Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 187

Gestart door Michael, 19 december 2018, 10:15:09 AM

Metpetergaathetbeter

daarnet uit de brievenbus gehaald,nu eerst bloedworst met appelmoes en dan eens bijkijken !

loebaske


Stak vandaag in de bus, goed fris  ;)

Michael

Vandaag MSM 187 ontvangen in Swifterbant NL.

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ludwig

Ik heb alle nummers van 0 tot 186.
Altijd graag uitgezien naar de volgende uitgave maar de laatste tijd waren er al langer hoe minder Belgische voorbeelden bij daardoor nam mijn intresse afnam.

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Johnnytrein

Hier in Mortsel nog niks ontvangen  :'(
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ERVIN

Citaat van: Ludwig op 30 december 2018, 12:59:43 PM
Ik heb alle nummers van 0 tot 186.
Altijd graag uitgezien naar de volgende uitgave maar de laatste tijd waren er al langer hoe minder Belgische voorbeelden bij daardoor nam mijn intresse afnam.

Ik deel dezelfde mening Ludwig.

ceuleer

Het eerste wat ik lees is het "voorwoord".
Nu beginnen ze ook al over politiek in MSM. Het is zoals op dit forum, discussies over alles en nog wat behalve modelspoor.
Als ik graag iets over politiek zie, hoor of lees, dan koop ik wel een gazet of kijk naar de zevende dag.
Modelspoor en nog eens modelspoor, daar moet het over gaan in MSM en op't forum.

Dus we beginnen best vandaag al met het nieuwe gezellige modelspoor nieuwjaar.  :)


doomslu

Citaat van: ERVIN op 30 december 2018, 14:20:18 PM
Citaat van: Ludwig op 30 december 2018, 12:59:43 PM
Ik heb alle nummers van 0 tot 186.
Altijd graag uitgezien naar de volgende uitgave maar de laatste tijd waren er al langer hoe minder Belgische voorbeelden bij daardoor nam mijn intresse afnam.

Ik deel dezelfde mening Ludwig.
Wat bedoelen jullie met Belgische voorbeelden?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

#23
Ik zou net denken dat Modelspoormagazine vaak z'n best doet zoveel mogelijk Belgisch modelspoor te brengen, omdat dit in de andere bladen nauwelijks/niet aan bod komt.

Helaas kan men niet elke dag een nieuwe Belgische baan bouwen. ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Versta me niet verkeerd: we horen graag de mening van de lezers, positief of negatief.
Dus de vraag waarover het gaat. De banen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ludwig

Mijn persoonlijke opmerkingen!
Inderdaad teveel buitenlandse modelbanen en materieel.
Als er Nederlandse banen en materiaal wordt getoond daar heb ik alle begrip voor, tenslotte wordt het blad ook daar verkocht.
De artikels van Emmanuel Nouallier zijn prachtig maar na al die jaren heb ik ze wel een beetje gehad

@ Olivier, vergeet niet dat het blad vavaf het begin is opgezet voor de modeltrein liefhebbers naar Belgisch voorbeeld en niet naar buitenlands voorbeeld.
Jij draaid de zaak een beetje om.

Hoop nu maar geen boze reacties te krijgen want voor sommige lezers is dit blad heilig.  ;)


Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

doomslu

We zijn niet boos hoor.

We zijn bij Modelspoormagazine constant op zoek naar Belgisch, want alvorens er over te schrijven moet het ook bestaan hé.
Helaas zijn er veel Belgische goede modelbouwers die eens iets buitenlands willen bouwen, en daar kunnen we alle begrip voor opbrengen. Maar, het zorgt er wel voor dat we buitenlandse banen moeten brengen in plaats van Belgisch.
Ook op het gebied van nieuwe modellen is het overaanbod van de laatste jaren wat teruggelopen. Goed voor onze geldbeugel, maar minder leuk voor de redactie ...  :-\

't Is dus niet van niet willen...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Begrijpelijk dat de "bron" soms wat minder geeft.
Qua Belgische banen hebben we zowat elk thema ook gehad he.  Het blijft ook maar een landje van maar een slordige 300 km doorsnede en bovendien de hobby is qua percentage onder de bevolking niet zo populair als in andere landen zoals bijvoorbeeld Duitsland.

