TIP! Herstel wankelende Fleischmann N BR 92 (en afgeleide)

Gestart door Michiel, 23 september 2018, 15:33:37 PM

Michiel

Bij de eerste productiereeks van het model BR 92 (KPEV T13) heeft Fleischmann een ergerlijke fout over het hoofd gezien. De locomotief wankelt op de aandrijfas, waardoor dit model slecht rijdt. Het neemt slecht elektrisch contact en het wankelen zorgt optisch voor een lelijk rijgedrag. Wanneer men de loc ter herstelling naar Fleischmann stuurt, blijkt deze "onherstelbaar", en wordt zonder herstelling teruggestuurd. Velen modelbouwers klagen, een paar modelbouwers hebben liggen klooien met het aandrijfsysteem, maar het wankelen werd nooit opgelost.

Wanneer men aandacht kijkt naar de oorzaak van het wankelen, dan blijken de aangedreven wielen met anti-slipbandjes te groot, en de hele loc wankelt op deze twee wielen. Het is duidelijk dat ofwel de as te laag is, of dat de wielen te groot zijn. Het gaat om een paar tienden van een millimeter.

Ik heb de voor de hand liggende test gedaan om de antislipbandjes te verwijderen. Maar dat leidt tot het verplaatsen van het probleem. De loc wankelt niet meer, maar de koppelstangen zijn niet ontworpen om de aandrijfkracht over te brengen naar de andere wielen, waardoor de loc schokkerig gaat rijden door de speling op het stangenstelsel. Ook door de overhangende wielranden (zonder bandjes) zorgt de loc voor kortsluiting op wissels.

Daarom ben ik eens gaan kijken in de schuiven ter inspiratie, en vond krimpkous van 6mm diameter. Ik heb een ringetje afgesneden, en meteen bleek dat de krimpkous een dunnere wand heeft dan de anti-slipbandjes van Fleischmann.

Ik heb de ringetjes krimpkous op de drijfwielen aangebracht, en de loc een paar rondjes laten rijden. De loc rijdt weer rustig, zonder schokken, en wankelt niet meer. Op electrofrog (Peco) wissels heb ik geen enkel probleem genoteerd. Enkel op insulfrog wissels (ook Peco) heb ik een keer een kortsluiting gehad.

Het  is geen ideale oplossing, meer voor een modelbaan met electrofrog wissels is de oplossing met 6mm krimpkous als anti-slipbandjes een merkbare verbetering. Ik ben er blij mee, want deze locs worden voor een fractie van de nieuwprijs gedumpt.

Het betreft de eerste productiereeks van alle varianten van de Fleischmann BR 92, onder artikelnummer 7092xx (xx is het sub-nummer van een variant: 01, 02,...). De latere reeksten hebben dit probleem niet.


links de twee originele anti-slipbandjes, rechts een ringetje krimpkous.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

adrievans

Orginele slipbandjes zijn van rubber en blijven lange tijd soepel , krimpkous is meer een soort plastic , ben je niet bang dat dat snel verhard /scheurt en dan loslaat en je lok ergens op de baan staat met panne.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Michiel

Ik experimenteer, want het model zoals door Fleischmann geleverd, rijdt niet naar voldoening, en Fleischmann doet niets. Als krimpkous niet werkt, dan zoek ik wel een andere oplossing, maar voorlopig is het wel een verbetering.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: adrievans op 24 september 2018, 13:52:28 PM
Orginele slipbandjes zijn van rubber en blijven lange tijd soepel , krimpkous is meer een soort plastic , ben je niet bang dat dat snel verhard /scheurt en dan loslaat en je lok ergens op de baan staat met panne.

om dit te vermijden kan je misschien een anti-slipbandje gebruiken wat bestemd is voor een kleiner formaat wiel, dat moet je dan meer uitrekken en daardoor wordt het automatisch dunner...
En wees gerust, ze zijn sterk hoor en kunnen wat verdragen...

ik probeer maar mee te denken hé... :-\

;)

Klaas Zondervan

De beste oplossing is om die antislipbandjes helemaal uit te bannen. Ik haat die dingen en vervang ze indien mogelijk door gewone gladde wielen. Maar dat zal bij een stoomloc niet makkelijk zijn.

Michiel

Normaal verkies ik ook stroomopname boven trekkracht. Maar zomaar wielen vervangen door exemplaren zonder bandjes is niet zo evident met een stoomloc (zoals je al zei). Je moet al de exacte wielen vinden (diameter, spaken, contra-gewicht, exentriciteit van koppelpen, diameter gat koppelpen,...). Daarnaast is de loc ook ontworpen om via de antislipbandjes alle trekkracht over te brengen. De Koppelstangen werken niet zoals in't echt. Te veel speling zorgt voor slecht rijgedrag. Zonder bandjes zal je tandwielaandrijving moeten doorvoeren op alle drijfwielen. Kwasie een onmogelijke opdracht.

DEEL 2: aanpassing van loc voor insulfrog wissels (Peco)

Met de vervanging van de oorspronkelijke anti-slipbandjes door krimpkous wankelt de loc niet meer, en rijdt veel beter. Maar ze veroorzaakt soms kortsluiting op Peco insulfrog wissels. De buitenste wielrand raakt het nabije spoor aan bij het puntstuk. Deze heeft een tegengestelde polariteit, en pats!

Ik heb de buitenflens van de wielen met de anti-slipbandjes geïsoleerd met een laagje jachtlak (zie rode aanduiding op de foto). De rijtesten deze avond verliepen vlekkeloos, over alle wissels. Wat een verbetering!

De vraag is nu natuurlijk: hoe lang duurt de euforie? Hoe slijtvast is die laklaag? Hoe lang houdt de krimpkous het uit? Veel rijden zal het uitwijzen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

Heel inventieve oplossingen Michiel, altijd leuk om te zien dat men met relatief simpele middeltjes modellen zo kan verbeteren  :)

Anthony

Klaas Zondervan

Ik vrees dat die jachtlak maar een tijdelijke oplossing biedt. Een betere oplossing zou zijn om de puntstukken te polariseren.

Michiel

#8
Dat zou zeer zeker de betere oplossing zijn, maar dat is een investering (tijd en geld) dat ik op het moment zou willen uitstellen. Ik zou dan men schaduwstation met 38 wissels moeten ombouwen. Dat staat wel op de planning, maar voor heel veel later.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)