Zoals ik eerder meldde in het topic "Uw nieuwste aanwinst" ontving ik gisterenmiddag mijn pakket met de Matisa bouwkit in messing uit Italie. Prijs verzending incl. 158€.
(Met een pluim op de revèr voor DPD, snel en verzorgd!)
Dan maar onmiddelijk aan de slag....
Ik heb de aangedreven versie met Faulhabermotor besteld, dus zit er bij de doos van de bouwkit een klein doosje met de aandrijving (ook bouwkit) en een duidelijke montagehandleiding inkluis.

Nu is de handleiding enkel in het Italiaans, waarvan ik uit een vorig leven wel behoorlijk wat nota's heb, maar toch is het steeds even zoeken.Gelukkig zijn het mooie duidelijke tekeningen, en daarbovenop zit elk onderdeel per werkstap in aparte kleine zakjes (zie rechts bovenaan op de foto)
Na eerst voor de goede gang van zaken duim en wijsvinger te hebben 'opgewarmd aan de soldeerbout' ben ik na een tweetal uur tot dit resultaat gekomen;

Een 5-tal puntjes moeten gesoldeerd worden, maar dit kitje is hoofdzakelijk klik- en regelwerk, daarmee bedoel ik dat je het ding dient te plooien op ingeètste groeven, maar ondertussen ook de asjes met tandwielen en de motor allemaal terzelfder tijd op hun plaats moeten worden gehouden.
Maar uiteindelijk is mij dat toch gelukt zoals te zien op de foto.
Alles wordt dan verzegeld met een likje soldeer aan de twee zijkanten die worden dichtgeplooid als een deur, rechts op de foto is dat gebeurd, links staat "de deur" nog open.
Aan een test ben ik nog niet toe gekomen daar het gisteravond clubavond was bij Amsac.
Bij de aandrijving zit 1 wieltje met een anti slipband, de andere wieltjes zitten in de kit van de Matisa.
Alle wieltjes zijn electrisch geisoleerd van het voertuig, maar worden in de loop van de montage voorzien van sleepkontakten.
Wat wel dient vermeld te worden;
Op het bouwplan staat een rode en een zwarte draad afgebeeld die respectievelijk elk langs één zijde van de wielen (sleepkontakten) naar de motor gaan, dit omdat het voertuig oorspronkelijk voor analoog rijden is bestemd.
Gezien ik van plan ben hem te digitaliseren heb ik de motor al voorzien van eindjes oranje en grijze draad, die later verbonden worden met dezelfde kleur draden aan de decoder.
Ik vond het nodig deze eindjes draad te plaatsen daar de achterkant van de motor nog moeilijk te bereiken is nadat de twee zijden van de tandwielkast zijn dichtgemaakt.
Zo, dit was het voor vandaag, morgen weer meer...!