Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Variatie in treinverkeer op beurzen

Gestart door OlivierV, 29 oktober 2018, 17:50:25 PM

Hechten jullie belang aan het aantal verschillende treinen die op een tentoonstellingsbaan rondrijden?

Maakt mij geen zak uit
7 (11.5%)
Ja toch wel, ik zie graag een verscheidenheid aan materiaal uit een bepaalde periode
40 (65.6%)
Is mooi meegenomen maar hoeft niet
13 (21.3%)
Anders, namelijk ...
1 (1.6%)

Totaal aantal stemmen: 61

OlivierV

Onlangs passeerde de discussie bij ons in de club van het aantal treinen die op een modelbaan staan. Dit een beetje in de nabespreking van Leuven met onze modulebaan Lemur.

Wat vinden jullie hier eigenlijk van.
- Volgens sommigen maakt het niet uit, want de meeste mensen kijken niet zo lang naar een baan, of het maakt hen geen zak uit.
- Voor mij persoonlijk maakt het wel, uit, zeker met een paradebaan, dan is een variëteit aan treinen wel belangrijk. Vooral als je +- een bepaalde regio uitbeeldt in een bepaalde tijdssetting.
Al denk ik dat het bij sommige banen minder uitmaakt, zeker als het enkel een rangeerbaan betreft.

Graag jullie mening. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Op onze N forumbaan hebben we in Leuven met alles gereden gaande van Crossrails, Euroloks tot Stomers.
Als Belgische N rijder heb je sowieso weinig keuze in rollend materiaal dus kan en mag alles passeren.

Persoonlijk vind ik dat het een beetje van het thema en tijdperk van de baan afhangt. Zo moet je op een Amerikaanse baan geen belgisch type 91 laten rijden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#2
Ik merk bij mezelf een dubbele belevenis:

Voor diorama's en minibaantjes waar treinen eigenlijk maar wat doelloos heen en weer bewegen, behoort de trein tot het decor. Het moet wel passen kwa sfeer, maar meer niet. En zonder trein kijk ik ook naar het diorama met dezelfde nieuwsgierigheid.

Voor "echte" banen met gesimmuleerd verkeer kik ik echt op de complexiteit van het treinverkeer. De modelbaan "Hasselt" is een mooi voorbeeld, waar het krioelen van correcte treinen in hun habbitat een echte meerwaarde is, en zelfs meer, treinen kijken wordt een doel.

Hoe dan ook, een trein moet voor mij passen in z'n omgeving.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Met Vaerwegh dok proberen we ook een afwisselend treinverkeer op de baan te brengen. Daarvoor hebben we op de benedenbaan (haven) een schaduwstation met 7 sporen waarin we in principe 14 treinen kunnen zetten. Op de bovenbaan hebben we een schaduwstation van 2 sporen in elke richting waardoor we theoretisch 8 treinen kunnen zetten, maar in de praktijk zijn dat er maar 6. Maar dat vinden we te weinig en gaan het schaduwstation in capaciteit verdubbelen.

Voor het afwisselend treinverkeer breng ik naar elke tentoonstelling 2 treinstellen, 7 reizigersstammen van 4 tot 8 rijtuigen mee en 8 goederenstammen elk goed voor zo'n 2 à 3 meter treinlengte. Om dat alles van de nodige tractie te voorzien gaan er +/- 26 locomotieven mee (15 voor elke stam + enkele reserve). Er zijn tentoonstellingen waar dat materiaal niet allemaal op de baan komt maar het feit dat ik het bij heb geeft de mogelijkheid om afwisseling te brengen.

Daar komt dan nog het rollend materieel van de andere leden die meegaan naar de tentoonstelling bij.

