Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stroomdetectie bij gelijkspanning.

Gestart door Belgaboy, 10 december 2018, 13:00:42 PM

Belgaboy

Hoe detecteert het systeem een afzonderlijke wagon op een opstelspoor als daar geen verbruiker in zit? Of wordt deze simpel niet gedetecteerd?
Moet je dan in elke wagen verlichting of een andere verbruiker (sluitlicht) inbouwen?

Ik heb de indruk dat mijn locs altijd netjes worden opgepikt maar als er zich nog een sleep op een bepaalde sectie bevind wordt deze niet opgemerkt met alle gevolgen van dien....

Bij wisselstroom is dit heel eenvoudig via de massaoverdracht van de wielen op elke wagen maar bij gelijkstroom weet ik dat niet...iemand een oplossing?

Bedankt
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.


OlivierV

Inderdaad zoals Johnny schrijft weerstandje over de assen/wielen plaatsen.

Zorg altijd dat de laatste wagen van een sleep altijd iets detecteerbaars heeft zoals een weerstand.

Zelf probeer ik er voor te zorgen dat in een trein meerdere detecteerbare wagens of rijtuigen zitten, zo heb ik met rijden op banen op basis van stroomdetectie (bijna) geen problemen als er eens iets achterblijft.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Belgaboy

Dank U.

Is inderdaad een simpele oplossing. Zal het proberen met de gewone 10 kOhm weerstandjes tussen de assen. Waar kan ik deze best kopen?
SMD versie lijken me precies een te groot gepruts, of ik ben niet handig genoeg, kan ook😃
ESU ECoS 2.1, iTrain.


PietB

Citaat van: raf op 10 december 2018, 16:19:05 PM
weerstandslak lukt ook
Het nadeel van weerstands lak is dat het moeilijk is te doseren.
Een ideale waarde is tussen de 10 en 15 Kilo ohm.
Maak je het laagje lak te dik dan wordt de weerstand lager en verspil je je digitale spanning.

Belgaboy

Citaat van: bellejt op 10 december 2018, 13:05:58 PM
weerstandje over wielen zetten.

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/stroomdetectie-van-wielen-bij-digitaal

Is de wattage van de weerstand van belang of maakt dat niet uit?  heb er gevonden van 0,5W en ook van 0,25W...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

0,25 W is goed. Dat is ook het meest gangbare formaat. Je zou zelfs weerstanden van 0,1W kunnen nemen, maar die zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar.

ebs2650

Kent iemand een webshop in belgie of nederland waar ik dergelijke draadweerstanden van 0,25W kan vinden ?

ik heb weinig ervaring met dergelijke zaken.

Bedankt op voorhand voor jullie reacties.

willy

bellejt

gewoon bestellen bij ali.Is net hetzelfde als op een webshop.Moet je wel wat geduld hebben voor ze aankomen maar kost je niks

Klaas Zondervan

Conrad of Reichelt bijvoorbeeld. Bestaan beide met .nl of .be
Wees er wel op bedacht als je alleen maar 100 weerstanden bestelt dat de verzendkosten hoger zijn dan de prijs van de weerstanden. Is er geen elektronicawinkel in de buurt?

bellejt

#11

SuSke

De geleidende verf van Bison - bison electro - is dus blijkbaar niet meer te krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt


MoVi

 Zoeken op    40187 H0 Roco wielstel met weerstand, 9mm, 2 stuks

ook rond 11 mm is te koop.  dan nr   40186

Ronald Visser
Ronald Visser