Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ombouwen oude T18 naar digitaal

Gestart door meeus, 13 oktober 2018, 11:39:37 AM

meeus

Hoi allen,


Ik heb een T18 met wat defecten aan dat ik aan het ombouwen ben naar digitaal met een nieuwe motor, rubbers en decoder.

Momenteel ben ik zover geraakt dat alles op zijn plaats staat en min of meer werkt.
De motor en decoder zijn vervangen en de kabels zijn tijdelijk aangesloten om te testen.
Als ik de loc op het spoor zet staat hij binnen de 10 seconden in de mobile station 2
De verlichting werkt, ook als ik de rijrichting aanpas veranderd de verlichting ook mee.
Het enigste wat het niet wil doen wat het moet is de motor.
Als ik de loc vooruit of achteruit wil laten rijden gebeurd er niks.

Iemand een idee?






PietB

Mijn hemel Yoni, maak éérst de berading eens fatsoenlijk, zou ik zeggen, verbindingen solderen en isoleren.
Daarmee voorkom je veel ongenoegen.
Even een vraag, voor dat je bent gaan inbouwen is de motor uit elkaar geweest want er moest immers een permanente magneet in.
Heb je ook de collector en de tandwiel overbreningen gereinigd?
En nadat je de motor terug in elkaar hebt gezet, even getest met een 9volt batterij of andere gelijkspannings bron of de motor zo wilde lopen.
Om de motor optimaal te laten lopen kun je de schroeven van het motorschild wat loszetten en het schild een klein beetje bewegen, tot je merkt dat het toerental verandert.
Als dat het geval is kun je verder gaan met het inbouwen van de decoder.

Zoals gezegd probeer zo proper mogelijk te werken.

grt Piet.

Zofman

Er wil nog wel eens een schroefje ( vijsje in het Vlaams ? ) van het motorschild  te lang zijn.
Die drukt dan de tandwieltjes vast... dat zou ik even nagaan.
Verder zoals Piet hierboven beschrijft!
Zuuk6,
Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

meeus

Hey Jan,

Inderdaad die vijzen zijn te lang dat was er ééntje, na de test met de batterij (platte 9 volt) kwam er niet veel beweging in de motor.

Maw, motor kapot. Ondertussen zit er al aardig wat euro's in een zaakje dat niet wil werken.
Nieuw motortje kopen voor nog is 30€ zal ik misschien nog is doen, doet ie het dan nog niet: loc als decor stuk gebruiken en gewoon nieuw kopen met alles erop en eraan voor 400€ +/-.

Voorlopig laat ik het hier bij (want de zin jeukt om de boel in de vuilbak te gooien) en daarom begin ik niet aan men BR51, ik wil geen 2de loc dat niet wil werken.

Wat ik al geleerd heb: koop nieuw want 2de hands is teveel oude rotzooi dat je moet upgraden met matig tot geen resultaat en de bijkomende kost om te upgraden is absoluut de moeite niet waard.

PietB

#4
Citaat van: meeus op 14 oktober 2018, 16:15:40 PM
Maw, motor kapot.
Een beetje voorbarige conclusie Yoni.
Want wat kan er nou stuk zijn een anker of 2 koolborstels.
Ankers van Marklin motoren zijn er tweedehands meer dan voldoende vooradig, loop daarvoor eens een beurs af.
En koolborstels kosten nieuw geen fortuin.
Maar waar ik eerder aan denk is dat het drijfwerk vast zit.
Heb je dat al eens gecontroleerd?
Met het anker, magneet en motor schild verwijderd kun je dan de wielen makkelijk draaien?
Dat is de moeite waard om te controleren.
En voor wat betreft het anker, heb je het originele anker uit de wisselstroom motor gebruikt of een anker dat bij de permanente magneet behoort?

Citaat van: meeus op 14 oktober 2018, 16:15:40 PM
Wat ik al geleerd heb: koop nieuw want 2de hands is teveel oude rotzooi dat je moet upgraden met matig tot geen resultaat en de bijkomende kost om te upgraden is absoluut de moeite niet waard.
Nou je moet als je tweedehands koopt altijd goed op letten of het model rijdt.
En zeker voor de ombouw éérst goed reinigen, dat is het meest belangrijke deel van de ombouw.

