Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Reeks 60 KMB

Gestart door tonycabus, 01 januari 2005, 18:10:05 PM

tonycabus

Brrrrrrrr........ daar gaan we weer!
Heeft er al iemand iets concreets ondernomen om zo'n onding te laten RIJDEN, liefst ook digitaal zonder de dekoder op te blazen?
De mijne is zo goed als nieuw en de tandwielen lopen reeds vast in de bogie. Die asjes hebben teveel speling en daardoor wringen de tanden tegen mekaar, wat zoveel weerstand oplevert. Daardoor maak je het wormwiel kapot. Het terug "insnijden" van tanden door een stukje karton onder de motortjes te stoppen is een lapmiddel want het verhelpt het probleem niet.
E?n oplossing vond ik al: bogies demonteren en het middelste tandwiel dat met een circlip wordt vastgehouden eruit nemen.
Daarvoor moet de lok uit elkaar en moet je zowel de clip die de motor vasthoudt als diegene die de stroomafnemertjes draagt, onder de motor, losnemen en dan komen de flanken los.
Je lok is dan nog maar op twee assen aangedreven maar het voorbeeld is ook voor lichte treinen ontworpen.
Intussen zit ik te zoeken om Roco-bogies en dito motor in het bestaande onderstel aan te passen, je kan immers het blok in het midden eraf schroeven.
Heeft iemand andere constructieve idee?n?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Dag Tony.

Ik heb al eens een onder stel van de 62 ers van roco onder zo een 60 er geplaatst. Het grootste probleem is de kap bevestiging op het Roco onder stel. Ook het kunstof gedeelte van het klmb chasie moet wat aangepast worden voor op het roco chasie geplaatst te worden.
En dan laatst maar niet te vergeten de draaistellen waar van de flanken op de Roco draaistellen moeten gekleefd worden.
Voor de prijs te drukken wacht ge beter tot de nieuwe versie uikomt van de 62 in de Hobby kategorie met een prijs ala 59 volgens Deprest.

tonycabus

Potdorie, Jos! De 62 is wat duur om hem als onderdelenleverancier te gaan gebruiken, tenzij inderdaad...
Het chassis van een Roco 59 is te breed en te kort om zo maar in een KMB 60-kast te monteren. Van zichzelf passen ook de bogies niet. Maar met de originele flanken van de 60 die wel in het originele chassis van Klein passen (zou er nog aan moeten mankeren) moet wat te vogelen zijn.
Maar inderdaad, eerst zien of De Prest woord houdt (Roco is blijkbaar in een gele bui) en die 62 als "Playtime" op de markt komt. 't Was wel beloofd, al maanden!

Ho zeg! ik heb net de kap van mijn 62 eens afgenomen en het onderstel onder de kap van de 60 geplaatst... En dat past behoorlijk!
Het onderste plastic deel van de KMB daarop aanpassen lijkt me inderdaad een hoop minder werk dan die hele reutemeteut te gaan verbouwen met 59-onderdelen!


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

zijt ge hier aan het vertellen dat die 60 die ik ook nog heb zitten maar waar de bogie zo uitvalt als ge hem opheft toch nog ooit zal rijden. zijn die bogie's dan ongeveer gelijk van grote en uitzicht en de rest van het onderstel of is het meer een oplapmidel spijtig dat ik mijn 62 hier niet heb staan zo het zo toch eens proberen en dan wachten op de nieuwe reeks.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Het is intussen een publiek geheim, Janjozef, dat die reeks 60 van Klein een "miseriebakske" is...
Maar niet wanhopen, jong! Als de Jos* al met een oplossing komt aandragen in de vorm van een chassis van een Roco 62 dan moet het wel lukken.
Alleen de bevestiging van de Klein-kap op het Roco-chassis zal ff moeten be-experimenteerd worden, maar ik wed, dat als Roco met zijn Playtime-62 voor de pinnen komt we allemaal een goed rijdend model gaan krijgen voor weinig geld, en er nog een hoop goeie onderdelen (Mabuchi-motortjes en zo) aan overhouden.
De radstand van de bogies is identiek, en met goeie lijm kan je de flanken van je 60 op de bogies van Roco overbouwen.
Geduld, broeder, geduld...

