Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Dr5000 en s88 bezetmelder via koploper

Gestart door mnieuwlaet, 15 december 2018, 20:00:27 PM

mnieuwlaet

Hallo ik een testbaantje gemaakt bestaande uit twee modules met drie sporen ( evenwijdig) enkele wissels een sein en er moeten nog testslagbomen op.
Het is de bedoeling om alle, meerdere pcprogramma's uit te testen zoals koploper, rocrail...
Probleemstelling
Alles is ingevoerd in koploper en nog eens overlopen met collega van de club! Wissels werken, maar de terugmelding komt niet in koploper. Alle bezetmeldpunten zijn ingevoerd , blokken gelinkt, alles.
Op de dr5000 ( digikeijs centrale) zie je de s88 led oplichten als je een verbruiker ( een loc in dit geval) op het spoor plaatst. Ook koploper verlegd wissels als je de loc ergens plaatst!? Zodat canon dat punt de eerste route gereden kan worden. Maar de bezetmelder in koploper duidt niets aan!
Heeft er hier iemand ervaring mee? S88 bezetmelder is ook digikeijs.

gardevil

Heb je je lijnen gekoppeld aan blokken? Anders geen melding in Koploper.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

mnieuwlaet

Je bedoelt de zwarte lijnen zelf koppelen aan het blok.
Zal dat controleren

gardevil

Inderdaad, als je dat niet doet, dan weet koploper niet welke lijnen hij moet zichtbaar maken en welkle terugmelders er op deze lijnen zitten.

Kan je in baanontwerp en dan vastleggen waar in blok (Zelfde balk als waar je ook je sein en wisseleigenschappen ingeeft.)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

mnieuwlaet

Nog een kanttekening. Ik kan de trein in het plan plaatsen maar niet verslepen naar een ander blok dan komt er zo een verboden parkeren op.
Zal beginnen met de lijnen te controleren als ze gekoppeld zijn.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

755philippe

Ik zou eens kijken naar het volgende :
1 hoe zijn je blokken onderling verbonden (spinnenweb)
2 blokken - eigenschappen bezetmelder-> is de nr van de bezetmelder(s) aangevinkt
                                                              klopt de volgorde van de bezetmelder -> algemeen richtingen -> bezetmeldingen
                                 
Mvg

755philippe

mnieuwlaet

waar vind ik die database? is dat de opgeslagen file van deze baan?

gardevil

Gewoon de file van je backup die je kan maken.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

patrick smout

Dag Maarten,

Koploper heeft ook een testmode waar de status van de bezetmelders gewoon weergegeven wordt als bezet of niet bezet. Als de instellingen voor de  communicatie en aantal bezetmelders correct ingesteld is dan moet je in dit window netjes alle meldingen zien  binnenkomen. Controleer dit eerst even alvorens aan de volgende stappen te beginnen.

Mvg Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

mnieuwlaet

Heb alles gecontroleerd en laten controleren! Voorlopig geen oplossing ( foute instellingen) gevonden buiten een blok die als kort en 0 cm aangeduid stond.
Het probleem blijft dus dat in koploper het spoor niet als bezet wordt aangeduid, ik ook mijn trein niet verslepen van blok 1 naar 2 bv. Er een komt een verboden parkeren op!
In de testmodus geeft hij ook geen bezetting aan.

De s88 bezetmelder ook van digikeijs, is verbonde'n met hun centrale en daar brand de rode led ( dat er bezetting is) wel.
De dr5000 staat als loconet ingesteld via compoort ( zie dr5000) gemaild met karst ( ontwikkelaar) op deze manier instellen let protocol Z21 kun je pc besturing en handregelaar en WiFi via roco app gebruiken.
Maar voorlopig dus geen terugmelding.
1 feit is als ik een trein opzet spoor plaats, legt hij de eerste wissel wel in de juiste stand!?!

Nog iemand ervaring of ideeën?

Dirkh

heb je de logging al eens opgezet in koploper. zo kan je nagaan wat er allemaal van en naar de centrale wordt gestuurd vanuit koploper.

patrick smout

Dag Maarten,

met Loconet en de DR5000 kan ik je jammer genoeg niet helpen. Zonder twijfel dat er op het "koploper.nl" forum wel een aantal mensen zijn die dit beter onder de knie hebben.
Als er, zoals je zelf aangeeft, in de testmode geen meldingen binnenkomen dan hoef je verder in de configuratie van de blokken op dit ogenblik niet te zoeken naar een oorzaak. Het testvenster zou moeten werken vanop het ogenblik dat in het venster "instellingen per database" de configuratie van het digitale systeem correct ingesteld is voor de DR5000. Mogelijk moet er ook op de DR5000 e.e.a. goed gezet worden maar daar zal Karst je zeker kunnen helpen.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

755philippe

#13
Ik stel me de vraag of het protocol van Digikeijs in koploper zit want ik heb hier even de volgende tekst van de maker van koploper gekopieerd. Staat op het voorblad van pahasoft.
    Sinds juli 2012 is besloten om de verdere ontwikkelingen van gebruikerswensen te stoppen. Ook support op bugs met betrekking tot protocol tussen Pc en interface wordt sinds april 2014 niet meer gegeven. Koploper wordt nog wel door ontwikkeld. Alleen wijzigingen/uitbreidingen die PaHaSOFT of zijn vrienden willen, worden nu nog gerealiseerd. De andere gebruikers profiteren hier wel van mee.

Als ik me niet vergis is de Dr5000 na 2014 gekomen en zullen hierdoor de bezetmeldingen "volgens mij" niet werken of overeenkomen.
Heb je in koploper bij -algemeen
                                     instellingen per database
                                        algemeen-1             digikeijs als digitaalsysteem kunnen selekteren ?
Indien nee, dan zal het waarschijnlijk niet werken.
Mvg

755philippe

mnieuwlaet

Neen staat er niet tussen, Karst de mede-ontwikkelaar mailde  me dat daar loconet moet geplaatst moet worden over de compoort ( aangegeven op de dr 5000) in mijn geval nr 4. En de communicatie verloopt dus via USB verbinding met pc en s88 nr terugmelder in dr5000 staat onder WiFi Z21 protocol ook door Karst bevestigd.
Ik zal morgen alvast eens de software van de dr5000 controleren want iemand meldde me dat er een hapering ivm terugmelding in zou zitten.