toy-tec

Gestart door janieburton, 03 september 2018, 03:04:30 AM

Michiel

Een ander variant is om de modelbaan omschakelbaar te maken: ofwel is ie digitaal, ofwel analoog. Met twee afzonderlijke opstelbundels, eentje voor de analoge treinen, en een ander voor de digitale treinen, kan je om en om rijden, een dag digitaal, een dag analoog.

Wanneer je manueel rijdt, is deze oplossing heel makkelijk te doen. Wanneer je geäutomatiseerd wilt kunnen rijden, dan is het minder evident. In elk geval, vermijd keerlussen in je baanplan van een hybride baan, want die worden analoog en digitaal heel anders aangepakt.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Dat is eigenlijk wat ik doe met Koploper, maar dan blok per blok omschakelen met een relais afhankelijk van welke loc er rijdt; dat kun je inderdaad ook voor gans de baan ineens doen met 1 schakelaar en zonder Koploper.
Oplossingen genoeg hé.

janieburton

#17
Citaat van: efl045 op 11 september 2018, 08:53:24 AM
Jani,................................
En vooral, dat je niet wilt experimenteren met gemixte systemen, want dan zal je er vast en zeker alleen voor staan, op veel hulp moet je dan niet rekenen.

Als ik nog 30 jaar was zou ik nog volop experimenteren maar als je tegen de 60 aankijkt dan wil je minder zorgen en lijkt een systeem van "plug en play"; bij wijze van spreken; zoals dat van Toy-Tec de ideale oplossing.

Maar Toy-Tec is blijkbaar een obscuur systeem en op het internet is er buiten hun eigen website van Toy-Tec ook niets te vinden.

Heeft een loc met een decoder geen andere rijeigenschappen op een analoge baan door de hogere start voltage dan een gewone analoge loc?

 

Michiel

Er is iets vreemds met toy-tec. Wanneer je het basispakket bekijkt, zijn er twee versies: een analoog/digitale versie waarmee je enkel 1 geloten lus zou kunnen aansturen, en een digitale+ versie waarmee je to 13 blokken kan aansluiten, maar geen sprake van analoog.

Het is niet duidelijk wat men mag verwachten van toy-tec wanneer men analoog en digitaal wilt mengen, inclusief een bloksysteem.

Ik vrees dat wanneer je digitaal en analoog wilt mengen, dat er geen "plug&play" oplossing zal zijn. Dinamo is een beproefd systeem met vele gebruikers, maar je hebt er wel een basis elektronicakennis voor nodig om de modules te bouwen en het systeem op maat van je baan samen te stellen en aan te sluiten.

Wanneer je op termijn denkt, en je modelbaan langzaam denkt op uit te bouwen over vele jaren, kies dat voor de 100% digitale oplossing. Dan heb je wel kwasie plug&play oplossingen. Je begint dan met de paar digitale locomotieven dat je al hebt, maar beetje bij beetje kan je je analoge locs (laten) ombouwen naar digitaal.

Nu, met een analoge baan is ook niets mis, zolang je je amuseert is dat prima. Wanneer je die analoge techniek wel volledig beheerst, waarom dan niet een analoge baan bouwen. Digitale locs rijden ook analoog (NIET OMGEKEERD!).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#19
Kijk daar een: http://toy-tec.de/service/service-praxis-beispiele/
en naar beneden scrollen tot:
Anlage basierend auf NOCH Fertiggelände »Staufen« - Mischbetrieb ANALOG und DIGITAL
Zelf heb ik het niet uitvoerig bekeken maar gemengd gebruik lijkt toch wel mogelijk te zijn.
En er is documentatie beschikbaar: https://toy-tec.de/service/service-beschreibungen/
Maar ik heb ze nog niet gelezen...

Michiel

tja, mijn duits??? NOCH = "ook niet"...      Mischbetrieb = "geen bedrijf"?  Ik laat het aan de taalexperts over.  ::)    :-X
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Noch is gewoon een Duits merk van scenery materialen en ook een paar modellen.

Mischbetrieb is gewoon Gemengd gebruikt, dus kan zowel analoog als digitaal gebruikt worden. Dat wil nog niet zeggen beide systemen tegelijk op het zelfde spoor. De meeste digitale loks kunnen ook analoog (gelijkstroom) gebruikt worden maar een analoge lok zonder decoder dus niet.
Met vriendelijke groeten
Peter

efl045

Voor zover ik het al bekeken heb is gemengd gebruik mogelijk, analoog en digitaal door elkaar, zelfs wisselspanning, het ALAN systeem schakelt de blokken om van analoog naar digitaal en omgekeerd zoals nodig. Of van AC naar DC. Net zoals het ompolen voor keerlussen, dat is volledig geïntegreerd.
Exact wat ik al jaren geleden deed met Koploper ;-)

Ik ga er mij puur uit interesse toch eens wat meer in verdiepen.
Altijd leuk om te zien hoe een ander iets oplost dat je zelf al jaren geleden opgelost hebt :-)

SuSke

Afhankelijk van je centrale kan een analoge loc ook op een digitale baan rijden, weliswaar met een deel "non-conformiteiten".

(Lenz centrale: 1 analoge loc op adres "0")
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Citaat van: Peter op 13 september 2018, 11:02:44 AM
Dat wil nog niet zeggen beide systemen tegelijk op het zelfde spoor.
Gemengd kan uiteraard enkel op blok basis. Hoeveel systemen je op 1 stuk spoor kunt hebben hangt enkel af hoe je dit stuk spoor indeelt in blokken.
Dubbeltractie kan nooit lukken... Het besturingssysteem moet elk blok omschakelen naar het benodigde systeem, digitaal, analoog AC of DC, maar in het ALAN besturingssysteem is geleidelijk optrekken en aftrekken zelfs in gemengd gebruik voor alle treinen voorzien, dat is heel knap.
Zo ver ben ik nooit geraakt, alhoewel de intentie er altijd is geweest en nu weer aanwakkert :-)

Michiel

Ah! ik lees dan in je bericht dat het dan gefikst is voor Janie: jij plugt, Janie playt... (jij bouwt een hybridesysteem voor Janie, beide gelukkig)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik bouw voor niemand iets :-)
Ik ben geïnteresseerd in dit systeem, meer niet ;-)
Wel zou ik Janie aanraden dat systeem eens grondig te gaan bekijken op een beurs want Toy-Tec doet beurzen en heeft daar een demo baantje voor.

Klaas Zondervan

Dinamo is echt een systeem voor dynamisch gemengd bedrijf. Als een trein een blok binnenrijdt wordt dat blok automatisch omgeschakeld op het systeem dat bij die trein hoort. Ik weet niet of toy-tec ook die functionaliteit heeft, of dat je per keer moet kiezen tussen analoog of digitaal rijden, dat kan ik uit de informatie niet opmaken.
Zelf ben ik geen voorstander van zulke mengsystemen. Je maakt het er nodeloos ingewikkeld mee, en dan kan je je afvragen waarom. Ik weet bijna zeker dat je op den duur goedkoper uit bent met al je locs digitaliseren. Of je houdt alles analoog, dat is mijn persoonlijke voorkeur.

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 13 september 2018, 12:58:59 PM
Ik weet niet of toy-tec ook die functionaliteit heeft, of dat je per keer moet kiezen tussen analoog of digitaal rijden, dat kan ik uit de informatie niet opmaken.
Het staat er nochtans meerdere keren en volgens mij heel duidelijk, toch als je Duits verstaat...
Meer nog, het is in eerste instantie bedoeld voor gemixt bedrijf, ze zeggen zelfs dat je het ook puur digitaal kunt gebruiken ook, dat zegt toch genoeg?
En het lijkt veel eenvoudiger dan Dinamo...

Een voorstander ben ik er zelf ook niet van, ik heb daar ooit mee geëxperimenteerd puur uit liefhebberij van besturingssystemen, en vooral om te zien wat je allemaal kunt met Koploper en dat door Paul nooit voorzien was, nooit met de bedoeling het te blijven gebruiken.

efl045

#29
Eerste bladzijde van de handleiding:

ALAN basiert auf dem Prinzip der Blocksteuerung und Zugverfolgung. So ist es im
Gegensatz zu herkömmlichen Steuerungen auf dem Markt möglich,
analoge und digitale Lokomotiven oder Züge gleichzeitig auf der Anlage
fahren zu lassen und zu steuern. Das System sendet je nach Bedarf und
dynamisch im Fahrbetrieb den benötigten Fahrstrom in den jeweiligen
Block. So können analoge und digitale Züge hintereinander über die
Anlage fahren allerdings selbstverständlich nicht im gleichen Block. Dies
gilt für Gleichstrom- wie für Wechselstromanlagen.

Daar moet je nu toch niet echt veel Duits voor kennen om dat te begrijpen?

Maar omdat ik een mens van goede wil ben zal ik het vertalen:

ALAN baseert zich op het principe van blokbesturing en treinopvolging. Zo is het in tegenstelling tot de gebruikelijke besturingssystemen mogelijk om analoge en digitale locomotieven of treinen gelijktijdig op de modelbaan te laten rijden en te besturen. Het systeem stuurt tijdens het rijden volgens noodwendigheid en dynamisch de benodigde stroomsoort naar elk blok.
Zo kunnen analoge en digitale treinen na elkaar op de modelbaan rijden, maar vanzelfsprekend niet in het zelfde blok. Dit geldt zowel voor 2 als 3 rail systemen.

Ja, het blijft techniek en geen magie ;-)