Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Van pool tot....pool!

Gestart door Rangeerduivel, 06 november 2018, 13:21:06 PM

Rangeerduivel

Vrienden,

In verband met een nieuw project wil ik experimenteren met Kadee koppelingen.
Bij het Googlen kwam ik uit op het plaatsen van een 5-tal (langs elke binnenzijde van het spoor) kubusmagneetjes van 3mm om zo een "koppelveld" te créeren.
In dat artikel was ook sprake van de belangrijkheid van polariteit van de magneetjes, en dat elk magneetje getekend is met een rode stip op zijn noord-pool.
Nu zijn vandaag de magneetjes aangekomen, maar ik merk nergens een aanduiding van polariteit.
Wat ik wel ondervind is dat die dingetjes zeer krachtig aantrekken, en dat ze zich haasten om zich tegen elk stukje metaal te gaan hechten, ongeacht uit welke richting je ze benadert.
Maw, van polariteit is hier geen sprake, dus hoe (on)belangrijk is dat?
Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, welke?
De bedoeling is dat de twee rijen magneten tussen de biels langs de binnenkant van de sporen tegen de rail aan gekleefd worden met secondelijm.
Moesten de twee rijen nu te dicht op elkaar liggen en elkaar tegenwerken vanwege hun kracht, kan ik ook proberen ze langs de buitenkant vd sporen te bevestigen, maar toch blijft de vraag dezelfde,is de polariteit van belang...?

;)


Paulogic

Elke magneet heeft 2 polen.

Beide polen trekken ijzer/nikkel houdende metalen aan. Gelijke polen stoten elkaar af, verschillende gaan elkaar net hard aantrekken.
Ik heb hier ook Kadeekes en ik heb hier al test gedaan met een electro magneet uit een automatische deur (vrij krachtig).

Met die kleine magneetjes kan je werken zoals in deze video bvb : https://www.youtube.com/watch?v=fWr6WOlnVGk

Maar ik denk dat als je de magneten (in dezelfde richting) splits in 3 rechts en ook drie links met 1 of 2 biels tussen, je een groter
gebied krijgt waarin ontkoppelen mogelijk is.  Ik bedoel zoiets :





Ik zal dit ook eens proberen. Ik denk dat ik wel enkele kleine neo-tjes liggen heb.
mvg,
Paul(ogic)

Rangeerduivel

Intressant filmpje Paul, maar ofwel kijk ik er over, ofwel heb ik het niet begrepen;
op jouw schets zijn rood en groene vakjes(polen) zichtbaar, maar hoe kom je er achter wat is de rode en wat is de groene kant van het kubusje?

btw; ik moet nog een dagje wachten alvorens te experimenteren, de Kadeekes zijn onderweg >Het Spoor-Haasrode,maar als ik al iets meer weet kan ik ze vandaag lijmen zodat morgen de lijm droog is en ze niet omhoog vliegen naar de Kadee's toe...
!
;)

Peter

Paul,
ik heb hier nog een aantal kleine vierkante (kubusvormige van 5x5x5 mm) supermagneetjes liggen.
Als je ze kan gebruiken mag je ze hebben.
laat het me maar weten
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 06 november 2018, 14:58:12 PM
..maar hoe kom je er achter wat is de rode en wat is de groene kant van het kubusje?
Dat is niet zo interessant. Wel interessant is welke kanten hetzelfde zijn. En daar kom je achter door te kijken hoe twee magneten elkaar afstoten. De naar elkaar toegekeerde kanten zijn dan gelijk.

Paulogic

Citaat van: Peter op 06 november 2018, 15:07:36 PM
Paul,
ik heb hier nog een aantal kleine vierkante (kubusvormige van 5x5x5 mm) supermagneetjes liggen.
Als je ze kan gebruiken mag je ze hebben.
laat het me maar weten

Aan Peter :

Tof van u maar hou ze rustig voor een andere gegadigde. Ik heb hier ergens een doosje met hele kleintjes
1 x 1 en 2 x 2 denk ik. Ooit gekocht voor montage doeleinden met plexi. Ze komen van grandado.com, dacht ik.
(uw mailtje goed ontvangen hoor... maar moet er nog aan werken...)


Aan Rudy :

De pool maakt niet uit qua magnetische trekkracht. Ik zou ze gewoon in dezelfde richting leggen om het veld te vergroten.
Hoe bepaal je de richting : de zijden van 2 magneten, die elkaar aantrekken, zijn automatisch tegengestelde polen.

Voorbeeld 3 magneten tegen elkaar :     -+ -+ -+    zo kan je ze tegen elkaar 'plaatsen' en blijven ze kleven. -+ +- zou elkaar ferm afstoten.
Zo kan je één kant telkens terugvinden en aanduiden. Of dat die kant dan de Noordpool of de Zuidpool is, is van geen belang.
mvg,
Paul(ogic)

Rangeerduivel

Citaat van: Paulogic op 06 november 2018, 15:59:18 PM
Voorbeeld 3 magneten tegen elkaar :     -+ -+ -+    zo kan je ze tegen elkaar 'plaatsen' en blijven ze kleven. -+ +- zou elkaar ferm afstoten.

Ha, hieruit heb ik begrepen dat de pool belangrijk is voor de naast elkaar liggende magneten, maar onbelangrijk voor de magneten links en rechts van het spoor...dus enkel van pool tot evenaar! ;D ;D
Bedankt voor de toelichting.

;)

Paulogic

Yep, just,...

(Lees ik nu van Paul tot zeveraar ?)  ;D
mvg,
Paul(ogic)

Bonaza

Dag Rudy,

Als je werkelijk wil weten wat de noord en de zuidpool van een magneet is. Gewoon een kompas nemen.

Groeten

Marcel

SuSke

Rudi, ik heb op "Den Overslag" ook 3x3x3mm neodymium magneetjes gestoken om eventueel met een kadee-koppeling te kunnen werken.

Ik heb aan beide kanten van het spoor 2 magneetjes gestoken en dat gaf genoeg trekkracht om de koppelingen open te trekken.
https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/43721620001/

Ik liet de magneten gewoon als een staafje op elkaar zitten, dan kan je ze gemakkelijker met de juiste polariteit onder het spoor friemelen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Bedankt voor het demofilmpje Frans,
twee is dus blijkbaar genoeg, alhoewel je niet zo precies hoeft te rijden/stoppen als er meerdere achter elkaar zitten.
Wij proberen het eerstdaags uit...lijkt mij een tof iets om je tijd mee te passeren!  :)

;)