Bi bloc bij de NMBS

Gestart door Herwig, 12 september 2018, 13:58:32 PM

Herwig

Indien mogelijk had ik graag, aub, enige indicatie vanaf welke jaren deze tweedelige betonbielsen werden gelegd in België
( bij benadering ) .                   Alvast dank.


Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ronaldk

Hoi,

Even een zoekfunctie op het forum gedaan en dit draadje tegengekomen: Dwarsliggers. Uit dat draadje:

Citaat van: rixke rail op 16 januari 2009, 22:38:47 PM
Inderdaad Michiel, U vergist zich, want het verhaal begint v????l vroeger ! [}:)][;)]
Tussen 1946 en 1952 werden er drie types betonnen dwarsliggers getest :
- monobloc ?Duyck? (= volledig beton)
- R.S. bibloc (d.i. met een metalen tussenstuk)
- geleed type ?Franki-Bagon?
Ook het type ?Roeselare dient vermeld, onmiddellijk na W.O. 2 gebruikt, doch enkel voor zijsporen.
Na 1950 werden zowel monobloc als bibloc gebruikt.
Modelspoorse groeten,
Eric.

Groeten Ronald.

Michiel

Goed gevonden, Ronald, en zo zie je meteen hoe kort m'n geheugen is. Eric had me toen ook al verbeterd.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#5
 Dank voor de verwijzingen.

citaat RixkeRail:        "...Na 1950 werden zowel monobloc als   bi bloc   gebruikt..." 
Is dit eventueel ergens in bijvoorbeeld een Spoorwegjournaal of andere publicatie terug te vinden ?

Volgens PeterV werden er bij de aanleg van de Antwerpse Kennedy-spoortunnel   bi blocs   gelegd. 
Maar dan zijn we toch ook al in 't jaar 1969.

Kwestie is of op een tijdperk3-baantje H0-Peco-flexibel   bi bloc  met enige zekerheid  'mogen' worden aangelegd.
Het Engels type door Peco is mogelijk iets anders van vorm dan die van de NMBS ?   

Herwig

#6
Gisteren wat gezocht & iets gevonden:   

1.      Nicolas-fotoboek Jaren '50:      blz. 113:     foto te Namen met datum tussen sept. 1953  en  dec. 1957:
         uiterst rechts op deze zw/w-foto met stoomloc:  een kopspoortje met bi-blocs en de verwijderde houten bielsen liggen er nog naast .
         Een proefstukje, een test van de nieuwe bi-bloc ?

2.      idem                   Jaren '60:      blz.   72:    foto te Hoeilaart,   juni 1968:     spoor rechts op de foto:     
         citaat:      " Op het bereden spoor worden de houten dwarsliggers vervangen door betonnen bi-blocs"

Iemand nog verdere informatie over de eerste jaren van de bi bloc in België ?

rixke rail

Citeer
citaat RixkeRail:        "...Na 1950 werden zowel monobloc als   bi bloc   gebruikt..." 
Is dit eventueel ergens in bijvoorbeeld een Spoorwegjournaal of andere publicatie terug te vinden ?
Mogen we dan veronderstellen dat in deze jaren vijftig de   NMBS-bi-blocs   dan door een andere betonfabrikant  ( RS ?)
werden toegeleverd ?

Ik vond voornoemde info in "Rail et Traction" n° 138 van December 1992
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Herwig

#8
Alvast dank voor deze verwijzing.
Wat blijkt, spijtig genoeg stopt de  "Rail & Traction"-lijst op de Spoorse Zolder  bij nr. 37:
Rail & Traction:
.........
035 6 Mb (UPD 16/01/2007)
036 6 Mb (UPD 16/01/2007)
037 6 Mb (UPD 16/01/2007)

Of vergis 'k me en is een scan van de Rail & Traction nr. 138 van dec. 1992 toch nog op een andere plek terug te vinden ?

rixke rail

Herwig,
EVEN OFF-TOPIC :ik weet niet of A.R.B.A.C. ok is met het on-line publiceren van hun schriftjes, even opnemen met Patrick daarover.
ON TOPIC : ik heb de eerder vernoemde thuis liggen, inscannen ter info kan altijd naturlijk.
Contacteer mij eventueel per p.m.  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Herwig

#10
Tekst & tekeningen toegekregen. (Rail & Traction - Franstalige tekst) 
Over de eerste NMBS betonnen en bi bloc dwarsliggers.  ( twin bloc )
Van Eric/Rixke,  waarvoor dank.

't Gaat, op 't eerste gezicht, specifiek over de testen met deze bielsen,  jaren vijftig/zestig.
Zie ook het citaat in bericht 3, hierboven .

Herwig

#11
voor nog meer info over de    Bi of Twin Bloc - dwarsliggers:    zie ook    "Grootbedrijf - Heb je wat gezien"  :

>  Zie reactie  #5452  en volgende,   dd. 07 mei 2019 ;

>  nostalgische (NS-)dwarsliggers  (A°1961):
http://in.beeldengeluid.nl/kanaal/2450-nederlandse-spoorwegen/569-onderhoud-aan-het-spoor
(ter info, met dank aan beeld&geluid)

>  In de jaren veertig organiseerde onze NMBS testen met halve of hele betonnen bielsen .
    In de jaren vijftig werden de eerste gelegd ...

>  bi  of  twin bloc:
https://www.google.com/search?biw=1366&bih=657&tbm=isch&sa=1&ei=NI3SXK6-IszisAfy6o-oCA&q=bi+bloc+dwarsliggers&oq=+bi+bloc&gs_l=img.1.0.35i39l2j0i19j0i8i30i19l3j0i7i30i19l4.42348.42817..45192...0.0..0.109.386.2j2......1....1..gws-wiz-img.gGkdIO0yIoE#imgrc=CoWyWlwrTjSrwM:
(ter info, met dank aan D2S)
   
>  en in model:
https://www.google.com/search?tbm=isch&sa=1&ei=Zo7SXNWvCcPxkwWC04LoBQ&q=peco+bi+bloc+&oq=peco+bi+bloc+&gs_l=img.3...17084.22704..23334...0.0..0.114.1086.10j2......1....1..gws-wiz-img.mhjue71GML0#imgrc=xjDUQ0sQFjpOWM:
(ter info, met dank aan Peco/Lippe)

>  NMBS-Bi-Blocs   en    raar-maar-waar (?),    de  'vaderlandsche politiek'  , ook dat nog ....
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/1997/03/conflict-met-spoorwegen-doet-betonac-beton-de-das-om-10122737?
vakmedianet-
(ter info, met dank aan vakmedianet)