Citaat van: meeus op 14 oktober 2018, 16:15:40 PM
gewoon nieuw kopen met alles erop en eraan voor 400€ +/-
Als daar een nieuwe T18 voor te koop is.
De gangbare prijs voor een gebruikte ligt rond de € 125,00

grt Piet.


meeus

Hoi Piet,

Het probleem van die vijs is opgelost, de vijs wat ingekort.
De draadjes zijn al wat beter gezet maar het probleem blijft.
De motor en heel het mechanisme kan vrij draaien.
Hetzij via manipulatie van de wielen of gewoon vooruit duwen op een spoor.
Je ziet en hoort de componenten en ook de elektromotor draaien.

Echt geen idee waarom deze zo moeilijk doet.
De zwarte draad die van de decoder komt is de enigste waar ik aan twijfel kan iemand hier zeggen waar die exact hoort te zitten op een marklin model T18?

Thanks.

Klaas Zondervan

Je kan toch in de handleiding van de decoder zien waar die zwarte draad hoort? Meestal is dat het chassis, maar als het een Märklin decoder is kan het zo maar anders zijn.
Maar haal eerst die dradenzooi er uit en probeer de motor aan de praat te krijgen met een gelijkspanningsbron.

meeus

Klaas, de zwarte draad in de handleiding van de decoder gaat naar de wielen aka ground.
Ik heb op de motorhuis een koper 90° hoekje waar deze opgaat, zit de zwarte kabel er niet op dan ziet de mobile station de loc ook niet.

Ik heb mijn analoge (oude grijze bediening) aangesloten en als ik hem op 50% zet gaat de voorste lamp wel aan maar geen beweging in de loc.
Dezelfde ervaring met een 9 volt platte batterij aan de motor, geen reactie.

Klaas Zondervan

Dan zal je toch een beetje dieper moeten zoeken. Misschien een hele onnozele vraag, maar zitten er wel koolborstels in? En raken die de collector wel?

meeus

De koolstofborstels zitten erin en raken de collector.

PietB

Dan wordt het interessant om te weten of er stroom door het anker loopt.
Sluit de batterij aan op één van de borstels en sluit de andere kant van de batterij via een fiets achterlicht lampje aan op de vrije 2 de koolborstel.
Als het lampje brandt is het anker in iedergeval niet defect.
Blijft het uit dat is de ankerwikkeling onderbroken.

Ik ben nog steeds benieuwd wat voor anker je hebt gebruikt.

grt Piet.

Rangeerduivel

#11
Citaat van: PietB op 15 oktober 2018, 11:43:37 AM
Dan wordt het interessant om te weten of er stroom door het anker loopt.
Blijft het uit dat is de ankerwikkeling onderbroken.

In die richting had ik ook al zitten denken Piet, het is zowat het enige wat overblijft.
Het zijn héél dunne draadjes en ik twijfel er aan of het voor ons zou vast te stellen dmv een macrofoto... :-\
Ik stel voor dat Yoni eens daadwerkelijk langs gaat bij iemand,(liefst geen handelaar want die zijn duur :) die het item machtig is want ik vermoed dat het hier zijn petje te boven gaat... :-\
En via het tinternet kan je zoizo geen herstellingen doen!

;)

Klaas Zondervan

Een eenvoudige manier is meten met een universeelmeter op weerstandsbereik.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 oktober 2018, 13:40:12 PM
Een eenvoudige manier is meten met een universeelmeter op weerstandsbereik.
Dat is waar Klaas, maar die heeft niet iedereen.
En een proeflampje is dan eenvoudiger.
Maar zoals Rudy schrijft een hulpvaardige mede hobbyist kan hier ook zijn waarde hebben.

Daarom is het ook zo handig voor mensen die hulp nodig hebben om in het forum profiel je woonplaats op te geven.
Dan kan er gericht hulp geboden worden.

grt Piet.

efl045

Citaat van: meeus op 14 oktober 2018, 21:50:36 PM
Dezelfde ervaring met een 9 volt platte batterij aan de motor, geen reactie.
Haal je daarbij alle draden los van de motor?
En sluit je de batterij rechtstreeks aan op de borstel-houders? Maw. sluit je een slecht (gesoldeerd?) spoeltje ook uit?