Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

M

Gestart door Jurgen, 02 januari 2005, 11:37:45 AM

Jurgen

Is het Mobile station nu echt zo slecht als sommigen hier zeggen?
Ik zou graag zo'n ding aankopen, maar als het dan toch nog niet werkt, kan ik beter nog wat wachten.
Hoe zit dat trouwens met Delta locs? Kunnen er meerdere Delta locs bestuurd worden met dit systeem? Of mag er maar 1 Delta loc op je baan staan?
Veel vragen waarop ik het antwoord zoek. Hopelijk worden er toch enkele beantwoord.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railbusje

Maximun 10 treinen, Delta geen probleem denk ik.

bartie

Ik ben heel tevreden over de mobile station,en die werkt perfect hoor.Het is wel zo dat je met enkel de mobile station geen tien treinen tegelijk zal kunnen laten RIJDEN, daar het vermogen te klein is. Je kan wel tien treinen op je baan hebben staan, met de lichten aan e.d. maar je zal slechts een 3-4 treinen effektief tegelijk kunnen laten rijden. (nu ja, bij de meeste zal dit wel ruim voldoende zijn)
Je kan ??n delta trein laten rijden.

Groetjes Bart.

Jurgen

Ik kan maximum 3 treinen laten rijden op mijn baan. Mijn baan is te klein voor 4 locs te laten rijden. Dan gebeuren er gegarandeerd ongelukken.
Maar het probleem is dat het merendeel van mijn modellen met Delta uitgerust zijn. Dus dan moet ik die 1 voor 1 laten rijden (of ombouwen, wat dan weer eens extra kosten zijn).
Wat ik ook nog wou vragen, hoe zit het met de wissels? Die worden bij mij nu electrisch bediend (niet digitaal). Is dat nog steeds mogelijk?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

bartie

Jurgen,

Alles blijft hetzelde als voorheen. Mijn wissels worden elektrisch gestuurd,alleen de treinen rijden digitaal. Het enige wat dient te gebeuren zijn de stroomdraden van de transfo die je nu hebt af te koppelen en de stroomdraden van de aansluitbox van de mobile station aan de sporen te bevestigen(of via het aansluitspoor). De wissels en dergelijke blijf je voeden met je oude transfo en daar verandert dus niets aan.
Wat delta betreft heb ik het boekje er eens bijgenomen en werken wel op de mobile. Nu zouden er twee versies zijn van delta waarbij bij de eerste delta-locs het adres ingesteld werd door soldeerbruggen (stoomloc 78,dieselloc 72, treinstel 60 en elec loc 24). Daarna werden deze uitgerust met een vierpolige schakelaar en kan je 15 verschillende adressen instellen. Je kan zelfs de verlichting schakelbaar maken door op de achterzijde van Delta modul 66032 de twee open contactbruggen met een soldeerbrug te sluiten.
Deze delta-treinen zitten ook in de database van de mobile station.

Groetjes Bart.


Johnnytrein

Ik heb sedert begin November 2003 een starstet 29811 en na 14 dagen was mijn mobile station defect. Wat er zich voor deed, ik had gewoon geen beeld op het schermpje,[:I] en bijgevolg kon ik er ook niks mee besturen. Ik heb deze mobile station dan ook terug gestuurd naar de winkel modellbahnen-licht in Duitsland, na 14 dagen had ik het mobile station hersteld terug in mijn bezit.Vergeet niet dat je om meerdere treinen te laten rijden een zwaardere trafo nodig hebt, dan deze van 18 va uit de meeste startsets .
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

tonycabus

En een hoop meer handen en ogen op steeltjes [;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Delta treinen laten rijden met een mobile station is geen enkel probleem. Als je het Marklin nummer weet van de loc dan haal je je loc zo uit de database. Weet je dat niet dan je de loc invoeren via het adres waarop je de loc hebt staan. Via wijzigen loc kan je je loc dan nog een naam geven.

Mocht de loc staan op een adres waarop jij je loc niet hebt staan, dan kan je via wijzingen loc wel het juiste adres invoeren. Heb jij echter dit adres op je mobile station in gebruik dan moet je het adres veranderen in je loc. Een loc met een delta decoder kan je op 15 adressen zetten. Bij de beschrijving van de loc staat hoe je dit moet doen en welke adressen dit zijn.

Uit proeven blijkt dat men tot 5 locs met een 60901 decoder kan laten rijden op een mobile station en een trafo van 18 va.
Maar in principe kan je ongeacht de trafo 2 a 3 locs wel laten rijden. Meer kan je toch niet met 1 mobile station onder controle houden.

Voor meer info over stroomverbruik mobile station zie volgende link:
http://www.marklin.nl/systems/faq.html


n/a

Ik heb allemaal Mrails van Marklin en ik moet nu een stukje Crails inbouwen om mobile te kunnen rijden speelt de lengte van de baan een rol?

n/a

Nee dat hoeft niet je kan ook een aansluitbox(nr 60115 prijs 18 euro) kopen voor m en k rails.
http://www.maerklin.de/produkte/?redirect=neuheiten_auswahl.html
Druk daarna op herfstneuheiten.
Kan je het ook nog onder de plaat aansluiten.

Deze gebruik ik voor mijn m-rail baan ook. Werkt heel goed.
De mijne zat in de startset 29811 met de V221 met geluid en met k-rails. De k-rails zijn naar de club gegaan de rest naar mijn eigen baan.

Ja de lengte van je baan speelt zeker bij m-rails een belangrijke rol. Ik heb elke 1,5 tot 2 meter een zelfgemaakte aansluitrail zitten. Deze laat ik dan samenkomen bij twee verdeelplaatjes 1 voor alle bruine en 1 voor alle rode draden. Waarop je dan de twee (rood en bruin) draden van je aansluitbox weer aansluit. En je hebt het nieuwe Marklin systeem aangesloten.

Verder zit bij een mobiel station een boek, waarin alles staat waarop je moet letten en waarin de werking van het mobiele station wordt uitgelegd.


Johnnytrein

http://www.maerklin.com/maerklin/wbt/public/html/index.cfm?CFID=1021068&CFTOKEN=e6897c4e2a86f337-B847B951-9027-CA2D-00E96670754F0440&fuseaction=users.login&sprache=nl&rd=978 .
Als je de bovenstaande link volgt kom je op een webcursus M?rklin systems / nieuwe seinen naar keuze volg je deze dan krijg je een attest dat je de cursus volgde.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

railbusje

Da's wel een knappe site. Dat doet toch alleen Marklin denk ik.
Weet iemand al iets voor de seminaries in 2005?

Jurgen

Kan de Control Unit van M?rklin samen met het Mobile station gebruikt worden?
'k Vroeg mij dit ineens af.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

railbusje

Volgens mij kan het mobile station enkel met het central station gebruikt worden. Het mobile station wordt dan een extra rijregelaar.

Johnnytrein

J?rgen, Volgens M?rklin kan dit niet, wat wel kan is via een adapter aan de IB.Ook de keyboards de interface en de memory zouden niet samen met systems gebruikt kunnen worden omdat deze geen terugmelding ondersteunen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about