Tony
* Jos Gillard is zowat een expert in mechaniekjes en heeft in MSM al geschreven over ombouw van loks...

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Ik heb trouwens al eens eerder een oproep gedaan voor die chasie's van de KMB 60 ers te verzammelen en terug te sturen naar Oostenrijk waar ze trouwens gratis geruild worden.
Die chasie's vervormen zelf zo hevig dat de loc niet meer op een gezonde manier open te krijgen is[B)].
Dus hier bij nog eens een oproep voor inzameling van deze chasies, het is gewoon voor geen twintig keer een pakje te moeten opsturen.
De grote vraag is maar of de vervang chasie's beter gaan zijn want zelf de laatst geleverde serie van 4 verschillende nummers hebben het zelfde probleem.

diesels

hallo,

Gaat het om een bepaalde uitvoering, Tony? Ik heb er een stuk of tien en geen enkel probleem bij die ik getest heb. Of is het een probleem dat pas later tevoorschijn komt?
Als ze om te ruilen zijn is het natuurlijk een goed idee dat met meer tegelijk te doen...

tonycabus

Hallo Sicco!
Helaas weet ik niet wat er allemaal loos is met dat fabrikaat.
Sommigen vertellen dat de bogies eruit vallen, waarschijnlijk door vervorming van de "rok" onderaan de kast waar lippen aan zitten die de bogies erin houden. Persoonlijk kon ik dit fenomeen nog niet zien.
Het andere probleem is, zoals ik in de kop aanhaalde, de overdreven speling op de asjes van de wielen en de tandwielen. De boel loopt van het begin al stroef en na een tijdje gaat het wormwiel (door de enorme weerstand van de onderste tandwielen) kapot. Sommigen stoppen dan een stukje karton onder de motor aan de borstelzijde om de worm te "dwingen" nieuwe tanden in het wormwiel te vreten. Dit lost het fundamentele probleem niet op!
Verzamelen en terugsturen, zoals Jos nu aanhaalt (misschien was ik toen nog niet terug in modelspoorland toen hij het voor het eerst voorstelde) lijkt mij inderdaad een manier om van Klein Modellbahn gedaan te krijgen dat ze betere of geschiktere kunststoffen gaan gebruiken. We betalen meer dan genoeg voor een model!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Zeg Jos,
Had jij dat ooit in MSM voorgesteld, of op een forum?
Het lijkt me inderdaad een goede zaak de fabrikant er massal met de neus op te drukken, dan zal de kwaliteit er misschien op vooruit gaan. Morgen ga ik naar MSM en ga Nico erover aanspreken. We kunnen er evtl een artikeltje aan wijden in het volgende nummer, met de modaliteiten en zo!

Janjozef,
Zou jij eens een fotootje kunnen maken van dat onderstel waar de bogies uitvallen? Dar zal de toestand misschien verhelderen!
Op het vorige forum hadden we daar al klachten over gelezen, en ik werd bang van mijn model dat ik net had gekocht toen.
Het euvel van de tandwielen bleek er al aanwezig hoewel de lok nog niet had gereden. Hoelang heb jij die 60 nu?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

diesels

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Hallo Sicco!
Helaas weet ik niet wat er allemaal loos is met dat fabrikaat.
Sommigen vertellen dat de bogies eruit vallen, waarschijnlijk door vervorming van de "rok" onderaan de kast waar lippen aan zitten die de bogies erin houden. Persoonlijk kon ik dit fenomeen nog niet zien.
Het andere probleem is, zoals ik in de kop aanhaalde, de overdreven speling op de asjes van de wielen en de tandwielen. De boel loopt van het begin al stroef en na een tijdje gaat het wormwiel (door de enorme weerstand van de onderste tandwielen) kapot. Sommigen stoppen dan een stukje karton onder de motor aan de borstelzijde om de worm te "dwingen" nieuwe tanden in het wormwiel te vreten. Dit lost het fundamentele probleem niet op!
Verzamelen en terugsturen, zoals Jos nu aanhaalt (misschien was ik toen nog niet terug in modelspoorland toen hij het voor het eerst voorstelde) lijkt mij inderdaad een manier om van Klein Modellbahn gedaan te krijgen dat ze betere of geschiktere kunststoffen gaan gebruiken. We betalen meer dan genoeg voor een model!