Niet gemakkelijk om een tijdschrift zoals MSM maandelijks te blijven voeden.

Persoonlijk: ik vond het leuk om Oeversijde (Belgisch) te bouwen, maar heb nu totaal geen zin meer in het onderwerp en ga ik weer ver over de grenzen heen qua interesse en thematiek.

Groetjes en een prettig eind 2018


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

MSM staat voor een grote uitdaging. In 20 jaar is het modelspoorlandschap helemaal veranderd. Van analoge modelbanen, lokale modelspoorzaken en fabrikanten met catalogi, zijn we beland in een tijdperk van online inschrijven voor beperkte oplages door fabrikanten die instant-winst zoeken, de modelbouwer die zelf 3d-modellen gaat printen, en een modelbouwwereld met detail-obsessie die steeds meer nijgt naar statische dioramabouw ipv een gezellige modelbaan met boeiend treinverkeer.

Ik merk bij mezelf dat ik niet dikwijls meer m'n gading vind in het blad. Ik heb me in een niche genesteld: Belgisch TPI-II in schaal N. Logisch dat MSM niet meteen m'n honger naar informatie en nieuws zal gaan vervullen: ik zit alleen in m'n hoekje. En er zitten hier velen hun eigen ding te doen, en zitten zo diep in hun niche, dat het blad niet echt iets kan bijbrengen. MSM kan de hedendaags modelbouwer niet meer voor 100% bereiken, omdat het modelbouwlandschap zo breed EN diep is geworden. Modelbesprekingen, mooie buitenlandse modelbanen, ... Interessant voor de instappers, maar voor de anciens die "hun ding" gevonden hebben, komt MSM te kort, vrees ik.

Een modelspoorblad naar Belgisch voorbeeld wordt steeds lastiger in een tijdperk dat nationale maatschappijen worden afgebouwd, en prive-ondernemingen het spoortransport overnemen. Wat is vandaag nog "Belgisch"? En het verleden blijven herkauwen is ook niet de oplossing. Dus, op zoek naar een her-oriëntering van de invulling " modelspoorblad naar Belgisch voorbeeld"?

Een bijkomend feit is dat het blad voor een deel geschreven wordt door z'n lezers. Je schrijft een artikel om je ervaring te delen. Maar wanneer je in een niche zit, dan spreekt je artikel maar een beperkt publiek aan. Zelf 3D-printen is voor sommigen boeiend, maar voor andere weer helemaal niet. En zo ook voor talloze ander onderwerpen als micro-processorprogrammatie, containerveroer of de Belgische spoorwegen tijdens het interbellum. Dit is geen oordeel over wat wel en niet kan, maar om te zeggen dat de kans dat MSM met een artikel verschijnt dat binnen je interessesfeer ligt, steeds kleiner wordt, omdat het speelveld steeds ruimer wordt.

Ik denk eerlijkgezegd dat MSM zich meer terug zou moeten inzetten voor het oorspronkelijk uitgangspunt: modelspoor naar Belgisch voorbeeld, en meer accenten leggen op de Belgische invulling van het modelpoorvraagstuk. Technieken en informatie die rechtreeks bijdragen tot het vervaardigen van modelspoorgerelateerde modellen naar Belgisch voorbeeld, concreet en practisch.

Maar nu juist dat MSM een beetje over de grens kijkt, en z'n oplage deels naar het buitenland gaat, is het niet evident om zich terug te gaan berperken tot het puur Belgisch gebeuren.

Bon, dit was mijn visie op "mijn" MSM, en weet dat velen er een totaal andere opinie op na houden. M'n betoog is mogelijk wat kort door de bocht, en mogelijk wat karikaturaal, maar het gaat om het algemene verhaal. En gelukkig zijn we allemaal anders en zoeken we telkens weer naar een eigen invulling van de hobby. Dat houdt het wel kleurrijk en veelzijdig.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Bestaat er geen optie om wat dieper te gaan op de vele Belgische banen de op de Expo te zien waren ?

Persoonlijk vind ik het aanbod van Belgische banen wel meevallen, als je dit vergelijkt met andere bladen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan