Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

bewaren van onze modeltreinen

Gestart door factageklerk, 03 september 2006, 21:45:12 PM

factageklerk

men heeft het er in modelspoormagazine al over gehad hoe we modellen het best kunnen beschermen/bewaren ik ben eigenlijk nieuwsschierig hoe jullie dat doen beste forumleden want ik ben op zoek naar een nieuwe vitrinekast om m'n modeltreinen in plaatsen wanneer ze niet worden ingezet op m'n baan toen ik mijn laatste jaar houtbewerking deed op school 4 jaar geleden mochten we zelf een eindwerk maken ik heb natuurlijk een vitrinekast gemaakt waarin ik uiteraard mijn modellen bewaarde of tentoonstel maar m'n verzameling blijft groeien en ik kan een deel van mijn modellen niet wegzetten om ze te beschermen tegen stof e.a dergelijke trouwens achteraf bekeken vond ik niet dat m'n modellen tot hun recht kwamen daarin kunnen jullie mij wat aanbevelen of waar kan ik zulke kasten kopen ik had al overwogen van vitrines van kibri of vollmer aan te schaffen maar dat leek me niet echt een optie?

goedenacht:)
 

Tom

Dat soort vitrinekastjes vinf ik nu echt niks. [xx(]
Ik vind modeltreinen mooier tot in recht komen in een glazen kastje.
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Tom

Ik vind modeltreinen mooier tot in recht komen in een glazen kastje.



En ik op een modelbaan.[;)]
Ik laat mijn locs gewoon op mijn baan staan,nog nooit problemen mee gehad.

Anarchy

Ik laat ook mijn loc's op mijn baan staan. Daar ik naar Belgisch voorbeeld EP III-IV rijd. Per uitzondering staat er ook wel eens een Duitser (oude diesel of stomer) of Luxemburger (CFL1800 en CFL1600 in de toekomst) op de baan. Voor de rest heb ik ook wat buitenlands modern materieel. Deze komen natuurlijk nooit op de baan en gaan in de vitrinekast. Het kan zijn dat deze er eind deze week staat dat weet ik nog niet. Indien ja zal ik een foto maken.

Jurgen

citaat:
Men heeft het er in modelspoormagazine al over gehad hoe we modellen het best kunnen beschermen/bewaren. Ik ben eigenlijk nieuwsschierig hoe jullie dat doen, beste forumleden, want ik ben op zoek naar een nieuwe vitrinekast om m'n modeltreinen in te plaatsen wanneer ze niet worden ingezet op m'n baan. Toen ik mijn laatste jaar houtbewerking deed op school 4 jaar geleden mochten we zelf een eindwerk maken. Ik heb natuurlijk een vitrinekast gemaakt waarin ik uiteraard mijn modellen bewaarde of tentoonstel, maar m'n verzameling blijft groeien en ik kan een deel van mijn modellen niet wegzetten om ze te beschermen tegen stof en dergelijke.
Trouwens achteraf bekeken vond ik niet dat m'n modellen tot hun recht kwamen daarin. Kunnen jullie mij wat aanbevelen of waar ik zulke kasten kan kopen? Ik had al overwogen van vitrines van kibri of vollmer aan te schaffen maar dat leek me niet echt een optie.


Zo, dat is een heel stuk aangenamer om te lezen.
Sorry, ik kan het niet helpen. Ik werk niet voor niets op een school. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Men heeft het er in modelspoormagazine al over gehad hoe we modellen het best kunnen beschermen/bewaren. Ik ben eigenlijk nieuwsschierig hoe jullie dat doen, beste forumleden, want ik ben op zoek naar een nieuwe vitrinekast om m'n modeltreinen in te plaatsen wanneer ze niet worden ingezet op m'n baan. Toen ik mijn laatste jaar houtbewerking deed op school 4 jaar geleden mochten we zelf een eindwerk maken. Ik heb natuurlijk een vitrinekast gemaakt waarin ik uiteraard mijn modellen bewaarde of tentoonstel, maar m'n verzameling blijft groeien en ik kan een deel van mijn modellen niet wegzetten om ze te beschermen tegen stof en dergelijke.
Trouwens achteraf bekeken vond ik niet dat m'n modellen tot hun recht kwamen daarin. Kunnen jullie mij wat aanbevelen of waar ik zulke kasten kan kopen? Ik had al overwogen van vitrines van kibri of vollmer aan te schaffen maar dat leek me niet echt een optie.


