H0 DC loc niet om te bouwen naar digitaal ?

Gestart door eve, 11 september 2018, 11:09:31 AM

eve

Kan er mij iemand een voorbeeld geven van een loc volgens beschrijving in hoofding die niet om te bouwen is naar digitaal ?
Kwestie van geen oud materiaal te kopen waar men niets mee is...

Mvg, Erik

Michiel

Ik kan zo meteen maar twee typische situaties voor de geest halen waarbij het digitaliseren heel erg lastig werd.

1) "split chassis" modellen, waarbij het chassis overlangs is twee delen is gesplitst, en waarbij wielen en motor meteen contact maken met het chassisblok. Erg lastig is het om ofwel beide motorcontacten, ofwel alle wielcontacten te isoleren van het chassis. Vele Engelse, maar vooral Amerikaanse modellen werden dikwijls met "split chassis" gebouwd, met ingeklemde motor.

2) Messing/witmatalen kit-modellel, waarbij de motor met z'n frame aan het messingframe is gesoldeerd, met meteen een motorpool vast verbonden met het chassis. Het is dikwijls lastig om deze motorpool te isoleren. Dikwijls gaat men het model voorzien van een andere motor. Oude DJH en Jocadis modellen werden dikwijls zo opgebouwd.

Ik denk niet dat er modellen zijn die niet om te bouwen zijn naar digitaal, maar sommige modellen zijn wel heel erg lastig om om te bouwen.

(Ervaring met N-schaal modellen, en amper met H0, maar het principe blijft gelijk)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Bij sommige modellen zal er inderdaad wat zaag-, boor-, vijl- of freeswerk aan te pas komen.
Overigens ken ik een split-chassis model dat makkelijk om te bouwen is. De class 66 van Mehano heeft een split-chassis, maar dat geldt alleen voor de stroomafname. De rest loopt via een NEM 652 stekker, dus dat is gewoon decoder inprikken en rijden.

59erke

De types 59 die VBV momenteel verkoopt zijn trouwens ook niet om te bouwen naar digitaal, zo beweert VBV zelf toch (zou iets te maken hebben met ingebouwd powerpack) 
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

eve

Ik heb niet gevraagd naar MOEILIJK of LASTIG om te bouwen naar digitaal.
Ik lees hier af en toe dat "ombouwen naar digitaal NIET mogelijk is".

Daarom : graag een voorbeeld.

Mvg, Erik

eve

Citaat van: 59erke op 11 september 2018, 12:03:32 PM
De types 59 die VBV momenteel verkoopt zijn trouwens ook niet om te bouwen naar digitaal, zo beweert VBV zelf toch (zou iets te maken hebben met ingebouwd powerpack)

Ha, tenminste 1 voorbeeld.
Om welke machine gaat het ? (nummer van VBV)

Mvg, Erik

krispy

#6
Citaat van: 59erke op 11 september 2018, 12:03:32 PM
De types 59 die VBV momenteel verkoopt zijn trouwens ook niet om te bouwen naar digitaal, zo beweert VBV zelf toch (zou iets te maken hebben met ingebouwd powerpack)

Dan smijt men er toch gewoon de print uit en maakt men de nodige verbindingen op een adapterprintje ( fluitje van een cent  ;) )

maar wat VBV wil zeggen , dat men hun 59 standaard niet heeft voorzien om om te bouwen , staat zelfs geen connector op denk ik  , en op hun digitale versie onmiddelijk een powerpack heeft voorzien op de pcb , maar door de nodige ingrepen op de stand PCB versie is het digitaal gaan geen probleem hoor

Eigenlijk kan men voor 95% van de gevallen naar digitaal ombouwen als men weet wat men doet , maar moet men afvragen of het dat wel waard is
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

eve

Ja, dat is geen goed voorbeeld.
Deze loc is verkrijgbaar in een digitale versie. Spaar u de ombouw.
Wil je het toch doen ?
Knip de power-pack er uit, bouw een interface (of print met interface) in en klaar.

Dus : nog steeds geen "NIET om te bouwen naar digitaal"-loc...

Mvg, Erik

efl045

Ach, 't hangt er toch maar van af hoe je het bekijkt...
Als iemand het zelf niet kan en er het geld niet voor over heeft om het te laten doen, of de loc het niet waard is, dan is die loc voor die persoon toch 'niet om te bouwen naar digitaal'?
Het zoals jou enkel bekijken als 'het is technisch niet mogelijk' is misschien nogal kort door de bocht.

Peter

Hallo Erik

Het enige model dat ik heb dat, volgens mij (maar wie ben ik) niet om te bouwen is, is mijn Merker & Fischer baureihe 89.70.
Ander antiekelingen die ik nog heb staan en waar ik echt aan de mogelijkheid twijfel is de Hruska baureihe 84, de Liliput baureihe 78 en een Gutzold baureihe 75.5 (oude versie) Deze drie modellen hebben trouwens kunststof spaakwielen met enkel de buitenrand in metaal, zodat ik zelfs betwijfel of de ombouw zou lonen.
Foto's van de drie laatste, enkel indien nodig.

De M&F 89.70 inklusief origineel bouwplan

DSCN2368 (1) by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peter, waarom denk je dat de 89.70 niet om te bouwen is?

Peter

Stroomafname aan een zijd vast aan het chassis, gewicht (je) vult de dunne ketel volledig en motor en overbrenging nemen de rest van de vrije ruimte in.
Enkel het deel gelijk met onderzijde ramen en dak is vrij maar daar een decoder plaatsen zou het zicht door de ramen grondig bederven
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald


Michiel

Op de keper beschouwd: bij elk model is het gewoon kwestie om de motorcontacten te isoleren, en er een decoder in te duwen. Klaar! Ik zie geen model waarbij dit niet mogelijk is. En indien de motor niet wilt meewerken (technisch niet door een decoder aan te sturen) dan wordt deze gewoon vervangen.

Dus: naar mijn idee zijn alle modellen te digitaliseren, maar sommige modellen zullen wel wat meer weerstand bieden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)