Het klopt dat een toeschouwer geen uren naar de baan blijft staan kijken, maar als operator is het ook heel plezant wanneer je afwisselend met verschillende treinen kan rijden en rangeren.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

Voor mij is 't onmiskenbaar zo dat als ik een trein zie verdwijnen van het zichtbare gedeelte, ik niet verwacht dat die één minuut later opnieuw te voorschijn komt en één minuut later weer...
Neen, afwisseling is onmisbaar.
Ik kan begrijpen dat het voor operatoren op een expo een aardige kluif is om daar 7 à 8 uur voor te zorgen, maar het kan toch niet zo moeilijk zijn om dat automatisch te laten verlopen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Ik zie, als filmer, ook graag wat afwisseling in de treinen die voorbij rijden. Een paar keer dezelfde trein geeft niet, dan zijn er wat combi shots te maken in de uiteindelijke video maar continu dezelfde trein maakt het wat eentonig.
Daarnaast vind ik de snelheid waarmee de treinen rijden ook een belangrijk punt. Ze moeten niet te snel maar zeker ook niet te langzaam rijden. Gewoon een realistische snelheid is het prettigst.
Uiteraard heb ik makkelijk praten, ik heb zelf (nog steeds) geen modelbaan..
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mardig23

Ik ben het eigenlijk eens met Michiel.

Op de kleine baantjes maakt het voor mij minder uit, maar wat er te zien is moet kloppen.

Op grote banen daarentegen moet er complex en gevarieerd treinverkeer zijn, passend in het thema.
Er zijn soms prachtige banen te zien, waar ik nog niet van kan dromen om dat niveau ooit te behalen, maar dan rijden er samenstellingen die niet kloppen, zonder sluitverlichting, of erger nog verkeerde verlichting, en dat is nu net mijn dada.

Een algemene opmerking is dat alles soms erg traag doorkomt, zeker onder groen. Dat is in het groot bedrijf ook niet.
Seinbeelden zijn voor mij een stuk van de beleving, dus op een hoofdlijn onder groen mag een 18² met M6-en mag best wel eens doorknallen hoor ;)
Anders zet je de lijn op twee geel, en dan klopt het weer wel.

Soit, ik let misschien te veel op de verkeerde dingen, en de beste stuurlui staan aan wal zeker ???.
Ik kan het zelf meestal niet beter ;D ;D

Mvg Karl

Mvg Karl

doomslu

We kijken naar een modelbaan alsof het verkeer een eind van ons verwijderd is. Ga eens treinen spotten vanop een paar honderd meter. Het gevoel van snelheid is alvast heel wat lager, dan als je vlak naast de sporen staat. En dat gevoel wil je ook op een modelspoorweg. Allez, ik toch.  ;)
Dus te snel liever niet.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Voor mij maakt het wel wat uit. Als er geen treinen rijden dan ben ik verder, diorama's kijk ik zelfs niet naar (*). Betekent ook niet dat het de ene na de andere moet zijn maar het moet "kunnen". Dus een hoofdbaan met om het kwartier een trein kan voor mij niet op een beurs. Dan hadden ze geen spoor gelegd... Maar een smalspoor met af en toe een treintje is best ok. Liefst met afwisseling, maar dat is van tijdperk afhankelijk. Nu zie je in het echt ook maar 1 of 2 soorten treinen rijden.

Het moet realistisch genoeg zijn. Eerlijk gezegd, ik ga van een passerende trein niet alle wagonnummers lezen om te zien of ze wel verschillend zijn. En ook niet of die bepaalde loc met dat soort wagons in dat tijdperk heeft rondgereden. Opnieuw, het moet voor een doorsnee bezoeker die niet met zijn encyclopedie komt correct overkomen.

Ik ga niet zover als Karl dat ik op sluitlichten en zo let, ken er toch niets van, maar zijn opmerking over de snelheid volg ik wel. Soms gaat het onrealistisch traag. En dan zo traag dat er af en toe een duwtje nodig is. Daar krijg ik het dan van... als je naar een beurs komt, zie dan dat het rijdt! En ja, net als Karl vind ik dat seinen belangrijk zijn.

En een rangeerbaan, daar moet gerangeerd worden. Anders heeft die geen nut. Dat op een grotere baan bvb geen wagons naar een aansluiting gebracht worden kan ik mee leven. Maar als je baan een rangeerbaan is?

Ook elocs met de panto naar beneden en zelfs geen masten voor bovenleiding kunnen me enorm storen. Liever een ietwat te grove bovenleiding dan geen.

(*) ook niet naar banen waar ik als volwassene een trapje moet gebruiken. Als je niet wil dat je baan gezien wordt, blijf thuis en laat iemand anders die zijn baan wel wil laten zien komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

celtjan

Is afhankelijk van het type baan...

