sehr-am-Üzant' (het gebouw op mijn profielfoto, op  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82733.0 beschrijf ik uitgebreider hoe ik dit gebouwd heb) heb ik het Kibri huisje 8196 als referentie gebruikt om de afmetingen op te baseren. Ik was zeer tevreden van het resultaat en toen ik aan mijn Brussels station begon heb ik dan ook gelijkaardige afmetingen gebruikt, zonder er echt bij stil te staan dat een stationsgebouw eigenlijk proportioneel veel groter is dan een gemiddeld huis. Bij Sehr-am-Üzant is dit nooit opgevallen omdat het met haar vier verdiepen gewoon een groot stationsgebouw op zich is, waarrond verder niet al te veel scenery komt te staan en vooral door kleine, korte treintjes bediend zal worden.

Maar met St-Gilles-Monterey was het dus andere koek. Ik ben inderdaad te klein begonnen, en dat is me helaas pas opgevallen door er een gewoon stationsgebouw naast te plaatsen. Een stomme fout maar er valt helaas weinig aan te doen... Dit gebouw is niet geschikt voor 1/87 :-[. Het grootste probleem zou hem bovendien in de spoortunnel zitten. Om er twee sporen mét bovenleiding onderdoor te laten gaan is het gebouw niet breed genoeg. Of ik zou de treinen onrealistisch dicht op elkaar moeten proppen.

Dus moet er een oplossing gezocht worden. Dit project zit iets te diep in mijn hart om nog te laten gaan!

Aangezien het stationsgebouw de blikvanger hoort te zijn van mijn baan is werken met perspectief geen optie. Zeker omdat met de treinen ernaast het enorm opvalt hoe klein het eigenlijk is. Bovendien hou ik niet zo van geforceerde perspectieven in de modelbouw. No offence aan zij die het wel doen, het resultaat kan prachtig zijn, maar het is gewoon niets voor mij. Vooral omdat ik mijn diorama's graag vanuit verschillende hoeken fotografeer en bekijk. 
Schaal TT zou nog een redmiddel kunnen zijn, maar ik heb geen ervaring in deze schaal. En bovendien... Mijn collectie is niet zo enorm als die van velen onder jullie (ooit misschien  ::) ), maar ik heb wel al een bescheiden NMBS wagenpark in H0 bij elkaar verzameld. Ik zie het dus niet meteen zitten om een totaal nieuw wagenpark uit te bouwen in een andere schaal, waar Belgisch materieel bovendien nog vrij schaars is...

De optie die overblijft is dus... voor de derde maal opnieuw beginnen. (Driemaal is scheepsrecht  ;D )

Da's geen eenvoudige beslissing geweest, het is niet eenvoudig om twee weken hard werk achter je te laten, maar het zal niet anders kunnen. Gelukkig ben ik een positieve mens en zie ik het ook een beetje als een opportuniteit!

1. Ik heb deze fout nu gemaakt, maar ga ze nu waarschijnlijk wel nooit meer maken. Zoals sommigen het al zeiden: gelukkig heb ik het nu al ontdekt en niet na een jaar werk.
2. Ik krijg de kans om een aantal architecturale elementen waarmee ik minder tevreden was of onnauwkeurig waren uitgebeeld alsnog aan passen naar wens.
3. Ik kan zowel leren uit de foutjes die ik bij dit model heb gemaakt als technieken perfectioneren die ik bij de bouw heb ontwikkeld. Het nieuwe model kan alleen maar beter zijn dus.
4. De bouw van het oorspronkelijke kartonnen model duurde een stuk langer als het latere styreenen. Ik vermoed dat het dan ook minder lang zal duren om dit station op te bouwen, omdat ik de techniek al beter in de vingers heb.
5. Het huidige model gaat ook niet noodzakelijk verloren. Als er één ding is waar ik nog veel te leren aan heb is het wel het schilderen en verweren van modellen. Nu heb ik de kans om te oefenen, te experimenteren en te testen op dit model, zonder dat ik het risico loop het nieuwe station te beschadigen.
6. Het resultaat zal er een stuk monumentaler uit zien, en dat was ook de bedoeling :) .

Dus ja, ik begin opnieuw, maar beter voorbereid deze keer. Ik begin alvast met een duidelijke bouwtekening op schaal, zodat ik geen fouten meer maak. Het gebouw zal breder, hoger en dieper worden. Gelukkig heb ik laatst genoeg nieuw materiaal aangeschaft om een nieuw station te kunnen bouwen. Bedankt allemaal nogmaals voor alle steun en geen zorgen: de updates blijven volgen ;) !

Groet,
Alan
Modelbouw is een kunst

chef garde

Eventueel via NMBS plannen opvragen van bijv Schaarbeek en/of Soignies en aan de hand daarvan een eigen station creëren??

SuSke

De juiste spirit Alan.

We blijven benieuwd naar dit monumentale station.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

#53
Hoi Alan,

op de valreep misschien nog een suggestie om niet helemaal opnieuw te moeten beginnen:
is het geen optie om onder je bestaande bouwsel nog een arduinen sokkel te voorzien waardoor je hoogte correct wordt?
De breedtes van ramen en deuren zijn minder belangrijk aangezien die in alle mogelijke varianten doorheen de geschiedenis van spoorgebouwen zijn voorgekomen...
Gewoon maar even meegedacht om al je mooie werk niet tevergeefs te laten zijn...

