Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

DFS

echt knap, zeker voor een eerste keer! Ik volg ook

Koen

Fantastisch werk!
Dit getuigt van inzicht en vooral veeeeel geduld  ::).
Ik blijf dit volgen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Alan On Track

Terwijl er gewacht wordt op de aankomst van de styreen heb ik met de restjes een aantal details gemaakt. T'was een klein monnikenwerkje, maar gevelstenen zien er een stuk gesculpteerder uit en het geeft de gevel extra karakter. Ik heb ze eenvoudig (enfin, het was niet eenvoudig om in de praktijk te doen) uit een reep styreen van 1 mm gehouwen.

IMG_20190107_191606214 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

guy holbrecht

Knap stukje werk. Dat vraagt om een vervolg. Ik kijk er graag naar uit.

Gr.
Guy

Dirkh

Bangelijk mooi stukje modelbouw werk. Ik blijf volgen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Terwijl er nog steeds op styreen gewacht wordt ben ik wat meer aan het ontwerpen geslagen. De baan niet breder dan 60 cm zou mogen worden en ik wel wat scenery wil toevoegen heb ik het het sporenplan van het station vrij beperkt gehouden tot drie sporen. De rest moet ik nog meer concreet uittekenen. Ik ga hoogstwaarschijnlijk nog wel wat aanpassen aan dit plan. Ik twijfel er bijvoobeeld aan om de aftakking dubbelsporig te maken, of er een uitwijkspoor te zetten. Dat zal afhangen van hoezeer ik de scenery wil uitbouwen. Ik wil graag een mooi evenwicht bekomen tussen de twee.

img047 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb vlug even geschetst hoe het er ongeveer moet uitzien. Het bordeaux klassiekje heb ik er enkel bij gezet voor het karakter, ik heb het geld niet voor zo'n mooi stel. Ik dacht eraan om in tijdperk IV/V te bouwen. Ik heb geprobeerd om die sfeer wat naar voor te brengen.

img046 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar over het tijdperk ga ik nog precies moeten denken. Mijn 'vloot' van Belgische treinen is hoofdzakelijk tijdperk V, met een paar tijdperk IV rijtuigen. In tijdperk III heb ik enkel een belgische type 64 met een sleep L-rijtuigen, een aantal goederenwagens én de Brusselse tram van Atlas die ik op een mooie dag eens van een motor ga voorzien. De rest van mijn tijdperk III materieel zijn een paar Duitse stoomloks.

Aanvankelijk had ik het liefst een Brussels baantje van rond 1900 willen bouwen, gezien mijn voorliefde voor die periode. Helaas is Belgisch tijdperk I materieel nergens te vinden. En het is bovendien ook wat stom om nieuwe treinen te gaan bouwen/kopen terwijl ik de rest van het materieel waarin ik de laatste jaren mijn geld gestoken heb niet zou kunnen inzetten. Daarom twijfel ik nog uit een baantje in tijdperk III of tijdperk V. Die laatste heeft voor het ogenblik mijn voorkeur omdat ik onlangs ook een paar modernere MIVB-bussen heb gekocht van Rietze en al even denk om zelf een Brusselse PCC tram te bouwen. We gaan dus nog moeten zien.
Modelbouw is een kunst

sdz1976

Wat een modelbouwkunsten  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Klaas Zondervan

Citaat van: Alan On Track op 08 januari 2019, 20:31:48 PM
Ik heb vlug even geschetst hoe het er ongeveer moet uitzien.
Even vlug noemt ie dat. Man, dat is een kunstwerk.

evan

#24
Alan,

Die schets is bijna een "Delvaux" op de inkleuring na ;)

Ik ben wel warm voor je artistieke plan!  De sfeer van St Joost ten Node gekruist met nog heel wat anders!  L'atmosphere typique pour les faubourgs de Bruxelles!

Knap!

PS: Kleine detailtip voor de toekomst.  Draai je ophangstoelen van de bovenleiding om zodat de zijwaartse bevestiging in een bocht trekt aan de rijdraden ipv duwt ;)  (beroepsmisvorming)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Waterman

Citaat van: Alan On Track op 08 januari 2019, 20:31:48 PM

img047 by Alan Jockmans, on Flickr



Dit doet echt aan Etterbeek denken, met lijn 161 en lijn 161A naast elkaar die dan verder lopen naar BXL-Luxemburg. En dat gebouwtje boven de sporen. Ik blijf volgen, veel succes ermee!

(je treinen op spoor 2 wel altijd voor de trap laten stoppen. Dat doen veel treinbestuurders daar ook, vooral 's zomers om naar het schoon vrouwvolk dat de trappen afkomt te kunnen kijken )

OlivierV

Knappe schetsen Alan!

Op zich zou ik een zo breed mogelijke periode proberen uitbeelden. Vaak door details te wijzigen zoals auto's kan de baan al in een ander tijdperk zitten.
Die P8 kan ook nog steeds als museumtrein dienst doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Adembenemend mooi...  dit wordt een topdraadje om te volgen.

En zelfs een vlugge schets is al meer dan de moeite om te bekijken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

inderdaad in het Brusselse enkele prachtige vrij eenvoudig uitziende stations(layouts) maar helaas allemaal nogal heel monumentaal maar voor sommigen lijkt dat toch geen reden te zijn om er niet aan te beginnen (en voort te doen  :) )

Alvast veel bouwplezier, als het tegenzit zet je meesterwerk op tafel, loop naar buiten roep het uit, loop desnoods enkele rondjes rond de blok maar laat dit werk AUB niet tegen de muur eindigen !  ;D ;)

Robrecht

Knappe schetsen :) Zelfs hoe je schrijft is al mooi om te zien. Was al onder de indruk van de bouwsels die je plaatste, maar nu ben ik zeer benieuwd wat er nog volgt!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...