Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

Gestart door Robrecht, 10 oktober 2018, 15:52:07 PM

Andress24

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 oktober 2018, 15:45:21 PM
misschien een aantal modelspoorwinkels vragen een prijsvoorstel offerte) te doen als je het geheel zou bestellen

Nog een kleine tip: ik heb van Tillig de bielzen (zowel beton als hout) en de spoorstaven (ca 1m lang) apart gekocht. Dat scheelde toch wel wat in prijs en als je er eenmaal mee weg bent, is zo'n stuk spoor snel in elkaar gezet.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Robrecht

Citaat van: Andress24 op 15 oktober 2018, 17:28:36 PM
Nog een kleine tip: ik heb van Tillig de bielzen (zowel beton als hout) en de spoorstaven (ca 1m lang) apart gekocht. Dat scheelde toch wel wat in prijs en als je er eenmaal mee weg bent, is zo'n stuk spoor snel in elkaar gezet.
Is dat dan te solderen? of lijmen? Ik weet niet of ik genoeg tijd/geduld heb om ook de rails helemaal zelf te bouwen :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Andress24

Nee, de rails worden gewoon tussen twee plastieken lipjes op de bielzen geschoven. Als je van de railstaven op voorhand met een vijl de kanten in een hoek afslijpt, gaat dat zelfs erg vlot - ik schat 5-10 min per meter. Zeker niet moeilijk, en na een tijdje deed ik het zelfs terwijl ik naar televisie keek...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Robrecht

Ahja, heb inderdaad eens een filmpje gezien waar ze die ook zo vijlde. Dat was ook eenvoudiger om de stukken achteraf aan elkaar te verbinden meen ik mij te herinneren.
Dank voor de tip, ga zeker eens bekijken of ik ze ergens vind :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

philippe_007

is het dan zoveel goedkoper om de rails zelf te monteren dan reeds gemonteerde versies te kopen?

Een Peco flex kost 4€ (een tillig zal ook wel zoiets zijn vermoed ik)...

Andress24

Ik ben in het archief gedoken ;) Toen ik ze gekocht heb, koste mij de lopende meter Elite flex (met betonbielzen) €8,5 kant en klaar (dat was een omgerekende prijs, je krijgt ze effektief in lengtes van 470mm); bij de zelfbouwvariante kwam ik op iets minder dan €7. Als je daarvan een paar tientallen meters bestelt, maakt dat natuurlijk een verschil. Plus het feit dat ik maar om de meter een naad heb zitten ipv elke 47 cm.

Ik heb echter nog eens de aktuele prijzen bij Lippe hier in Duitsland nagekeken, en ziedaar: dat verschil is vandaag nihil of zelfs licht duurder in de zelfbouwversie! ::) Dus best eens even bij jouw winkel checken ;)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Herwig

#37
aan Philippe oo7,

Die 4,- Eurootjes voor een Peco SL-100F (?) ( 91 cm lange Flexibel code 75, houten bielzen) is dit ergens in ons eigen landje of eerder in Engeland ? 
( in GB (Hattons) vandaag:   SL-100F  FlexRail code 75 :     3,- Pond/stuk   &   72,- Pond/doos van 25 ex. )

philippe_007

4€ is id niet hier in Belgie, maar bij Hattons.uk.

Juist even gekeken naar de dagprijs (wisselkoers),

Momenteel 100£ (113€) voor een doos van 25 stuks Peco 75 of 4€52/stuk
en 66£ (75€)  voor Peco 100 of 3€/stuk

Op de flex-rails valt het verschil nog mee (ongeveer 0.5€/rail als je per doos koopt), maar de prijs van wissels is pas heel groot, 14€20 ipv 21 a22€. Dat is 30% goedkoper.
Moest het verschil niet zo groot zijn dan zou ik ook hier bij de plaatselijke treinboer kopen, maar voor deze prijs laat ik het opsturen...

Herwig


philippe_007

Inderdaad Herwig,

blijkbaar heb ik miskeken, de code 75 flex rails (SL-100F) komen op 72£ voor een doos van 25 stuk en gaan 100£ zoals ik schreef.

Herwig

 [ De Hattons' site is dan ook  niet  echt een schoolvoorbeeld van logische, heldere presentatie ....]


SuSke

Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 17 oktober 2018, 23:38:17 PM
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Is maar wat je lokaal noemt, ik zou er al snel een uur voor moeten rijden  ;D

En dan neem ik dinsdag verlof namiddag (na voormiddag Nederland voor het werk) met het idee 'Dan rijden we lekker door naar Haasrode'. Zijn die toch wel niet dicht op maandag en dinsdag. Heb ik online nog nooit meegemaakt... (tenzij de webwinkel van 'het Spoor' tijdens hun recent verlof).
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan