Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

LiPo of NiMh in treinen

Gestart door dani, 02 november 2018, 14:36:18 PM

dani

Heeft hier iemand ervaring of tipe met LiPo of NiMh accu's in treinen (vnml schaal 0,1 of G) ?

Ik zou een Piko Taurus in schaal G willen voorzien van bvb. Een 4S lipo accu op 15V

Maar welke aH capaciteit en welke lader te gebruiken ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

De capaciteit (Ah) hangt af van wat je er mee wil doen.
Laden met een geschikte lader. Van Lipo weet ik het niet, maar NiMH mag je niet blijven laden als hij vol is. Je moet dus een intelligente lader hebben die weet wanneer te stoppen.

dani

Dat klopt Klaas.  Dat had ik al ophezocht, zeker LiPo moet je boorzivhtig en gecontroleerd (en gebalanceerr) laden.

Wel bedankt voor de tips.

Ook praktische ervaringen iemand hier ?  Ik weet dat vooral in UK en US er veel G scale rijdt met accu en  RC bestuting. Ik wil een "autonome" trein met mijn WiFi gebaseerde  dturing er in, met 2 motiren, led licht en sound.  Al die elementen heb ik en dat werkt van 12..24 BDC dus nu nog het accu gedeelte
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

Dani, met LIPO's heb ik wel wat ervaring (modelvliegen):

Sowieso moet je een aangepaste intelligente lader met balancer hebben en dan zijn er wel wat regeltjes te respecteren. Voornaamste is dat de spanning niet onder een bepaalde waarde daalt m.a.w. dat je de batterij niet gewoon TE leeg rijdt.
Persoonlijk zou ik voor treinen opteren voor NiMh. Gewicht speelt daar geen rol en de batterijen zijn niet kritisch... Zelf gebruik ik nog NiMh voor modelauto's en de batterijen heb ik jaren geleden in de ALDI gekocht voor twee keer niets...

Kies je toch voor LIPO dan zou ik je aanraden niet te bezuinigen op de lader...



Paulogic

Dani,

Bij Heli's gebruiken we/ze ook LiPo's en bijhorende balancers/laders. Het hangt uiteraard af van welk verbruik/belasting de loc motor heeft.
Misschien even informeren bij EPFUN qua batterijen en laders, die man/winkel is de speciaal zaak voor alle Electro Power Fun (hehe... toevallige naam he).
Ik vermoed dat de loc motor niet zo zwaar belastend zal zijn op de batterij als zo'n grote electrische heli waar mee gestunt wordt.

ps : Hij verkoopt ook allerhande metalen buisjes en dergelijke die van pas komen bij modelspoor...
mvg,
Paul(ogic)

raf

lipo hier ook bekend maar ik gebruikt liever lion accu's die iets veiliger zijn

lader voor lipo en niet op bezuinigen
zak om in te laden bij ons op de club verplicht nooit laden in het model
een aangepast regelaar voor lipo's die afslaat als je op onder spanning komt
of een beeper die lawaai begint te maken als de accu de onder drempel bereikt heeft
deze NIET laten steken als je de accu niet gebruikt want die trekt hem na een tijdje wel leeg

dat was het zowat
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Eigenlijk zijn er maar 2 dingen waar je moet op letten: de plaats in je model en of je accu de maximale stroom kan leveren.

Lithium gebaseerde accu's wegen niet veel en geven veel capaciteit voor hun omvang. Maar je moet meer opletten voor het laden. En voor een loc is gewicht op de drijvende assen een voordeel (zeker als je een geveerde ophanging hebt). Dus kan je evengoed naar Ni of zelfs loodaccu's gaan. Deze zijn minder kritisch om te laden.

Je gaat altijd moeten gepaste zekeringen plaatsen om zeker te zijn dat de accu kortsluitbeveiligd is want dat is het grootste gevaar tijdens het rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

Kun je de kleine loodaccu's uit noodverlichting of UPSen niet gebruiken?
Die worden in veel bedrijven op regelmatige basis preventief vervangen, er worden er zo massaal afgevoerd die nog prima bruikbaar zijn.

dani

Bedankt voor zl de nuttige infoven de tips, mannen
Daar kan ik zeker wat mee!

LiPo gaat even "on hold" en ik ga nog wat research doen.   Uiteindelijk is de accu inbouw iets wzt acjteraf ook nog kan gebeuren...   

