Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Reeks 60 KMB

Gestart door tonycabus, 01 januari 2005, 18:10:05 PM

D_Loc

Het is zover, de eerste 60'er met een frame van giethars is gereed. Ik heb in het fotoalbum van Yahoo enkele foto's geplaatst met het resultaat. De foto's zijn te vinden in het album van de reeks 60 waarin ik een extra album heb aangemaakt.
In de draaistellen is het middelste tandwiel verwijderd waardoor nog slechts 1 as per draaistel aangedreven wordt (tip van Tony). Een testrit wees echter uit dat 3 rijtuigen in dit geval echt het maximale is wat de lok nog kan trekken. Dit zal mede veroorzaakt worden door het lagere gewicht van het frame.
Helaas valt aan 1 kant nog steeds het draaistel uit de lokomotief maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn, als de lok eenmaal op de rails staat heb je hier toch geen last meer van.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Gerolf

Knap werk, Dirk! Weer een reeks tips voor ons er bij!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Mooie realisatie, Dirk. De moeite waard om zelf eens uit te proberen. Jammer genoeg zijn mijn metalen frames volledig stuk gegaan bij het demonteren van de kappen. Om een mooie nieuwe vorm in resine te maken, heb je immers een perfect moedermodel nodig. Ik zal mij dus nog eens een nieuwe 60 moeten aanschaffen, onmiddellijk demonteren en een gietvorm maken.
Alvast gefeliciteerd met het puike resultaat.

Groeten,
Guy

Break302

Hallo.

Stuur Uw gebroken of erg vervormde chasie's naar mij toe en ik zorg voor nieuwe. Ik heb er hier nog een stuk of twintig klaar liggen voor op te sturen, alleen nog een doos vinden die sterk genoeg is!!!!!![:D]Het rare van die chasie's is dat ik hier een liggen heb dat al meer als een jaar geleden gedemonteerd is, en geloof het of niet het is zo goed als recht. Volgens mij zit de grootste fout in de boutjes waarmee de koppelingen vast staan, daar door kan het chasie niet voldoende werken in de lengte waardoor het een kromme rug gaat zetten.
Dit spreekt natuurlijk de andere fouten niet goed.
Ik geef mijn adres door via een aanvraag via E Mail auteur, niet idereen moet mij weten wonen[8D]

D_Loc

Bedankt voor het compliment, ik ben zelf ook erg content met het resultaat van dit eerste giet experiment!
Helaas was mijn frame ook niet helemaal 100% vandaar dat aan 1 zijde het draaistel eruit valt. Dit ga ik (proberen) oplossen door een strookje dun plasticard in het gegoten frame te plakken waardoor de speling tussen draaistel en frame kleiner wordt. Ander probleempje was dat de 'Rok' aan 1 zijde gebroken was waardoor deze zijde niet zo mooi is geworden, dit is ook zichtbaar op de foto's (de zijde waar de koppeling zit).
Ik hoef in ieder geval niet meer bang te zijn dat het frame gaat wringen met de kap[;)].

@Jos
Jos weet jij of de vervangende frames van hetzelfde materiaal zijn als de originele frames? Als dat zo is ben ik bang dat we er niet zoveel wijzer van worden. Maar ik zal mijn frames t.z.t. naar je op sturen, daarover stuur ik dan nog wel een mailtje.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Break302

Hallo Dirk en de anderen

Ik hoop dat ze nu ander materiaal gebruiken ,en dat de nieuw geleverde chasie's niet uit een oude stock komen want de laatst  door M?rklin geleverde modellen hebben spijtig genoeg nog altijd het zelfde probleem ![:(]