Zo, dat is een heel stuk aangenamer om te lezen.
Sorry, ik kan het niet helpen. Ik werk niet voor niets op een school. [:D]


Werk je mss toevallig als leerkracht nederlands [:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

Ik heb locs op mijn baan, onder de baan, boven de de baan, in mijn huiskamer op mijn slaapkamer. Merendeel gewoon op rails achter gesloten deuren. Ik heb ze alleen nog niet op de badkamer, keuken en wc.
[:D][8D][:p]

Jurgen

All? Davy, nog geen treinen op de wc? Daar verschiet ik nu van. [:D][:p]

Ik heb zelf een kastje van hout. Een beetje vergelijkbaar met de Kibri vitrinekastjes. Het zal zo net geen meter zijn van lengte. Net genoeg voor een loc en 2 M?rklinrijtuigen ofwel 5 goederenwagentjes. Enige nadeel is dat er geen glas voorstaat.
Mijn vader heeft dit ooit eens in elkaar getimmerd. Als achterwand is dit gewoon een stuk kurk. Zonder licht enzo dus.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Arbeco

In de zomer, als de temperaturen tot tropische waarden stijgen op de zolderkamer, bewaar ik mijn loc's in de vitrinekast. Deze staat op de slaapkamer in een donkere hoek, zodat er geen zonlicht kan invallen. Da's altijd mooi meegenomen denk ik. De rijtuigen en goederenwagens gaan in de zomerperiode allemaal van de baan af, en worden zoveel als mogelijk in hun originele verpakkingen opgeborgen in een grote, houten ladenkast welke zelf is gemaakt en onder de baan staat. Deze wordt dan weer aan het zicht (en dus ook zonlicht via het dakvenster) onttrokken door de zijpanelen welke onderaan de baan geplaatst worden. Maar als de eerste temperatuurdalingen een feit zijn, komt het hele spul weer tevoorschijn! Alleen de loc's gaan elke avond de vitrine weer in. Ben toch altijd een beetje bang voor het "stofmonster"....

Groetjes Lennart.
Old diesels never die...

modelbaanHO

Ik bewaar mijn locomotieven voorlopig in de dozen in een kast. Groot nadeel: ik kan de bijhorende attributen (nog) niet op de locs aanbrengen want meestal passen ze dan niet meer in de doos.
Ik had een vitrinekast, maar die heb ik buiten gebruik gesteld. Mijn zoontje (hij was toen 2 jaar) is er in geslaagd om de kast open te krijgen en de helft van mijn locs naar buiten te 'keren'. Ik heb hem toen gevonden met in ieder hand een locomtief, en de rest rond om hem op de grond. Hij glunderde, ik niet. Resultaat: 5 locs met serieus wat schade: afgebroken koppelingen, handgrepen, ... Er is toen bijna een moord gepleegd. Mijn echtgenote heeft me toen gelukkig genoeg kunnen kalmeren. Het was voor een stuk mijn eigen fout: de kast was niet voorzien van een sluitmechanisme en hing in zijn slaapkamer (vroeger mijn bureau).
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

n/a

Daar heb ik dus geen last. Een marklin lok past altijd in zijn verpakking.

Havoc

Wat is er mis met stapelbakken? Mijn Z zit gewoon in de originele verpakking, dat hele zootje in stapelbakken op het schap. De zelfbouw moet ik nog een oplossing voor zoeken. Maar aangepaste stapelbakken is misschien geen slecht idee, dan kan de olie niet weglopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Olie weglopen? Je mag een lok niet jarenlang opslaan op een zijde. Dan kan de aanwezige olie eventueel weglopen in je koolborstels bijvoorbeeld. Een lok daarom in principe altijd rechtop bewaren.

loebaske

Ik laat men locs en rollend materiaal op de baan staan, zorg er wel voor dat de zon er niet aan kan en durf er ook wel een lichte pastiek over leggen (zo iets dat je in de garage vind) als er niet direct word gereden.....

Havoc

Geen schrik hebben Davy, die stoomloc hangt vol olie want anders roest er een en ander. Er zijn ook geen koolborstels die er last van kunnen hebben.

EDIT: ik ga er trouwens nu nog eens met de brander over, want er is een lek aan het oliereservoir en de olie spuit er letterlijk uit!
Met vakantie voor onbepaalde duur.