Thanks voor de snelle reakties !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 02 november 2018, 15:56:34 PM
Ik wil een "autonome" trein met mijn WiFi gebaseerde  dturing er in, met 2 motiren, led licht en sound. 
Kun je niet veel makkelijker een continue spanning op de reail zetten en die dan in de loc met je wifi oplossing regelen?

efl045

Misschien heeft Dani geen zin om continu rails te poetsen? Of wil hij op rails van allerhande materiaal, niet noodzakelijk goed geleidend, kunnen rijden?

dani

Citaat van: PietB op 03 november 2018, 16:34:30 PM
Kun je niet veel makkelijker een continue spanning op de reail zetten en die dan in de loc met je wifi oplossing regelen?
Citaat van: efl045 op 03 november 2018, 17:16:53 PM
Misschien heeft Dani geen zin om continu rails te poetsen? Of wil hij op rails van allerhande materiaal, niet noodzakelijk goed geleidend, kunnen rijden?

@Piet je slaat 'm even mis nu.  Als je mijn G avontuur gevolgd hebt, dan weet je dat dit nu al het geval is.  Er zit 20V continue DC  op de rails.   En in de toekomst gaat dit hoogstwaarschijnlijk  DCC spanning worden.     Maar i kneem het je ni kwalijk, je kan moeilijk alle details van alle projecten onthouden hee makker.    Er zijn er zo veel, en ik ben met zo veel dingen bezig dat het soms onoverzichtelijk wordt, zeker voor de iets oudere mee-lezer...  (sorry die kon ik niet laten liggen, dude ! )

@Franky :   de nagel op de kop !!    Ik wil dus op de G baan in de tuin zowel DCC  kunnen rijden als met mijn eigen  ontworpen WiFi  sturing.  (die laatste trekt zich niks aan van de DVCV signalen op de rails want hij maakt er een afgevlakte 20V DC van en werkt daar mee).    Ofwel via de centrale  (een aantal vaste trajecten met bepaalde locs of gewoon freehand), ofwel helemaal  via de smartphone gestuurd waarbij elke lok zijn eigen WiFi controller heeft.    MAAR ....   Bij die WiFi loks wil ik op termijn ook een batterij systeem in bouwen zodat ik bvb ook op gast banen een demo kan geven ongeacht het systeem of de spanning,  en ik ook  zomaar eens een ritje kan doen zonder dat ik daarvoor de hele baan moet opstarten.    Of ik wil in staat zijn om gewoon in huis of in de tuin ergens een  volledig  "los" stuk spoor te leggen  en daar lekker op te rijden om kinderen of gasten te entertainen en te "flabbergasten" :) :)   
Daarom ook dat het niet dringend is, want ze krijgen eerst de WiFi decoder en bijhorende randapparatuur, en dan  pas de batterij mogelijkheid.   Bvb met een  goederen wagon waarin de batterij zit en die met een kabel aan de lok gekoppeld is of via een "batterij luikje"  in de lok zelf  (vor het gewicht en trekkracht op de baan )

Voor DCC loks is dit uiteraard NIET van toepassing want als je in battery mode rijdt pik je niks op van de rails en dus ook geen DCC signaal.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 03 november 2018, 18:00:01 PM
@Piet je slaat 'm even mis nu.  Als je mijn G avontuur gevolgd hebt, dan weet je dat dit nu al het geval is.
.....   
Maar i kneem het je ni kwalijk, je kan moeilijk alle details van alle projecten onthouden hee makker.    Er zijn er zo veel, en ik ben met zo veel dingen bezig dat het soms onoverzichtelijk wordt, zeker voor de iets oudere mee-lezer...  (sorry die kon ik niet laten liggen, dude ! )
Die laatste kan ik van jou goed hebben hoor!

Vraag ik me toch nog steeds af, waarom accu('s) in die loc?

dani

Dat staat toch uitgelegd.... herlees nog es aandachtig dan heb je het zeker door
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

zo een rc lok is altijd handig
als ik ooit zover ben qua tijd wil ik zo een diesel ombouwen
bv erg handig om losse wagons op te halen je kunt tegen richting rijden terwijl de signalen toch op rood staan
koppelen en ontkoppelen want je hebt minstens 4 kanalen ter beschikking

ja ik zie wel iets in dani zijn idee en kan me inderdaad voorstellen dat hij zoiets wil maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.