Zoals hier hierboven al eerder aangegeven:
De baan Hasselt van te Leuven blijf ik de max vinden. Een lange paradebaan kan een leuke afwisseling wel gebruiken.
Van modulebanen is het afhankelijk van de ruimte en in welke opstelling die opgesteld staat.
Is het een dubbel rail ovaal, opgesteld als 'eiland' en zonder opstelmogelijkheden, kan ik begrijpen dat er minder afwisseling is.
Wanneer er opstelsporen ter beschikking zijn, dan is wat afwisseling aanbevolen.

Zelf, met de BMB OO modulebaan, rijden we "op zicht" en met afstandsbediening, en daarmee kunnen we de meeste configuraties aan (0/U/S/O), met enkel lange opstelsporen en enkel lange treinen, en sinds kort kunnen we de Fiddle Yard ook aanpassen om meerdere korte samenstellingen met elkaar te laten afwisselen. Naast de FY hebben de keerlussen ook opstelmogelijkheden.  (Zoals op op Makers Fair '17/Eurospoor '17 en Ontrax'18). Afhankelijk van de grootte van de opstelling worden er max 6 treinen ingezet en kunnen we vlot elkaar afwisselen zonder telkens de samenstellingen op de rails te hoeven te zetten of af te nemen.
Laatst waren er testen om een 'Branchline' af te laten takken van de 'Mainline'. Die waren gunstig en zal verder uitgewerkt worden.
Bij een opstelling op een beperkte oppervlakte, blijft de FY dan ook achterwege en is de variatie dan ook erg beperkt.

Een 2è en laatste "publiek optreden" in 2018 is voorzien op 17/11 (ben ik niet aanwezig): https://www.freewebs.com/modelspoorgroep/
Door de eerder beperkte ruimte zal de baan dan echter niet op z'n sterkste bezetting zijn.

Gr,
Jan(tje)

SuSke

Ook gestemd en natuurlijk voor een leuke afwisseling op de baan en liefst met lange treinen die thuis niet kunnen rijden  ::)

Verkeer aangepast aan de baan. Een rangeerbaan heeft een andere invulling dan een paradebaan maar als er een schaduwstation is, ka er ook afwisselend verkeer zijn, al zijn het dan de wagons en minder de loc's.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DIORAMABOUWER

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2018, 20:58:06 PM
Daar krijg ik het dan van... als je naar een beurs komt, zie dan dat het rijdt!


Johan, die reuzenhanden die telkens aan die treintjes een duwtje moeten geven zijn inderdaad storend, maar thuis rijden de treinen soms heel goed en op een expo gaat het soms goed mis door bepaalde omstandigheden van o.a het transport, temperatuurwisselingen, enz,...
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 29 oktober 2018, 20:58:06 PM
Dus een hoofdbaan met om het kwartier een trein kan voor mij niet op een beurs.
In het grootbedrijf is het vrij gebruikelijk dat je een kwartier of langer moet wachten voor er weer een trein voorbijkomt. Maar op een beurs moet het allemaal wat vlotter gaan anders lopen de mensen door. Mijn gedachte is dat het maximaal een minuut moet duren voordat de volgende trein voorbij komt.
Bij een grote clubbaan kun je dat bereiken door de treinen in een automatisch bloksysteem achter elkaar rondjes te laten rijden. Een mooiere manier is om met een schaduwstation te werken en geautomatiseerd verschillende treinen op het toneel te brengen. Als je dat met een microcontroller doet kun je zelfs de treinen at random laten verschijnen, zodat het voor het publiek moeilijk wordt om te voorspellen wat er gaat komen.

oebr

alle banen hoeven toch niet hetzelfde te zijn ?
Allez, op de MSM-expo bedoel ik dan.
Je hebt er daar voor treinliefhebbers en je hebt er voor spoorweg-amateurs.

Op bvb Ontraxs kwamen vooral de spoorwegliefhebbers aan hun trekken, de anderen gaan dan allicht eerder naar iets als Eurospoor of zo ?


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

celtjan

Geef mij gerust maar een beetje van elk!  :P

Gr,
Jan(tje)