Auteur Topic: MATISA messing bouwkit  (gelezen 813 keer)

Offline Kris

• Forumlid
  • Voornaam: Kris
Re: MATISA messing bouwkit
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2018, 08:43:07 am »
Hallo,
Zowat alles uitlijning in geplooid kastje niet optimaal te krijgen pastiek tandwieltjes, geen goede lagering ik bouw wel mijn eigen aandrijving als ik wqt tijd heb , nog te veel andere lopende zaken

Kris

Offline Rangeerduivel

• Forumlid
  • Voornaam: Rudy
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2018, 08:46:52 am »
Rudy,
Wat is eigenlijk de echte oorzaak van die aandrijvingsproblemen?
Mvg
Johan
Wat mij betreft is het de motor die geblokkeerd is, iets wat mij van Faulhaber niet bekend is, integendeel, Faulhaber heeft de reputatie een héél goede motor te zijn, en dat kan ik zelf beamen, ik heb er hier een paar lopen.
De rest van aandrijving op zich loopt bij mij zeer goed.
Misschien kan Kris nog wat duidelijker uit leggen wat er precies vast loopt.
Hier zoals eerder beloofd een foto van wat er zoal in zo'n doos zit
De gaten in de messing-kleurige etsplaat links onder zijn de plaatsen waar de onderdelen voor het tweede draaistel zaten.
Er is nu nog genoeg materiaal voorhanden om nog een niet- aangedreven draaistel te maken op de boogieflanken en 3 wielen na. Deze zitten nu op het gemotoriseerde stel.

;)
Kris was er terzelfdertijd als ik;
Dus die uitlijning is bij mij wel gelukt, maar idd de "lagering" kan beter want er zijn helemaal geen lagers.... ::)
De asjes klikken gewoon in de gaatjes van de behuizing en daarvoor dient er nogal wat kracht gezet te worden.
Daarom had ik ook het 'kopdeurtje' open gelaten zodat de behuizing ietwat kon wijken zoals te zien in post #I
Het is een feit hoe meer soldeersel er aan te pas komt hoe stugger iets wordt.

Offline Rangeerduivel

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: Gisteren om 09:23:12 »
 Voor wie geintresseerd is in een gelijkaardig maar iets straffer bouwproject van hetzelfde merk;
https://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/sncb-nmbs-p811-463008494.html
Volgens de aanbieder is het afgewerkte model minstens zo'n 2500€ waard,
Hij is wel iets goedkoper in bouwkit;
https://www.befr.ebay.be/itm/LINEAMODEL-KIT-BRASS-HO-MATISA-P-811-SNCB-FS-with-MOTOR-FAULHABER-12-VOLT-DC/253938041292?hash=item3b1fe301cc:g:1koAAOSwvU5XNeeb:rk:37:pf:0
Jekrijgt het plezier van het bouwen er nog gratis bij.
Ooit.... ;D

Later op de dag probeer ik nog wat foto's van mijn werkstatus te posten......

;)

Offline Rangeerduivel

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: Gisteren om 14:13:12 »
Dit is de stand van zaken op dit ogenblik,
Dak, kast, zwenkliften en interieur zijn klaar.
Volgen later nog de panto, de inzetstukken voor de ramen en de hydraulische kraan achter op het voertuig.
En hier en daar nog een bakje en een kast onderaan het chassis.

Let wel, alles is provisoir op elkaar gezet voor de foto en wordt later aan elkaar geschroefd.
Dat is goed te merken aan de spleten tussen chassis en kast, maar als ze op elkaar gedrukt worden komen ze mooi dicht.Ook moeten de soldeernaden nog effen gemaakt worden met slijpschijf,vijl en schuurpapier alvorens te kunnen spuiten.

Wie denkt 'Ik zal dit hier effe rap fiksen' is er aan voor de moeite, de uren vliegen voorbij als je aan zoiets bezig bent.
Maw; zijn geld méér dan waard qua bouwplezier!  ::)

;)

Offline mardig23

• Forumlid
  • Voornaam: Karl
« Reactie #19 Gepost op: Gisteren om 17:41:04 »
Ok, de uren vliegen voorbij, maar het gaat precies toch wel vooruit!

10 dagen geleden was je het pakketje nog aan het openmaken ;D
Mvg Karl