Een beetje zoals in onderstaand voorbeeld:

(c)Wikipedia

Alvast veel succes met je verdere aanpak!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Gerolf

Jammer dat je die keuze moet maken, maar het is wel de beste beslissing.
  Mogelijk kan je nog ornamenten recupereren van je oude gebouw ?

Succes met de nieuwe start !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Dat van die sokkel lijkt me idd geen slecht idee 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Klaas Zondervan

Volgens Alan is het gebouw ook niet breed genoeg. Dat ga je met een sokkel niet oplossen.
ik denk dat het nu is: uithuilen en opnieuw beginnen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 januari 2019, 14:19:24 PM
Volgens Alan is het gebouw ook niet breed genoeg.
en niet diep genoeg als je dat vermenigvuldigd dan kom je aan een volume dat eigenlijk om zijn minst 4 tot 6 maal te klein is, als je hetzelfde op schaal bouwt val je achterover hoe groot het zou moeten zijn !

Alan On Track

Het is al een poos geleden dat ik nog in dit topic heb gepost, maar het leek me alvast het meest geschikt om het volgende verslag te plaatsen.

Hoewel het project rond het stationnetje nog even in de koelkast zit begon het laatst toch te kriebelen om Brusselse gebouwen te knutselen. In het kader van mijn bachelorpaper ben ik veel bezig met Brusselse bouwvergunningen uit de 19de eeuw, waarin doorgaans originele plannen van de gevels zijn bijgevoegd. Door deze plannen heb ik een beter beeld gekregen van de realistische afmetingen van deze gevels, en begon het te kriebelen om tussendoor wat typische Brusselse gevels te bouwen, die eventueel later nog een plaatsje kunnen krijgen op dit baantje. Aangezien ik nu over correcte afmetingen beschik is het ook mogelijk om deze gevels netjes in 1/87 te bouwen, en niet dezelfde fout te maken als bij het stationsgebouwtje (zie eerder in dit topick) dat volgens schaal te klein was.

Mijn keuze voor de eerste gevel viel op een type van Electrische en Vlaamse-neorenaissancehuizen met puntgevel die in Brussel (en evengoed elders in België) vrij vaak voorkomen. Om een indruk te geven heb ik een snelle collage van soortgelijke gevels gemaakt:

Huizen_Tekengebied 1 by Alan Jockmans, on Flickr   

Wat de bouw betreft ben ik naar gewoonte aan de slag gegaan met styreen in verschillende diktes. Op de rubbouw ben ik begonnen met het uittekenen van het plan van de gevel. Ik heb gekozen voor een eenvoudige neorenaissancestructuur met een houten erker. Ik vertrek hiervoor niet van een bestaande bouwtekening, maar heb ik wel maten gebruikt die overeenkomen met bestaande gebouwen. De basis is 1,5mm styreen:

IMG_20200207_221503831 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200207_231129288 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200208_000920410 by Alan Jockmans, on Flickr

Daarna bouw ik het gebouw op uit laagjes styreen met baksteenmotief. Die laagjes overlappen de openingen, maar die snij ik pas achteraf bij.

IMG_20200208_144311373 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200208_182030940 by Alan Jockmans, on Flickr

Vervolgens begonnen met de details van de gevels. Het ingewikkeldst waren de stenen dragers van het erker. Dit was een probeerseltje dat ik heb gebouwd uit verschillende lagen 0,5 mm styreen. De gelijkvormigheid is vooral bekomen door de verschillende lagen gelijk te vijlen. Andere elementjes heb ik 'geleend' van het stationsgebouw.

IMG_20200208_134217951 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200208_201557908 by Alan Jockmans, on Flickr

Het erker zelf was de laatste grote uitdaging. Deze is gebouwd door verschillende lagen styreen uit te snijden en over elkaar te kleven. De uitdaging was hier vooral om de randen mooi recht te snijden.

IMG_20200208_215955666 by Alan Jockmans, on Flickr

Hierna heb ik het erker nog verder versierd en op de gevel geplaatst.

IMG_20200208_231317732 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200209_001501306 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200212_175255975 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo, dit is hoever de bouw aan deze Brusselse gevel na 2 dagen gevorderd is. De belangrijkste elementen van deze gevel zijn af en in principe kan het al in de primer. Daarna kan ik aan de ramen beginnen.

Om deze (en ook toekomstige) gevel echter volledig af te kunnen werken ben ik nog op zoek naar gietijzeren balustrades in schaal H0. Is er een fabrikant die dit aanbiedt of een bedrijf waar ik metalen elementen kan laten etsen? Want dergelijke gietijzeren details komen in Brusselse gebouwen zeer veel voor en ga ik dus nog veel nodig hebben.

Modelbouw is een kunst

SuSke

Knap werk Alan. Je hebt het zeker in je vingers om mooie stukken te maken.
Zelf de maat van het metselwerk komt (bijna) overeen met de 1/1 gebruikte steenmaat (Slaters??).

Kijk met spanning uit naar het vervolg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.