Modelspoor, Algemeen en H0 > Modelspoor beginners (waren we ooit allen!)

Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

(1/14) > >>

BrainFeeder:
Hoi iedereen,

Ik ben al redelijk wat aan het opzoeken geweest over de verschillende sporen enzo. Ik heb nu ook de demo versie van AnyRail zodat ik wat kan proberen met verschillende merken.
Uit het forum blijkt dat de meeste merken wel goed zijn. Zelf twijfel ik nog tussen Peco Streamline (code 83) en Tillig Elite (code 83). Tillig heeft wel een hoop slanke wissels en nog wat buigbare exemplaren wat me interessant lijkt. Echter lijkt de standaard hartafstand van Peco (50mm) me beter. Ik weet dat ik Tillig wissels zou kunnen inkorten, maar dan ben ik niets met het plan op AnyRail?

Weet iemand of er een manier is om in AnyRail wissels in te korten zodat ik met Tillig een hartafstand kan hanteren van 50mm?

Indien niet zou ik misschien toch weer eerder Peco rails kiezen, maar ik had graag 'zachte' wissels (de standaard van 15° heb ik altijd lelijk gevonden als er een trein met langere wagens over ging). Zijn de Peco Streamline beter qua 'zachtheid' bij het uitdraaien en nog vergelijkbaar met Tillig?

Links naar filmpjes waarop een trein over een Peco of Tillig wisselstraat gaat zijn enorm welkom, zelf vond ik er niet zoveel op Youtube ...

Verder moet ik nog een manier kiezen om de baan aan te sturen. Ik heb al gekozen voor 2-rail DC en heb enkele DCC locs tweedehands op de kop getikt. In feite wil ik graag met Arduino / Raspberry Pi aan de slag. Iemand een idee wat de basis vereisten zijn hiervoor? In het begin ga ik gewoon een dubbele ovaal bouwen met her en der een wissel.

Metpetergaathetbeter:
In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\

BrainFeeder:
Net even de plaatjes bekeken van amsac. Mooie baan en wat een prachtige treinen rijden er :)

Ja, ik had inderdaad ook al aan een combinatie gedacht. Maar het probleem dat ik niet deftig het Tillig gedeelte kan tekenen in AnyRail blijft dan, tenzij iemand met een oplossing komt..

Nog een extra vraagje: Vallen de M6 rijtuigen onder de C voor NEM 112 tabel? Dan moet ik voor binnenste rail altijd een straal van 800mm aanhouden om de 50mm te kunnen blijven houden in bochten. Is dat niet wat overdreven om een spiraal te hebben naar het schaduw station met dergelijke straal? (ik Gok dat die rijtuigen de langste zijn die ik op mijn baan ga willen, tenzij de B-Cargo met groene overkapping nog langer is?)

philippe_007:
Robrecht,

ik heb destijds ook voor de keuze gestaan, Tillig of Peco code 83. In houten uiteindelijk met een verkoper (die de 2 had ) staan spreken en deze wist mij te zeggen dat de betrouwbaarheid (lees stroom afgifte aan de loc) met de peco's beter is dan Tillig.
Reden is het materiaal, als de Peco's oxideren, dan blijven deze geleidend, wat met Tillig niet het geval is. Of het juist is of niet, geen idee. Ik moet na de treinen niet hebben gereden toch ook kuisen :-)
Maar de grootste reden dat ik de Peco's heb gekocht was dat ze bij Hattons (UK) (toen met de £ - € wissel) veel goedkoper waren dan de Tillig. Dacht 14€ voor een wissel...

Ik ben ven de Peco's heel tevreden.

ivm Arduine op de baan, zoek eens naar DCC PlusPlus (oa hier https://www.youtube.com/watch?v=8cBQoI1NfHI en https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki )
dan kan je met behulp van een arduino voor enkele euro's een DCC centrale maken om met de computer de besturen JMRI ondersteunt dit ook.

ivm met deftig tekenen met anyrail, je gaat toch gebruik maken van flex-rails veronderstel ik? Dan is het toch niet zo belangrijk dat het 100% juist is.

SuSke:
Goed, hier een Tillig-fan. Ze zijn misschien iets duurder dan Peco, maar de wissels geven voor mij de doorslag.
De zelfbouwpakketten zijn best eenvoudig in elkaar te zetten, en wissels aanpassen om aan die hartafstand van 50mm te krijgen, geen probleem. Bij MTD op Vaerwegh Dok wordt gereden met 48mm en de overloopwissels zijn ook aangepast.
Zelf op het thuisbaantje (Den Overslag) de boogwissels zelfs aangepast om het geheel compacter te krijgen.
Is best te doen.
De flexrails van Tillig zijn 200% soepeler dan die van Peco, wat zijn voor- en nadelen heeft. Voordeel is dat de bochten makkelijker te leggen zijn, de rail speelt niet tegen. Nadeel is dat een stukje recht leggen ook niet eenvoudig is en daar moet je tegen een lat werken.

Hou er rekening mee dat in een tekenprogramma altijd wel ergens een kleine afwijking kan zitten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie