Overstap van H0(3 rail) naar N en wat komt daar bij kijken.

Gestart door PietB, 08 november 2018, 12:32:27 PM

PietB

@Klaas, dat was voor mij ook een reden om er huiverig tegen aan te hikken.

@Stieven, ik heb een ruimte van 4x3 meter en ben in 2008 begonnen daar een baan in te maken waar een heleboel denk en ontwerpfouten in zitten.
Een Nederlands thema Tijdperk 3 en 4.
En als rails Marklin C en K.
Het hele trace is dubbelspoor uitgevoerd zodat er in twee richtingen gereden kan worden.
Dat betekent dat je concessies moet doen aan de realiteit stations die op 4 meter afstand van elkaar liggen is raar.
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.
Het Nederlandse materieel dat ik heb bestaat uit een 4 tal soorten treinstellen Plan V, Plan F, Plan X 1 en 2 wagen.
En NS1200 met Intercity rijtuigen van elk 30cm lang, dus twee loc's met stammen van 6 wagons geeft op mijn baan een onrealistich gezicht, de laatste wagon is uit een staton gereden en het volgende station is bereikt.
Dat geldt ook voor een NS 1300 met 6 Plan E wagons.

Vandaar dat ik alles te koop aan biedt en overstap naar een kleinere schaal zodat ik met een Duits/Zwitsers of Oostenrijks thema op een zelfde oppervlak meer ruimte voor wat leuke scene's heb.
Gewoon een fantasie baan, met een realisctische insteek.
Iets dat ik beslist niet wil is wat je veel in catalogi ziet dat bijna iedere cm2 benut is om rails te leggen.

Dat was de overweging.

grt Piet.

59erke

Piet, gewoon even een hersenspinsel van mijnentwege, waarom ga je niet Nederlands in N spoor ?
Nederlands N schaal materiaal is vlot verkrijgbaar en wordt regelmatig geupdated 
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PietB

Ja dat weet ik Koen, maar dan nog zit je met het wijdse Nederlandse land, stations die km's uit elkaar liggen.
Dat is met H0 niet echt realistisch te verwezenlijken.
En op gebied van scenery is er met Duits, Zwitsers en Oostenrijks veel te maken.


Deze layout heeft mij over de streep getrokken.
Ik vind dit een mooi baanplan met leuke accenten en verschillende niveaus.

grt Piet.

Rangeerduivel

Citaat van: PietB op 27 november 2018, 17:29:05 PM
Dat betekent dat je concessies moet doen aan de realiteit stations die op 4 meter afstand van elkaar liggen is raar.
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.

Hallo Piet,

Dat is wat kort door de bocht denk ik, je weet nu éénmaal dat je in modelspoor héél wat toegevingen moet doen, in elke schaal.
Situaties (in N) waar in het echt 2 stations op 700m van elkaar liggen komen in werkelijkheid ook zelden voor nietwaar?
Door om te schakelen naar N win je wel +/- de helft aan ruimte; van 1;87 naar 1;160.
Maar niemand kan/mag er iets tegen hebben dat jij voor een andere schaal kiest, integendeel, je hoeft daarvoor geen verantwoording af te leggen!
Succes met de overschakeling én nieuw project

;)

59erke

Geen probleem Piet,  het was maar een suggestie. Bovendien is het uw baan en je moet jezelf er goed bij voelen en ik denk dat dit wel goed zit.

