Roco 6005 met aangepaste verlichting

Gestart door Waterman, 22 oktober 2018, 21:03:07 PM

Waterman

Gezien de interesse van Tom en Thomas in de aanpassing die ik uitgevoerd heb aan mijn Roco 6005 heb ik een poging gewaagd om neer te schrijven wat ik precies gedaan heb. En gezien ik niet wist of dit dan nog in het 'waar zijn we nu met bezig' thuishoorde heb ik maar een nieuw topic opgestart.

Als er meer ervaren mensen zijn die nuttige tips of opmerkingen bij mijn methode hebben, opbouwende kritiek is altijd welkom.

Voor mezelf sluit ik de rode lichtjes aan op de gele en de witte functie-uitgangen, de witte lichtjes op de paarse en de groene.

Daarna herprogrammeer ik de decoder zodat:
F1 = witte lichten sp1
F2 = witte lichten sp2
F3 = rode lichten sp1
F4 = rode lichten sp2

Daarbovenop programmeer ik ook nog een paar combinaties, zoals bvb wit-wit op F7

En dat alles onafhankelijk van de rijrichting. Op F0 programmeer ik wel de wisselende verlichting, maar dat is om deze functie te kunnen gebruiken bij analoog bedrijf.

De aanpassingen die ik gedaan heb aan de 6005:

Er gaan gele draadjes van de hoofdprint naar de kleine printjes waar de leds opzitten. Deze soldeer ik los op de hoofdprint, en sluit deze aan op de groene functieuitgang van de decoder, aan de andere kant aan de paarse functieuitgang.

De loc in geen geval op de rails zetten om de verlichting te testen nu!!!

Eerst moet het derde koplicht ook nog aangepast worden. Hiervoor soldeer ik de zwarte draad die van het kleine printje met de led naar de hoofdprint gaat los. Deze wordt dan ook verbonden met de paarse/groene functie uitgang. maar gezien de weerstand voor dit ledje op de hoofdprint zit, en ik niet gevonden heb hoe ik deze weerstand kan gebruiken zonder dat er nog verbinding is met de gele/witte functie uitgang, heb ik hier zelf een weerstand van 1,8 kohm tussen gesoldeerd!! Misschien is het welk mogelijk om de weerstanden die al in de loc te zitten te gebruiken als er banen op de print onderbroken worden, maar ik doe liefst zo weinig mogelijk onherstelbare veranderingen aan mijn modellen.

Screenshot_2018-10-22-20-48-57 by Patrick VdBossche, on Flickr

Dat is het zowat denk ik... Daarna pas ik de cv's aan. Ik heb de waarden voor ESU DCC en M4 decoders en kan die doorsturen naar wie interesse heeft.

Dit is naar best vermogen beschreven wat ik aan mijn 6005 gedaan heb. Ik heb geen opleiding elektronica gehad en zit alles hier uit te meten met een multimetertje van den Aldi. Ik wens dan ook niet verantwoordelijk gesteld te worden voor gebeurlijke ongevallen.

Groeten,

Patrick.