Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ABS lijmen?

Gestart door Peter, 03 december 2018, 12:52:34 PM

Peter

Voor een recent bouwsetje in ABS wordt aangeraden te lijmen met aceton.
Is dit inderdaad zo, of zijn er andere, misschien betere oplossingen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

ABS bestaat voor een groot deel uit styreen. Het is te lijmen met alle lijmsoorten die ook voor polystyreen worden gebruikt.

vyncky

Als de helft een groot deel is ...

Lijmen met klassieke modelbouwlijm gaat toch niet zo goed. Het geeft niet de sterkte zoals bij plaatjes polystyreen.

Als de fabrikant aceton voorstelt waarom dat niet gebruiken?

Kijk eens bij de vrouw naar nagellakverwijderaar. In sommige zit ook aceton in., en werkt misschien handiger.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Klaas Zondervan

Aceton is geen lijm, het is een oplosmiddel. En als dat werkt dan werken de klassieke bouwdoosjeslijmen ook wel.
Nagellakverwijderaar is voornamelijk aceton maar er zit ook vaak lanoline (wolvet) in. Weet niet of dat nadelig is als je het gebruikt om kunststoffen aan elkaar te plakken.


MoVi

Ik heb vooral secondelijm in huis.
En gebruik dat ook voor ABS verlijming.

Aceton zo puur mogelijk gebruiken. Ventilatie...

Grotere delen kan je ook lassen met warmte.

Ronald Visser

Ronald Visser

PietB

Ik gebruik altijd Bison-Kit transparant

Twee zijden insmeren plm één minuut laten drogen en dan op elkaar zeten.
Zit meteen vast.

grt Piet.

Peter

Zoals in het begin geschreven, is het een bouwsetje in H0 bestaande uit heel fijne onderdeeltjes, dus zou het in feite lijm moeten zijn zo dun als water, (aceton ?) of zoals zeer dunne lijm van Tamiya
Met vriendelijke groeten
Peter


Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 03 december 2018, 16:35:25 PM
....dus zou het in feite lijm moeten zijn zo dun als water, (aceton ?) of zoals zeer dunne lijm van Tamiya
Nogmaals, aceton is geen lijm. Het is een oplosmiddel. Het laat het oppervlak van het plastic een beetje smelten zodat de onderdelen feitelijk aan elkaar worden gelast.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 december 2018, 16:27:40 PM
Citaat van: Peter op 03 december 2018, 16:35:25 PM
....dus zou het in feite lijm moeten zijn zo dun als water, (aceton ?) of zoals zeer dunne lijm van Tamiya
Nogmaals, aceton is geen lijm. Het is een oplosmiddel. Het laat het oppervlak van het plastic een beetje smelten zodat de onderdelen feitelijk aan elkaar worden gelast.

KIBRI 39996,
Is zeer vloeibaar, doet de meeste kunststoffen smelten en door zijn vluchtigheid terug weer snel droog en hard.
Heeft een grote "capilariteit", en 2 stukken plasticard zijn met dit product onscheidbaar geworden.
Verkrijgbaar bij elke modelbouwwinkel die zichzelf respecteert...

;)

loco

Moeilijke discussie. Ik kan hier nog iets bijleren.
De zogenoemde plastieklijm van Kibri en Tamiya en andere, bevatten ook oplosmiddelen. Ze doen het oppervlak smelten (oplossen) waardoor je ze kunt samenvoegen. Er moet wel iets meer in zitten, dan alleen een oplosmiddel, want sommige producten zijn minder vloeibaar en zelfs stroperig waardoor je het zelf als vulmiddel kunt gebruiken.
ABS is bij mijn weten samengesteld uit Polystyreen en andere toevoegingen, en laat dat nu ook de basis zijn van Evergreen, plastikard, en dergelijke producten. Dus ABS zou je perfect kunnen lijmen met Kibri. Wat er in Tamiya ABS-lijm extra zit weet ik niet. Het zou me niet verwonderen dat Tamiya plasticlijm en ABS-lijm nagenoeg hetzelfde zijn. Misschien dat er iemand iets meer van af weet.
Bij Maquett vind je ook lijmadvies. En raad eens, zij raden ook plasticlijm aan (vijf verschillende merken) voor hun producten die ook uit Acrylonitrile en styreen (bestanddelen van ABS) bestaan.

Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 04 december 2018, 21:01:40 PM
Er moet wel iets meer in zitten, dan alleen een oplosmiddel, want sommige producten zijn minder vloeibaar en zelfs stroperig waardoor je het zelf als vulmiddel kunt gebruiken.
De meeste plastic lijmen bevatten ook een vulmiddel. En dat zal er tevens voor zorgen dat het oplosmiddel minder snel verdampt.
Verder zou ik er niet te moeilijk over doen. Gewoon proberen met wat je in huis hebt. Als dat niet werkt kun je altijd nog iets anders kopen.

oebr

ik heb vanalles geprobeerd de laatste 20 jaar, Tamiya vond ik een ramp, aceton matig en vervelend qua geur, redelijk was MecPack of zoiets (maar zeer giftig) en heel goed bleken UHU (maar dat verkopen ze alleen nog in plastic busjes met naald, de flesjes waren veel handiger) en de laatste tijd Vollmer (wel jammer dat het borsteltje vaak los komt tijdens het gebruik en dat de flesjes snel leeg zijn - en dat ze schaars zijn, Margan heeft ze echter wel in stock). Ook de beroemde Tec7 durf ik wel eens gebruiken, maar dat is wel duur spul he.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Thommy

Abs lijm van tamiya was wel cava. Enkel nadeel dat het uitdroogt.
Nu, heb gemerkt dat sommige secondelijm wil beter is.
Greetz

Thommy