Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

ESu lokprogrammer lokpilot licht [1] [2]

Gestart door froelants, 07 oktober 2018, 17:16:14 PM

froelants

Hallo,

Ik heb een ESU lokprogrammer en ESU decoder tester gekocht.
Ik merk dat bij het programmeren van  een lokpilot V4 DCC ik keuze heb uit spitzenlicht [1] en spitzenlicht [2], idem voor het schlusslicht[1] en [2]. Maar aan een decoder zijn maar twee draadjes om de verlichting vooruit rijden en de verlichting achteruit rijden te laten branden.

Ik vraag me af wat het verschil is tussen die [1] en [2]? Maakt dit verschil bij de programmatie?

mvg,
Frank
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants

ceuleer

Ik heb de V4 lokpilot in de lokprogrammer even ingelezen, en de front light (2) en rear light (2) staan in  het lichtgrijs i.p.v. zwart.
Dus de functies worden dan niet gebruikt.
Ik heb verschillende files voor verschillende merken geopend en alleen bij de soundfiles van de ESU Class 66/77 zijn deze uitgangen allemaal zwart, dus deze functies worden blijkbaar gebruikt om bepaalde lichtfuncties van de hightech ESU locomotieven te kunnen gebruiken. Hier wordt wel een 21-pins decoder voor gebruikt.
Deze functie schakelt de noodstop verlichting in wanneer je functie F10 inschakelt, op volgend filmpje kan je bekijken waarvoor de functie F10, front light (2),AUX1 (2) en rear light (2),AUX2 (2) gebruikt wordt.
Op 1min 23 gebeurt het.

https://www.youtube.com/watch?v=wtU3PVoC2YU

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 07 oktober 2018, 23:18:02 PM
,...dus deze functies worden blijkbaar gebruikt om bepaalde lichtfuncties van de hightech ESU locomotieven te kunnen gebruiken.

Zou het kunnen dat dit verschil zit in de uitrusting van de lichten;
Daarmee bedoel ik dat je bij de class 66/77 Esu de lichten aanzet met F0,de achterlichten automatisch mee branden, en je de achterlichten dan uitschakelt(F6), terwijl je bij een andere (lok)decoder de lichten moet aan zetten met bvb F3...,
Is zo maar een bedenking

;)

ceuleer

Dit is een functie die de V4 heeft, de V3 heeft deze functie niet.
Je kan in de Function Mapping  bv. F0,not F7,enz selecteren.
Met de "not" voor de functie krijg je de omgekeerde functie van de toets.
Dus met F0 zet je alle lichten aan, en met F7 zet je dan de sluitlichten af.
Hierbij hebben bij de 21-pins aansluitingen elke led een aparte aansluiting, dus het linkse sluitlicht is bv. "rear Light", en het rechtse sluitlicht is dan bv. AUX1.
Met de V3 kan je alleen de lichten aanzetten als je ze op een AUX uitgang hebt aangesloten en juist gemapt hebt op de functietoets.
Hieronder een voorbeeld van een V4 loksound die ik een beetje heb aangepast, dit is wel een 8-pins decoder, de AUX1 en AUX2 uitgangen sturen de leds rechtstreeks aan via de printplaat, hiervoor gebruik je de paarse en groene draad. Met een 21-pins decoder is het natuurlijk veel gemakkelijker, dan hoef je niet te solderen.


ceuleer

Citaat van: froelants op 07 oktober 2018, 17:16:14 PM

Ik vraag me af wat het verschil is tussen die [1] en [2]? Maakt dit verschil bij de programmatie?

Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het verschil tussen de 1 en 2 is, dat je de 2de functie programmeert met de zelfde leds.
Bv. je zet de lichten op met F0, met F7 zet je dan de frontlichten aan, en de sluitlichten worden uitgeschakeld.
Dus deze 2de functie schakelt eigenlijk F0 uit op de moment dat je F7 selecteert.

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 08 oktober 2018, 12:33:58 PM
Citaat van: froelants op 07 oktober 2018, 17:16:14 PM

Ik vraag me af wat het verschil is tussen die [1] en [2]? Maakt dit verschil bij de programmatie?

Ik ben niet zeker, maar ik denk dat het verschil tussen de 1 en 2 is, dat je de 2de functie programmeert met de zelfde leds.
Bv. je zet de lichten op met F0, met F7 zet je dan de frontlichten aan, en de sluitlichten worden uitgeschakeld.
Dus deze 2de functie schakelt eigenlijk F0 uit op de moment dat je F7 selecteert.

Komt in feite op hetzelfde neer dan wat ik schreef in mijn vorige post.
Goed werk Gunter!
Een bank vooruit en een kus van de juffrouw! ;D ;D

;)

ceuleer

Breng die juffrouw volgend weekend dan maar mee naar de beurs.  ;D

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 08 oktober 2018, 13:18:34 PM
Breng die juffrouw volgend weekend dan maar mee naar de beurs.  ;D

Ze staat al gereed ingepakt!
haar initialen zijn HGK, en 't is een gespierde meid hoor... ;D ;D

;)

ceuleer