Tony




Dat de bogies eruit vallen dat heb ik ook met een stuk of drie, maar dat heeft geen invloed op de rij-eigenschappen. Ik heb zowel oudere als nieuwe modellen, maar geen heeft echt lang gereden (omdat ik nog in de ontwerpfase van mijn baan zit). Misschien moet ik ze eens aan een duur-testje gaan onderwerpen.
Ik denk dat als we uit naam van MSM een partij onderstellen willen omruilen dat KMB daar best gevoelig voor moet zijn. Probleem is echter (maar ik ben een beetje een doomdenker) dat er wel een garantie moet komen dat de onderstellen ook terugkomen. En dan het liefst met de originele stelplaatsopschriften :)
Zoiets zou trouwens imho sowieso in het openbaar geregeld moeten worden, want het waren vaak geen goedkope locs en iedereen zou de kans moeten krijgen via zijn handelaar onderstellen te ruilen of te laten repareren.

Break302

Het probleem zit hem in het lange metalen gedeelte, dat vervormdt in alle maar denkbare richtingen. Het kunstof gedeelte geeft enkel mee door het vervormen van het metalen gedeelte waardoor de bougies er tussen uitvallen bji het op heffen van de loc. Als het probleem zich niet direct zicht baar manifesteert, kan men het vaststellen door gewoon de bevestigings schroef van de kap eruit te draaien en dan (proberen) deze te verwijderen. Ik ga nu niet overdrijven  maar bij negen op de tien locs lukt dit dus niet meer omdat het metaal chasie als het ware gegroeid is in de lengte.
Dit beinvloed mischien niet direct het rijden, maar het is een probleem dat zich niet van zelf hersteld en na een tijd de kap mischien wel genadeloos vervormdt.
Ik heb zelf een Email gestuurd naar KlienMB en onmidelijk antwoord gekregen (wat ook niet van alle Firma's kan gezegd worden)[:D] dat de locs gratis worden hersteld als deze naar hen worden op gestuurd of de chasie's geruild indien deze los worden opgestuurd.

tonycabus

En dat van die tandwielen, Jos? Heb je daarover gesproken? Of zal ikzelf een aanvullend mailtje naar hen sturen?
Ik heb een klein jaar geleden zo'n lok gekocht voor een leuk prijsje, zonder koppelingen of handrails e.d.
Toen ik op het toenmalige forum las dat er problemen waren heb ik de mijne gedemonteerd en dat ging vlot. Wat later bleek het al moeilijker te gaan! Toen heb ik ook die draaistellen eens wat nader bekeken en bleek al na wegnemen van het motortje dat de boel erg stroef liep. Nader onderzoek wees dan uit dat de speling op wielassen en tandwielen onaanvaardbaar groot was.
De Walen heb ik net ook even wakker geschud op hun forum en ik ben benieuwd wat die zoal gaan antwoorden...

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Dat probleem bij de tandwielen is mij verder niet bekend, alleen het wegslijten van het wormwiel bij te veel spelling.
Jos.

Thommy

ligt dat niet vooral doordat het een metaal is op een plastiek?  moest je al die tandwielen in plastiek kunnen zetten (en ook goed vast) dan zou je misschien een beter model hebben.

moet wel zeggen dat ik op het tandwiel eten van 1van mijn 60's nog niet echt probs heb.

die onderstellen die eruit vallen heb ik ooit bij iemand opgelost door wat metaal te plooien en op die bougies te kleven.  Werkt, en hangt er nu al jaar of 4 op.

nuja, het is een feit dat deze, en nog andere zaken van klein het vervorm patroon vertonen. [:(]

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Gerry

Bij de 2 60'ers die ik staan heb heeft er ??n gelukkig nog geen problemen,... tegen de andere [V][;)]
Bij een herstelpoging raad ik iedereen aan zo weinig mogelijk druk op het chassis uit te oefenen wanneer je de kast weer monteert. Voor je het weet breekt ook deze in 2 stukken. De kast houd deze gelukkig een beetje bij elkaar zonder de rijeigenschappen te belemmeren.

Gerry

------------------------------------------------------------------------------------------------
http://modelspoor.fotopic.net  : Stuur me ook foto's van jouw HO modellen...