Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MATISA messing bouwkit

Gestart door Rangeerduivel, 09 oktober 2018, 11:04:41 AM

Rangeerduivel

Zoals ik eerder meldde in het topic "Uw nieuwste aanwinst" ontving ik gisterenmiddag mijn pakket met de Matisa bouwkit in messing uit Italie. Prijs verzending incl. 158€.
(Met een pluim op de revèr voor DPD, snel en verzorgd!)
Dan maar onmiddelijk aan de slag....
Ik heb de aangedreven versie met Faulhabermotor besteld, dus zit er bij de doos van de bouwkit een klein doosje met de aandrijving (ook bouwkit) en een duidelijke montagehandleiding inkluis.
Nu is de handleiding enkel in het Italiaans, waarvan ik uit een vorig leven wel behoorlijk wat nota's heb, maar toch is het steeds even zoeken.Gelukkig zijn het mooie duidelijke tekeningen, en daarbovenop zit elk onderdeel per werkstap in aparte kleine zakjes (zie rechts bovenaan op de foto)
Na eerst voor de goede gang van zaken duim en wijsvinger te hebben 'opgewarmd aan de soldeerbout' ben ik na een tweetal uur tot dit resultaat gekomen;

Een 5-tal puntjes moeten gesoldeerd worden, maar dit kitje is hoofdzakelijk klik- en regelwerk, daarmee bedoel ik dat je het ding dient te plooien op ingeètste groeven, maar ondertussen ook de asjes met tandwielen en de motor allemaal terzelfder tijd op hun plaats moeten worden gehouden.
Maar uiteindelijk is mij dat toch gelukt zoals te zien op de foto.
Alles wordt dan verzegeld met een likje soldeer aan de twee zijkanten die worden dichtgeplooid als een deur, rechts op de foto is dat gebeurd, links staat "de deur" nog open.
Aan een test ben ik nog niet toe gekomen daar het gisteravond clubavond was bij Amsac.
Bij de aandrijving zit 1 wieltje met een anti slipband, de andere wieltjes zitten in de kit van de Matisa.
Alle wieltjes zijn electrisch geisoleerd van het voertuig, maar worden in de loop van de montage voorzien van sleepkontakten.
Wat wel dient vermeld te worden;
Op het bouwplan staat een rode en een zwarte draad afgebeeld die respectievelijk elk langs één zijde van de wielen (sleepkontakten) naar de motor gaan, dit omdat het voertuig oorspronkelijk voor analoog rijden is bestemd.
Gezien ik van plan ben hem te digitaliseren heb ik de motor al voorzien van eindjes oranje en grijze draad, die later verbonden worden met dezelfde kleur draden aan de decoder.
Ik vond het nodig deze eindjes draad te plaatsen daar de achterkant van de motor nog moeilijk te bereiken is nadat de twee zijden van de tandwielkast zijn dichtgemaakt.

Zo, dit was het voor vandaag, morgen weer meer...!

;) ;)

Paulogic

Is die gearbox ook zelf te solderen? Dat ziet er mij toch niet eenvoudig uit om met een soldeerbout te doen, denk ik dan.

Maar wel leuk model, amai !
mvg,
Paul(ogic)

Rangeerduivel

Citaat van: Paulogic op 09 oktober 2018, 11:31:36 AM
Is die gearbox ook zelf te solderen? Dat ziet er mij toch niet eenvoudig uit om met een soldeerbout te doen, denk ik dan.

Yep, zoals eerder beschreven.
Maar dat valt wel mee hoor, zelfs voor beginners waaronder ik mezelf ook reken.
Ik heb ooit wel eens een model van de rangeerloc van PBmessing in elkaar geflanst, maar dat is geresulteerd in een statisch modelletje.
het was een zeer mooie kit, maar niet zo eenvoudig,en mij ontbrak enige ervaring, doch het was een leerschool.
deze kit is wel iets 'simpeler', zeker de aandrijving.
Wat misliep bij de PB-kit was het reinigen van de aandrijving, en door de occidanten van het soldeervet en de flux is alles vast gelopen...(gegripeerd in het Vlaams! ;D)

;)

mardig23

Ik ben er ook, ik ga het goed volgen, want zoals ik al eerder zei hebben die mannen wel meer leuke bouwdozen ;D

Veel succes met de bouw!
Mvg Karl

Michiel

De beelden zijn niet meer zichtbaar, met de melding van Flickr: "This photo is no longer available"  :(
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#5
Citaat van: Michiel op 09 oktober 2018, 14:00:31 PM
De beelden zijn niet meer zichtbaar, met de melding van Flickr: "This photo is no longer available"  :(

Normaal zouden ze nu weer zichtbaar moeten zijn en blijven,
mijn fout, ik dacht, ééns ze op het forum staan mag ik ze terug verwijderen op Flikr..
Blijkbaar verkeerd gedacht!  :-[

Ondertussen al een eerste probleem opgedoken;
ik heb de motor getest en die blijkt maar enkele mm's te bewegen om dan te blokkeren, terwijl hij voor de montage vlotjes (met de hand) ronddraaide...
Misschien te warm geweest, al heb ik het opwarmen zo veel mogelijk trachten te beperken of kan dit een andere oorzaak hebben?
Hij stopt plots na 2à3mm gedraaid te hebben, alsof er iets in de weg zit, terwijl hij, moest de oorzaak oververhitting zijn, volgens mij de spanning al bewegend opgebouwd zou worden... :-\
Als ik hem niet in beweging krijg is de kans groot dat de Matisa afhankelijk zal zijn van een kleine rangeerloc om te bewegen,
De behuizing terug lossolderen is niet zo evident!
Straks mag dit draadje nog verhuizen naar het topic "Dedju toch!" :o

;)

OlivierV

Rudy,

Heb je de motor analoog eens getest?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 09 oktober 2018, 15:53:25 PM
Heb je de motor analoog eens getest?

