Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

PIKO analoog naar digitaal en omgekeerd

Gestart door BernhardDM, 19 september 2018, 09:17:39 AM

BernhardDM

Volgende probleem.
Ik heb een PIKO HOBBY 57226 met een eenvoudige decoder voor zowel analoog als digitaal bedrijf.
Standaard wordt de loc geleverd voor gebruik op een analoge baan.
De decoder is niet voorzien van dipswitchen en dus staat in de handleiding dat omschakelen van analoog naar digitaal mogelijk is door de loc 8 seconden bloot te stellen aan de omschakelspanning van de transformator. In mijn geval een witte Märklin transfo. Omschakelspanning is 24V.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Want mijn bedenking hierbij is dat die loc met 24V toch vooruit schiet op de rails.
Ik vind het een vreemde manier van werken.

Het omgekeerde zou ook lukken. Omschakelen van digitaal naar analoog ook door 8s op 24V.
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Dank voor de info!

dani

dat lijkt me een sterk verhaal , want 8 sekonden op 24V is vrij belastend voor je decoder.
Maar als het zo is, dan zal dat wel correct zijn zeker ?

Daarentegen, de meeste  decodres kunnen "uit de doos"  gewoon op een analoge baan rijden zonder dat je daar iets moet voor doen.
Gewoon een instelling in CV29.   

Heb je het al geprobeerd op een analoge en digitale baan zonder die puls ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BernhardDM

Uit de doos rijdt de loc analoog zoals het hoort.
Zet ik die op een digitale baan dan rijdt hij op pakweg maximumsnelheid.
Ook te verwachten toch? Aangezien er continu 18V op een digitale baan zit.
Blijft dus de vraag hoe ik omschakel naar digitaal.

efl045

Citaat van: BernhardDM op 19 september 2018, 12:47:23 PM
Blijft dus de vraag hoe ik omschakel naar digitaal.
Zoals het in de handleiding staat zeker...
Heb je een reden om de handleiding van Piko zelf minder te vertrouwen dan wat hier gezegd wordt?

Rangeerduivel

Ik kan niet goed volgen, (misschien ligt het ook aan mij :-\)

Als je de loc op een digitale baan zet, gaan wij er van uit dat hij een (digitaal) adres heeft of dat je hem er één toekent.
Standaard heeft elke decoder adres 3.(tenzij anders vermeld in bvb een startset)
Eigen keuze bepaal je dan bij CV1.
Eens een adres stuur je die loc toch aan via de rijregelaar of besturingsbord van jouw digitale centrale...
Als je "full-power" geeft gaat de loc dan uiteraard op volle snelheid rijden, maar dat heeft niks te maken met het voltage van de baan, maar alles met de instelling van CV5...waarvan je de waarde dan vermindert totdat de max. snelheid jou bevalt!

;)

efl045

Piko had vroeger locs die je zoals beschreven in de handleiding met  een omkeerpuls van 8 seconden kon omschalen van analoog naar digitaal op adres 78, en omgekeerd, meer niet...
Maar als je de handleiding nu al niet meer gelooft kan niemand nog roepen rtfm :-)

BernhardDM

Dus terug naar het oorspronkelijke probleem.
We geloven dus de handleiding.
Ik zet de loc, analoog, op een analoge baan.
Gedurende 8 seconden de omschakelpuls. Daar mijn vraag wat er met de loc gebeurt gedurende die 8s. Schiet de loc dan niet vooruit?
Stel ik ben erin geslaagd om te schakelen.
Dan zet ik de loc op een digitale baan. Inderdaad adres 78. Ook volgens de handleiding.
En dan zou die dus vlekkeloos digitaal moeten rijden.
Ik ben dus waarschijnlijk een probleem aan het zoeken waar er geen probleem is.
Toch bedankt voor alle reacties.

efl045

#7
Geen zorg dat de loc vooruit schiet tijdens de omschakelpuls.
De motor wordt gestuurd via de decoder (met PWM), de motor ziet niet rechtstreeks de baanspanning.
De decoder herkent de hoge spanning en stuurt dat niet naar de motor, hij voert er in alle rust zijn omschakelfunctie mee uit: kort, rijrichting omschakelen, lang, digtaal naar analoog of omgekeerd.
Veel kans dat Piko dat ook weet :-)

Brunel


BernhardDM

Wat gisteren niet lukte is vandaag wel een succes.
Het is inderdaad een AnDi decoder.
Waar ik gisteren dacht dat de loc analoog was geconfigureerd was die dus eigenlijk al digitaal geconfigureerd.
Dus stond een digitaal geconfigureerde loc op een analoge baan. Op zich geen probleem maar bij laag voltage gaat die geen meter vooruit.
Zoals in de handleiding staat moest ik dus gedurende 8 seconden de omschakelpuls aanhouden. Bij mijn witte 32V Märklin transfo is dat 27V. De loc rijdt dan +/- 3m ver om dan te stoppen met knipperend frontlicht. Op dat moment is de loc analoog geconfigureerd. Bij laag voltage gaat de loc nu wel vooruit en omschakelen van rijrichting gaat nu ook terug.
Terug omschakelpuls gedurende 8s geeft een digitaal geconfigureerde loc met adres 78.
Probleem dat geen probleem was opgelost!