Trouwens mooi baanplan  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 27 november 2018, 17:58:38 PM
Dat is wat kort door de bocht denk ik, je weet nu éénmaal dat je in modelspoor héél wat toegevingen moet doen, in elke schaal.
Ben ik me terdege van bewust Rudy.
Citaat van: Rangeerduivel op 27 november 2018, 17:58:38 PM
je hoeft daarvoor geen verantwoording af te leggen!
Zo voel ik de vraag van Koen ook niet en ik denk dat dat ook zijn bedoeling niet was.
Gewoon belangstelling.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 27 november 2018, 17:29:05 PM
Want ik weet geen situatie waarbij binnen 350 meter twee stations liggen.
Utrecht CS en Utrecht Vaartse Rijn liggen iets meer dan een kilometer van elkaar. Dat begint er aardig op te lijken. Maar dat is waarschijnlijk geen voorbeeld dat je wil nabouwen.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 november 2018, 22:06:24 PM
Utrecht CS en Utrecht Vaartse Rijn liggen iets meer dan een kilometer van elkaar. Dat begint er aardig op te lijken. Maar dat is waarschijnlijk geen voorbeeld dat je wil nabouwen.
Ik denk dat AMS Muiderpoort en CS ook zo ver uit elkaar liggen of AMS CS en Sloterdijk.
Maar inderdaad dat zijn niet de spannendste layouts.

grt Piet.

Klaas Zondervan

De afstanden van Amsterdam CS naar Sloterdijk en Muiderpoort zijn toch beduidend langer. De situatie in Utrecht is zodanig dat je vanuit het ene station het andere kan zien liggen. Maar beide situaties zijn niet jouw gedroomde landschap.

Op een modelspoorbaan zou ik me beperken tot 1 station. Meerdere stations op een vrij kleine oppervlakte ziet er al gauw onecht uit. Je kan wel ergens uit het zicht een tweede station hebben. Dat noemen we dan een schaduwstation en dat staat symbool voor de rest van de wereld.

Belgaboy

Citaat van: PietB op 27 november 2018, 17:58:23 PM
Ja dat weet ik Koen, maar dan nog zit je met het wijdse Nederlandse land, stations die km's uit elkaar liggen.
Dat is met H0 niet echt realistisch te verwezenlijken.
En op gebied van scenery is er met Duits, Zwitsers en Oostenrijks veel te maken.


Deze layout heeft mij over de streep getrokken.
Ik vind dit een mooi baanplan met leuke accenten en verschillende niveaus.

grt Piet.

Hoi Piet,

Kan je me wat meer info bezorgen over deze lay-out ? (Afmetingen, railplan, misschien wat meer foto's...)
Mag je ook via mail doorsturen of PB.

Alvast bedankt
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

PietB

Helaas Patrick, dit is het enige dat ik heb, het plaatje.
De eigenaar er van reageert niet op mijn verzoek om meer info, dus zal ik het vrijelijk moeten interpreteren.
En het in de mij beschikbare ruimte moeten inpassen.

grt Piet.

Belgaboy

Geen probleem Piet, dat wordt dan wat proberen met railmodeller pro. Toch bedankt voor je antwoord.

Ik overweeg ook de overstap van H0 naar N om dezelfde reden als jij, de beschikbare ruimte is te klein om een geloofwaardige baan op te maken en moment treinen van max. drie wagens te rijden lijkt me ook niks. Alleen de verkoopperikelen voor het H0 materiaal houden me wat tegen...

Groeten
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Cord

Citaat van: Belgaboy op 11 april 2019, 14:05:57 PM
...Alleen de verkoopperikelen voor het H0 materiaal houden me wat tegen...
Verkoopperikelen, wat bedoel je precies?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Belgaboy

Citaat van: Cord op 12 april 2019, 10:51:21 AM
Citaat van: Belgaboy op 11 april 2019, 14:05:57 PM
...Alleen de verkoopperikelen voor het H0 materiaal houden me wat tegen...
Verkoopperikelen, wat bedoel je precies?

Aanmaken van de nodige advertenties, prijs settings, de nodige berichten beantwoorden, verzenden, ...
Kruipt allemaal veel tijd in die ik liever anders zou besteden.

Mvg
Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Cord

Tsja Patrick, verkopen kost tijd en een boel gedoe maar het levert meestal wel geld op.
En hoe kom je anders van je spullen af.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing