Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

LS Models 11/12/21/27 en LokPilot Standard

Gestart door Webbie, 10 september 2018, 22:07:30 PM

Webbie

Is deze combinatie mogelijk? En hoe krijg ik dan de lichten aan de praat?

trainspottingjr

Hoi ,

In bovenstaande locs is een 21-polige stekker voorzien om hierin een 21 polige decoder in te plaatsen.

Nadien kan je volgende file inladen indien je over een lokprogrammer van esu beschikt:

http://www.loksound.be/15/27.htm

Via deze link krijg je een massa aan informatie om je loc om te bouwen naar digitaal bedrijf.

Eventueel is het ook mogelijk om de 3de koplamp te laten branden, hierbij moet je een bruggetje verplaatsen op de printplaat.
Staat omschreven in de handleiding waar je dit precies moet doen

Met vriendelijke groeten
Jelle
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Webbie

Jelle,

Die bestanden heb ik ook gevonden, maar de CV's bij de lokpilot standard zijn anders dan de v3 en v4...
Daarbij komt nog dat de front- & sluitverlichting op AUX3 en AUX4 zitten, en "achterlicht" gebruikt wordt om de rijrichting van de loc te bepalen (qua verlichting).
Bij de V3 decoders weet de decoder zelf in wat zijn rijrichting is, de standard heeft dit niet?

Groet,
Tom

bellejt

#3
dit omdat die decoder niet geschikt is voor dit type loc.Anders was er wel een file geweest van esu zelf of de leverancier. Zonder locprogrammer kom je er vermoedelijk niet uit en met eentje zal het nog moeilijk zijn.De mapping is anders bij de V3 en V4 dan de standard

ceuleer

Ik snap niet waarom je een lokpilot standard in zo een geavanceerde loc zou steken.
Geef dan enkele euro's meer uit en voor iets meer dan 33 euro heb je een 21-pins lokpilot V4 DCC, perfect als je geen 3 rail versie hebt.

https://www.benl.ebay.be/itm/ESU-54615-LokPilot-H0-Decoder-V4-0-DCC-RailCom-21-pol-Schnittstelle-NEU-OVP/222635449383?hash=item33d61b5c27:g:UgIAAOSwVllXHfE0

loebaske

 Bij me 32.75€ zonder verzendkosten Gunther  ;)

bellejt

die DCC is ook prima op 3 rail hoor.Ik rijd 3 rail en nagenoeg al mijn locs die ik ombouw worden DCC.Meer mogelijkheden dan marklin en makkelijk lange adressen.
PS: men blijft 3 rail met marklin associeren.Die tijd is reeds lang voorbij.

ceuleer

Citaat van: loebaske op 11 september 2018, 18:54:27 PM
Bij me 32.75€ zonder verzendkosten Gunther  ;)

Voila, Eric heeft hem ook !  ;)

En ja, ik weet ook wel dat 3 rail niet gebonden is aan het Motorola protocol, maar ik wou het niet te moeilijk maken, en een multi-protocol decoder kan voor sommigen ook interessant zijn. Ikzelf heb geen 3-rail baantje, en gebruik alleen het DCC protocol op mijn locomotieven.
En de DCC decoders zijn zelfs iets goedkoper dan de multi-protocol decoders.

bellejt

als men een sounddecoder wil en de sound is beschikbaar van esu dan wil ik deze wel gratis programmeren.

Webbie

De decoder is een gegeven. Over het waarom, welke beter is, en waar ik die zou kunnen kopen doet er niet toe. #lichtgeïrriteerd #nuterugnaardevraag

Na wat proberen is het mij gelukt om alles werkend te krijgen. Ik heb een variant gemaakt waarmee ik de verlichting per kant apart bedienen. Dus front- en sluitverlichting aan stuurpost 1 met F0, stuurpost 2 met F1. Handig voor een trek-duw machine. ;)
Omdat één beeld meer zegt dan duizend woorden, het overzicht van de configuratie (met JMRI):

F0/verlichting is verlichting (front & sluit) voor stuurpost 1
F1 is verlichting (front & sluit) voor stuurpost 2
F3 is noodsignaal (afwisselend knipperende frontlichten)
F5 is stuurpostverlichting
F6 is rangeerstand
Bij alles wat richtingafhankelijk is, moet je de uitgang "verlichting achteraan" in één richting meenemen.

Op naar de volgende (digitale) uitdaging!