Ombouwen oude T18 naar digitaal

Gestart door meeus, 13 oktober 2018, 11:39:37 AM

meeus

Het anker, rotor en motorschild komen van de marklin set met nr 60941.
De decoder is een lokpilot V4.0.

Dat stuk van de batterij op de koolstof borstels ga ik proberen na het eten.

meeus

Hey Pieter en medeforummers,

Met de lamp ertussen en alle draden van de motor af geeft ie nog geen kik.
Dat anker heeft geen draden tussen de 2 magnetische helften even getest op een los anker en dit laat elektriciteit door (lamp gaat aan)


De gemonteerde motor heeft een zwart afschermkapje

Als ik op de uiteinden de kabels aansluit met de lamp ertussen gaat er geen lichtje aan.

De rotor




PietB

Citaat van: meeus op 15 oktober 2018, 19:13:29 PM
Met de lamp ertussen en alle draden van de motor af geeft ie nog geen kik.
Nee dat is ook niet te verwachten, het is alleen maar om te controleren of er stroom loopt door de ankerwikkelingen.

Citaat van: meeus op 15 oktober 2018, 19:13:29 PM
Dat anker heeft geen draden tussen de 2 magnetische helften even getest op een los anker en dit laat elektriciteit door (lamp gaat aan)
Dat van die 2 magnetische helften begrijp ik niet, wat bedoel je daar?

grt Piet.

Klaas Zondervan

Yoni, je haalt wat termen door elkaar. Rotor en anker zijn twee woorden voor hetzelfde ding, het draaiend gedeelte dus.
Het ding met de magneet ertussen is de stator, ook wel veldmagneet genoemd. Die heeft geen elektrische functie, hij moet alleen een magneetveld creëren waar de rotor tussen draait.

meeus

Hey Klaas & Piet.

Inderdaad ik haal wat termen doorheen.
Wel dat een stuk van dat anker magnetisch is (trekt metaal aan)

Maar waar kan het defect dan liggen?
De veldmagneet lijkt intact (is nieuw) enigste waar ik aan kan denken is dat zwart pvc stukje met de koolstof stukjes in..
Iemand nog een idee?

PietB

Nou er zijn voor deze motoren 2 ankers in omloop.
Eén met 8 tanden en één met ik dacht 7 tanden.
Tel even de tanden van het oude anker en vergelijk dat met het anker dat je nu hebt en bij de permanente magneet hoort.
grt Piet.

meeus

Piet, met die 8 tanden bedoel je die 8 ronde indrukken op de vlakke kanten aan weerszijde?

Klaas Zondervan

Yoni, nou haal je de boel weer door elkaar. Je laat de veldmagneet zien, maar Piet bedoelt het anker, het roterende deel dus. En daarvan het tandwiel.

nmbssncb

Een foto van de andere kant van het anker laat zien of de draadjes van de 5 spoeltjes nog gesoldeerd zitten aan de collectoren...

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

meeus

Ja die zijn nog altijd vastgesoldeerd aan de collectoren.
De tanden zijn nog altijd intact en heeft 7 tanden.

dani

ik ken de kleurencombinatie van jouw decoder niet, maar  in principe zouden het bij Märklin de blauwe en groene draadjes voor de motor zijn.
Hoewel natuurelijk elke fabrikant  zijn eigen kleuen hanteert, naargelang het type decoder en interface dus inderdaad bij sommigen grijs en oranje ...  of nog wat anders

Wat meer info over de  decoder zou welkom zijn.  Dan kunnen we gaan kijken naar  de bedrading.

En zoals reeds aan gehaald de mechanische en elektrische conditie van de motor moet goed zijn voor je begint met decoders te installeren.
Je begon al met   "Ik heb een T18 met wat defecten aan "  dus wie weet ....

Waar woon jij ? misschien kan je bij een modelspoorder in de buurt eens passeren.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 16 oktober 2018, 17:40:29 PM
Wat meer info over de  decoder zou welkom zijn.  Dan kunnen we gaan kijken naar  de bedrading.
Ergens eerder is al vermeld dat het een LokPilot V4.0 is. Die heeft dus de standaard DCC kleuren.

Yoni. neem het advies van Dani ter harte en zoek iemand in de buurt die er meer kijk op heeft. Ik krijg de indruk dat je zelf geen idee hebt hoe zo een motortje werkt en zo blijven we een beetje om het probleem heen draaien.

meeus

Citaat van: dani op 16 oktober 2018, 17:40:29 PM

Je begon al met   "Ik heb een T18 met wat defecten aan "  dus wie weet ....

Waar woon jij ? misschien kan je bij een modelspoorder in de buurt eens passeren.

Het Dani, ik woon in Hasselt (België) maar kan gerust naar iemand toe rijden om me te helpen met de herstellingen.
De loc had al wat afgezien, wielrubbers versleten motor maakte af en toe wat raar geluid en naar het einde toe deed ie niets meer (daarom de opknapwerken).
Volgens de handleiding van de decoder is het oranje en grijs dat op de motor moet komen, wat het geval was.

krispy

Hasselt , dan zou je misschien eens contact kunnen nemen met de club van Hasselt,  is daar in de buurt , zij kunnen je waarschijnlijk zonder problemen helpen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

meeus

Ik ga dan eens nar de club in Hoeselt gaan.. benieuwd wat zij ervan kunnen maken.