Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

Gestart door Robrecht, 10 oktober 2018, 15:52:07 PM

Robrecht

Citaat van: Ronald op 24 oktober 2018, 16:32:44 PM
Er zitten duidelijke aansluitschema's bij.... :)
Dat dan weer wel :D straks thuis eens bekijken.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Metpetergaathetbeter


Robrecht

#62
Ik heb toch de kurk strookjes nog eens wat rechter gesneden, en dan nu plakken :)
Genoeg lijm??


Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 oktober 2018, 20:48:23 PM
ik gebruik lepel om de ballast te strooien,
Ja zo heb ik het al eens zien doen. Ik heb een klein bloem/suiker schepje ergens nog liggen wat me handig leek.

Zijn er grote verschillen tussen de ballast merken? Of kan je het makkelijk zelf maken? :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Metpetergaathetbeter

zoals je zelf al aangaf zijn er veel soorten en kwaliteiten, enkele is het aan jou wat je het meest aanspreekt. Trouwens bij het strooien en plakken een wagon bij de hand hebben om de overtollige,te hoge balast te verwijderen met heen en weer te rijden ! Het bespaart je veel ergenis ik kon dat zelf merken in Leuven !

Robrecht

Oké kleine update.

Ik had wat schrik voor het inkorten van wissels... maar blijkt dat dit toch nog redelijk doenbaar is. De zelfbouw wissels lenen zich iets beter om de bielzen er onderuit te knippen. Bij mijn engelse wissel zaten ze nog ergens wat vast mbv een pinnetje onderaan de rails. Maar wat wringen deed wonderen.

Ik probeer voor de hoofdlijn een hartafstand van 48mm te gebruiken. Ik heb hiervoor ongeveer 1cm (100mm) van de uitdraaiende rails afgeknipt. Bij mijn engelse wissel heb ik de aansluitende rail naar het geïsoleerde puntstuk er gewoon uitgeschoven (na enkele bielzen te verwijderen) waarna de buitenste rail van de wissel gewoon daarop geschoven kon worden.

Wat denken jullie?

Untitled by Robrecht Wellens, on Flickr

Untitled by Robrecht Wellens, on Flickr

Er rest mij nu nog het terugplaatsen van enkele bielzen (heb alles bijgehouden). Ben niet zeker hoe ik dat het best aanpak aangezien ze soms te breed zijn om tussen de bielzen te passen die er nog zijn.
Heb nog geen sporen vast liggen omdat ik nog steeds de elektronica moet aansluiten op alles :)

Untitled by Robrecht Wellens, on Flickr
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Gewoon de "puntjes" een beetje bijwerken. Een beetje afschuinen, de biels een beetje smaller maken tot alles mooi past.
Is en beetje prutswerk, maar wel met een mooi resultaat.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Liggen ze in het echt eigenlijk altijd op één lijn? Dan komt het bij mij niet helemaal mooi uit en zal ik er nog enkele moeten los maken zodat ik die ook kan opschuiven...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Neen, soms liggen de dwarsliggers gewoon tegen elkaar aan.
Je moet even rekenen hoelang de dwarsligger moet worden als je alles in 1 lijn houdt (continue ligger).dan gaat men grote bomen moeten hebben om die te maken.

Zorg er wel voor dat je het doorlopen van de dwarsliggers dan om en om doet. De complete wisselstraat moet stabiel blijven liggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 30 oktober 2018, 10:12:44 AM
Zorg er wel voor dat je het doorlopen van de dwarsliggers dan om en om doet. De complete wisselstraat moet stabiel blijven liggen.
Dus in dat geval rechte einde van de wissel, de uitdraaiende rails en het 'rechte' deel van de engelse wissel de dwarsliggers laten doorlopen? Of wat bedoel je met om en om?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Nog een keuze gemaakt en gekozen voor B-models seinen. Ze staan wel mooi, maar niet meteen fan van de uitwerking van de bekabeling.
Heb niets anders om ze mee te vergelijken, maar voor de rest toch redelijk realistisch. (Ik had in deze situatie op het spoor misschien beter met V-keeper gepakt? Voor deze proef moet het niet zó realistisch, en maakt het ook weer niet uit)

Bij Van Biervliet heb ik 2e keus container wagons opgehaald. Op termijn kunnen ze in de CoderDojo misschien een containerkraan bouwen ofzo om de containers te laden/lossen.

Foutje om uit te leren. by Robrecht Wellens, on Flickr
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Zondag 10 stuks Fleishmann flexrail (zonder bedding) op de kop getikt in een super gezellig tweedehandswinkeltje te Berlare.
Ik wist dat de rail niet helemaal overeenkomt met de Tillig. Maar wat veilen her en der en dat moet wel lukken om het met de Tillig flex te verbinden.

Ik vraag me nu wel af of het een probleem zou geven moest ik tussen die Fleishmann rails enkele Tillig gebogen wissels leggen. Lijkt me zo al een gevoelig plekje voor ontsporingen?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

De fleischmann flexrail is dus waarschijnlijk code 100 terwijl de Tillig rail code 83 is. Dat maakt een hoogte verschil van 0.4mm en dat kan soms problemen geven.

Je kan de fleizschmann sporen combineren met een tillig wissel maar zorg er dan voor dat de wissel die bewust 0.4mm hoger ligt dan de rest van het spoor.
Gelijk ook even cnakijken of de spoorwijdte goed overeenkomt en desnoods de rails een klein beetje naar buiten plooen om een vlotte overgang te krijgen.
Testen met een (bogie van een) wagon en als die er over gaat zal het normaal wel lukken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Ik zou persoonlijk die 2 niet dooreen gebruiken door hun verschil in uiteralijk, daar Tillig heel fijn is, is de fleischmann echt bruut (nuja, deze rail is een lang geleden ontworpen.. De flexen zelf zijn wel te nuttigen in opstelsporen tussen andere code 100 rails, al meen ik me te herinneren dat dit zelfs code 120 is ... ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Robrecht

Ja in de winkel leek het beter mee te vallen. Als ik ze naast elkaar leg zijn de Tillig rails echt veel mooier :D Maar het is maar voor een ovaaltje te hebben om allerlei zaken te testen. Bij Ali een paar dingen besteld voor de bezetmelding van magneet schakelaars tot RFID tags/scanners :D

Andere vraag: Iemand een idee hoe je DCC++ base station toevoegt aan koploper? Is er een centrale die ik kan selecteren zodat koploper de arduino herkent? Heb al Lens en ESU geprobeerd zonder succes...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Dirkh

 dcc++ werkt niet met lopllper. Je zal moeten gebruik maken van rocrail of jmri.