Natuurlijk analoog,
het spreekt voor zich dat er in dit stadium nog geen decoder aan hangt hé,
ik moet er mij trouwens één aanschaffen volgend weekend, al zal het waarschijnlijk niet meer nodig zijn.
De motor zit geblokkeerd, en dan maakt het niks uit of je hem analoog of via een decoder aanstuurt hoor, blok is blok!

Rangeerduivel

#8
Vandaag het gemotoriseerde draaistel volledig afgewerkt, op de motor die niet meewerkt na uiteraard.
Dit probleem heb ik terzijde geschoven door de as tussen het wormwiel en de gearbox weg te laten, zodat deze laatste vrij kan lopen en de Matisa voorlopig tot een getrokken voertuig gedegradeerd wordt. :(
We zien later wel wat wij er mee (kunnen) aanvangen.
Mogelijke oplossing is misschien een motor nabestellen, maar het werk om hem te vervangen is penibel!
[/url]
Daarna de verpakking(en) met de geètste onderdelen eens open gemaakt en bekeken,
MAN MAN MAN!!! wat daar allemaal in zit, zeer mooi maar zeer veel materiaal.
het is verpakt in zo'n fijn papiertje waar men ook diamanten in verpakt, al zijn het ook net juwelen, zo prachtig gedetailleerd.
Ik zal morgen alles eens openleggen op de tafel in de living,(als het er allemaal op kan) en eens een foto ervan nemen.
Ik hoop dat ik dit alles nog af krijg in de weinige levensjaren die mij nog beschoren zijn...! ;D ;D

De volgende etappe in het bouwplan is het dak, maar daarvoor heb ik een fijn plooibankje nodig, dat is besteld en zal hopelijk één dezer dagen bezorgd worden...
;)

Gerolf

Interessant verhaal  8)
Wel jammer dat die motor het niet goed doet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Een uurtje geknutseld met dit als resultaat; Het tweede (motorloze draaistel)


De stroomafnemers met hun rode en zwarte draad ontbreken nog maar die worden er op gekleefd met secondelijm dmv een stukje pertinax tussen stroomafnemer en chassis van het draaistel. De stroomdraden worden uiteraard op het veerbrons gesoldeerd alvorens dit gelijmd wordt.
Ook zal ik een stukje zwarte kleefband voorzien als isolatie tussen messing wielen en boogieflanken, want die afstand is héél (lees TE) miniem... ::)

;)

Kris

Beste,
Ik heb een reeds afgewerkte Matisa , u moet geen energie steken in de aandrijving , hij loopt zeker binnen de kortste keren terug vast , ik spreek uit ervaring ftp://
Het is best geen eenvoudige kit om hem mooi te bouwen , lijkt gemakkelijker dan hij is maar dat is een deel van de hobby



Rangeerduivel

#12
Citaat van: Kris op 10 oktober 2018, 20:11:08 PM
Beste,
Ik heb een reeds afgewerkte Matisa , u moet geen energie steken in de aandrijving , hij loopt zeker binnen de kortste keren terug vast , ik spreek uit ervaring ftp://
Het is best geen eenvoudige kit om hem mooi te bouwen , lijkt gemakkelijker dan hij is maar dat is een deel van de hobby

Kris,
Bedankt voor de waarschuwing, al had ik al een donkerbruin vermoeden wat betreft die aandrijving.
Maar ik heb de set nu en moet vooruit, dus zal ik natuurlijk trachten er het beste van te maken.
Daarom dat ik eerder in dit draadje al vermeldde dat ik de Matisa waarschijnlijk zal duwen en/of trekken met een rangeerloc, daarom zal ik hem trachten uit te rusten met kortkoppel-kinematics.
De stroomafname wil ik wel behouden als ware het enkel om hem van verlichting te voorzien.
Maar in ieder geval moet ik zorgen dat hij geen kortsluiting veroorzaakt. Hij MOET echter op mijn baan, ik kan geen materiaal in de kast laten staan!

Dat het geen gemakkelijke kit is om mooi te bouwen heb ik ook al gemerkt, maar zoals ik eerder zei, ik heb hem en moet het er mee doen!

;)

modelbaanHO

Kan je geen andere aandrijving gebruiken ?
Zonder reclame te willen maken, kijk eens op deze site : http://www.gmens.nl/
Moteren en motorunits.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

jlvjlv

Rudy en Kris

Wat is eigenlijk de echte oorzaak van die aandrijvingsproblemen?

Mvg

Johan