D_Loc

De truc met dun plasticard is geslaagd. Het uitsteeksel aan de binnenkant van de rok, wat het draaistel tegen houdt, heb ik aan zijde ook iets langer gemaakt waardoor het draaistel er zeker niet meer uitvalt (maar nog wel kan draaien[:D]). En wat gaat die kap nu makkelijk van het onderstel af. Dat is echt een verademing [:)].
Helaas is wel het draadje van de led verlichting afgebroken dus dat pas ik ook maar gelijk aan, zodat deze niet meer direct aan het draaistel hangen (is er eigenlijk wel iets goed doordacht aan deze lok[8D]). Als ik er straks een decoder in stop moet het toch weer aangepast worden. Een led kan dan niet meer als diode dienen dus zal zowel geel als rood tegelijk gaan branden als er niets veranderd wordt.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

tonycabus

Prachtjob, Dirk!
Mijn onderstel is nog OK dus ga ik het ook maar gauw afgieten v??r het te laat is.
Een knap stuk pionierswerk, zou ik zeggen!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Advies aan de liefhebbers: wie wil mag mijn onderstel lenen, het is nog heel en de lak zit er nog op.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

D_Loc

Nog even een opmerking voordat de mal gemaakt gaat worden: ik heb alle schroefgaten in het moedermodel dicht gesmeerd met plamuur om te voorkomen dat daar rubber in gaat zitten waardoor je het origineel niet meer uit de mal krijgt of de mal beschadigd bij het verwijderen van het origineel. Bij mij was na het gieten van het nieuwe onderstel nog herkenbaar waar de gaten opnieuw geboord moesten worden. De nieuwe gaten heb ik niet te ruim gemaakt zodat de originele schroef zich goed vastzet in het onderstel (ook na diverse keren losschroeven en weer vastzetten) maar maak ze natuurijk niet te krap want dan heb je kans dat het frame scheurt.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

locomotion

Dirk
Gefeliciteerd met je eerste resultaten met het gieten met kunsthars. Ik merk op je foto's dat je witte polyurethaan hebt gebruikt en geen epoxyhars. Klopt dit? Ik denk dat we deze niet bij Vosschemie in Belgi? kunnen krijgen. Toch twee jaar geleden niet toen ik de laatste keer daar nog ben langs geweest. Ik vermoed dat de hars die jij hebt gebruikt ook betere eigenschappen heeft dan deze van Vosschemie die wel licht van uitzicht is (lichtgeel), maar niet wit.
Ondanks de sterke evolutie in deze kunstharsen vertonen ze vaak nog steeds lichte trekkrachten waardoor ze toch vervormen. Ook de krimp van het materiaal zou beperkter zijn. Ik ben dan ook benieuwd of jouw chassis recht is en blijft. Na enkele weken tot ??n maand zouden de meeste krachten in het materiaal toch moeten uitgewerkt zijn. Laat eens iets weten hoe het evolueert. Niet van diegene die je gebruikt hebt voor je loc, maar van diegene die je niet gebruikt.
Locomotion

D_Loc

Locomotion,
Ik heb inderdaad polyuerthaan giethars gebruikt. Gekocht bij Poly Service, type PS 115. Ik heb een lijst met specificaties van dit hars. Indien gewenst kan ik die overtypen.
Ik zal het eerste (mislukte frame) bewaren om te kijken hoe het zich gedraagd over een langere periode.
Website Poly Service: http://www.polyservice.nl

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

tonycabus

Had ik niet ergens gehoord dat Guy Holbrecht ook problemen had?
We horen niets meer van je, Guy!
Tenminste betreffende dit onderwerp...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Thommy

misschien stomme vraag [:I] maar kunnen we niet zo'n chassis maken in witmetaal???  dit zou mij toch een ietke zwaardere oplossing lijken, waardoor misschien die 3rijtuigen nog ietke naar boven zou kunenn getrokken worden...

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

D_Loc

Thommy,
In de door mij gemaakte mal kan ik waarschijnlijk geen witmetaal gieten. Ik vermoed dat dit het einde van de mal betekent.
In dat geval had ik hittebestendig rubber moeten gebruiken. Deze techniek staat beschreven in MSM 28. Metaal gieten is iets omslachtiger dan hars gieten vandaar dat ik mij daar (nog) niet aan waag.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk