De 9e Grote Modelspoorexpo 2018 te Leuven

Gestart door doomslu, 01 september 2018, 14:35:35 PM

SuSke

Elke keer weer wordt je verrast door de kijk van het publiek op onze modelbanen.
Zo was het ook op OntraxS begin dit jaar en nu weer op de Modelspoor Expo.
Het publiek kijkt met andere ogen naar onze creaties.

Als modelbouwer zelf (van gelijk welk niveau) kijk je ook anders naar de verschillende deelnames omdat je alles weerspiegelt aan je eigen kunnen en wensen.

Wat Rudi Rangeerduivel zegt is wel een waarheid: het publiek heeft gekozen.
De toetsing van de inzendingen aan en de toepassing van het reglement ligt bij de organisatie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Val-Rikard

Voor we het idee van een testbank verder uitwerkten had ik mij al eerder geïnformeerd bij Luc en Guy wat al of niet mogelijk is bij de minibaantjes wedstrijd. Het kwam er op neer dat het geen statisch diorama mocht zijn en er beweging moest zijn gerelateerd met spoorwegen. De reden waarom ik daar expliciet naar vroeg was om af te toetsen of ik het regelement juist interpreteerde,
namelijk geen statische modelbouw maar duidelijk spoorweg gerelateerd. Anderzijds hebben de mensen gelijk die zeggen dat het geen baantje of spoorbaan is, de titel minibaantjes doet dit namelijk vermoeden. Daarom ook, om geen misverstanden te verkrijgen en gediskwalificeerd te worden, mijn vraag aan hen of dit kon. Nu ga ik snel een montage maken van het bewuste baantje en op YouTube posten.  :)

Groet, Rik 

jlvjlv

Interessante expo bezocht met vooral mooie banen, minibanen en diorama's. Het handelaarsgedeelte hoort er zeker ook bij (al ben ik zelf wat minder fan van sommige tafels waarop - zo lijkt het soms - wat dozen tweedehands materiaal zijn omgekieperd). Ik zag te hel verlichte diorama's (oude staalindustrie) en een erg donkere kast (Wilsloo). Op sommige banen was er behoorlijk wat verkeer (zonder overdreven te zijn), bij anderen leek het om lijnen te gaan die met snelle sluiting bedreigd leken wegens geen verkeer. Ik zag treinen vlotjes door het landschap glijden maar ook een Franse loc die met een Franse slag wat hortend en stotend tevoor schijn kwam en dan op spookachtige wijze een reeks wagons achter zich aan zag komen via een opening in het decor... Kortom: herkenbaar, gevarieerd...

Zeer mooie minibaantjes in de wedstrijdhoek gezien. Rik en Koen hebben een prachtstuk afgeleverd, misschien zelfs iets te afgelikt-proper. Een context scheppen waar - ook rekening houdend met onze relatief kleine kring of 'markt' - alles gewikt en gewogen een plek verwerft, lijkt me zeer moeilijk. Een 'balkanisering' met een aparte categorie voor zelfbouwers, dioramabouwers met en zonder bewegend element, ovaalrijders en binnen- en buitenrijders, bekende clubleden en anderen, stadsmotieven en platteland, HO, N, HOm... is wellicht noch gewenst noch mogelijk. Ik begrijp de discussie wel over de interpretatie van 'werkend spoorelement', ook over de troostprijs voor Nonceveux (al vond ik daar de wijze waarop de achtergrondhuizen tegen de achterwand aanplakten wat minder geslaagd) en over alle anderen. Het meest jammere vond ik nog dat, zoals in het verleden, de volledige uitslag voor wie zondag om 16u niet aanwezig is, altijd lang op zich laat wachten. Nu ja, wachten op aangekondigde artikelen zijn we in de modelspoorwereld ook gewoon geraakt. We kunnen zelfs beter wachten dan de duivenmelkers op hun duiven.

Absoluut pluspunt was ook wel dat het aantal politie-, zieken- en brandweerwagens met flikkerende lichten en sirenes realistisch was! Ik heb ooit al wel expo's bezocht waar dat anders was.

Samengevat: proficiat aan Luc en co voor de organisatie en alle deelnemende modelspoorders.

Mvg

Johan

Koen

Citaat van: Val-Rikard op 15 oktober 2018, 10:54:06 AM
Voor we het idee van een testbank verder uitwerkten had ik mij al eerder geïnformeerd bij Luc en Guy wat al of niet mogelijk is bij de minibaantjes wedstrijd. Het kwam er op neer dat het geen statisch diorama mocht zijn en er beweging moest zijn gerelateerd met spoorwegen. De reden waarom ik daar expliciet naar vroeg was om af te toetsen of ik het regelement juist interpreteerde,
namelijk geen statische modelbouw maar duidelijk spoorweg gerelateerd. Anderzijds hebben de mensen gelijk die zeggen dat het geen baantje of spoorbaan is, de titel minibaantjes doet dit namelijk vermoeden. Daarom ook, om geen misverstanden te verkrijgen en gediskwalificeerd te worden, mijn vraag aan hen of dit kon. Nu ga ik snel een montage maken van het bewuste baantje en op YouTube posten.  :)

Groet, Rik

Ik ben benieuwd naar de montage ;).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Val-Rikard

Citaat van: PeterVG op 15 oktober 2018, 10:13:57 AM
Ik was aanwezig bij de uitreiking van de minibaantjes wedstrijd.
Alle details heb ik niet onthouden. Maar ik was verbaasd dat deelnemers die de moeite nemen om hun gebouwtjes volledig zelf te bouwen zeer laag gewaardeerd werden ten opzichte van commerciële modellen en 3D print modellen. Was het niet de bedoeling de hobby te promoten met deze wedstrijd. Dan lijkt het mij ook een taak van de jury om zelfbouw extra te waarderen. Toevallig zitten er enkele actieve zelfbouwers op dit forum en deze krakken werden naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd. Olivier bouwt een prachtige NMBS goederenloods en moet als eerste zijn troostprijs afhalen. Dat begrijp ik niet. Een NMBS stoomlocdepot vol exotische bouwkits scoort dan weer zeer hoog.
Tijd tot zelfreflectie bij de jury zou ik zo zeggen.
Oja, ik haalde met mijn pot plamuur 2 stemmen voor de minibaantjes wedstrijd terwijl ik helemaal niet mee deed. Toch fijn als twee bezoekers komen vragen welk baantje mijn nummer draagt want ze kunnen het niet vinden op het stembiljet ;D

Ik kan niet zeggen dat de volledige zelfbouw loods en zelfbouw testbank laag gewaardeerd werden. De locomotief is een kit die je zelf in elkaar moet steken van een eerder onbekend merk en waar we zelf nog een hoop aan verbeteringen hebben moeten  aanbrengen. De koperen beplating werd handmatig gebogen met een mal en met nagels stuk voor stuk aangebracht. En wat het 3D printen betreft, deze hebben we van nul af moet reconstrueren zonder plan of één of ander print bestand. Het enige wat we hadden was een zwart wit film van half weg vorige eeuw en een paar zwart wit afbeeldingen waarvan de meeste een te kleine resolutie hadden. Een stuk industrieel geschiedenis opnieuw tot leven wekken, daar ging het ons om. Via onderstaande link kan je zien met welke info we het moeten doen hebben om dit te bouwen.

https://youtu.be/Teuko347ezM

Groet, Rik

Val-Rikard

Een eerste filmpje: RIMKOV goes NUTZ...
Dit is wat het publiek afgelopen weekend niet te zien kreeg...  :) :) :) ;)

https://youtu.be/uRWqAXT3FfU

Veel kijkgenot,

Groet, Rik

sdz1976

Ik zou langs deze weg ook iedereen willen bedanken die mee werkte aan de presentatie van de msm ho modulebaan, met 2 Nederlandse gastbakken en 2 nieuwe msm bakken.

Ik denk dat we met zijn allen fier mochten zijn op de deelname en de mensen er ook van genoten hebben.

De flexibiliteit van het concept is hierdoor alleszins meer dan bewezen, het betreft immers 2 modulegroepen met hun eigen normen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Snobby Crash

Amaai, Rik en Koen,

nu ik de beide filmpjes naast elkaar bekijk heb ik nog meer waardering voor jullie testbank !

Prachtig gedaan !

Geert

Martin Welberg

Vanaf het verre Borne wil ik de organisatie bedanken voor een erg gaaf weekend ! Gisteren om 1900 Leuven verlaten en om 0100 vanochtend was alles uitgepakt en konden de benen gestrekt met uitzondering van Erik die on 0230 thuis geraakte..

Durango

Ik ben er zaterdag geweest om iets te laten zien met houtjes. uiteraard ook kans gezien om over de expo te wandelen en mooie dingen gezien.
Expo was georganiseerd zoals we gewend zijn. Hiervoor dank Luc.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Kautenbach

Hoi allemaal,

De bende van 5 wil iedereen bedanken voor alle leuke reacties, vragen, leuke grappen, en alles wat niet meer zij...
Het was supergezellig en mooi om te zien wat er stond, een eer om er bij te mogen zijn, en de extra waardering aan het einde van de show....
...help, ik ben mijn schoenen kwijt...... liep er te ver naast ;D ;D

Rik, ik vond jullie creatie geweldig, los of het nu wel of niet binnen de regels pas... jullie dwnken met de geheel eigen creativieteit net effe wat verder dan de rijdende trein, en grekt daarmee de hobby en de wedstrijd breder, lekker out of the box, geniaal en dikke complimenten en felicitaties.

Luc, Guy, en alle zeeer charmante dames in jullie gezelschap; bedankt voor de goede verzorging en vast en zeker tot een volgende keer ;D

Mede (denk ik..) namens Matthijs, Michel, Stephan en Tjalling


Ennuh Evan....

Ik was de kerktoren echt nie vergeten he......

Ik heb alleen er niet echt meer aan gedacht waar ie opgeruimd was.......

Op een hele logische plek.... zodat ik m niet zou vergeten mee te nemen...

En dat is gelukt.....hij was wel mee

(Stttt....hij lag in een folie ingepakt, in de kerk....) wij Nederlanders zouden zeggen, hij lijkt wel een Belg (zou ik niet erg vinden overigens) jullie (Belgen) vinden dit vast en zeker kaaskoppendomheid ;D))   hij is we terecht...

Nog bedankt voor de noodhulp, reserve toren ;) ;)

doomslu

Als ik dat hier allemaal lees kan ik alleen maar blij zijn. Héél blij.
Heel veel toffe reacties gehad, van het plubiek (daar doen we het voor) en van de deelnemers (ook niet onbelangrijk).
En ook tevreden handelaars ontmoet (en die zijn heel belangrijk voor ons).

Blij dat ik het heb mogen doen, en ik zou zeggen blij dat we er doorheen zijn, want het is hééél veel werk.
En toch... jammer dat het al voorbij is, zelfs mijn vrouw vindt het jammer en voor haar is het toch vooral werken, terwijl het voor mij vooral hobby is.

Deze ochtend om 11 uur de zo goed als lege zaal verlaten.

Ik zoek zo snel als ik kan alle uitslagen op, maar dat zit nu netjes allemaal in de koffer van de auto... maar in welke doos????
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sdz1976

 ;D ;D ;D je zult nog eens zonder hoofd op een beurs staan 😁

We zullen zevenmijlslaarzen voor je kopen, ik heb weerom genoten van julli precentatie en wil jullie nog feliciteren met de welverdiende prijs!!! 8)
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Val-Rikard

Nieuw RIMKOV filmpje deze keer met het origineel geluid.

https://youtu.be/yH9m3viJ828

Veel kijkgenot!

Groet, Rik

Tothebeach

#164
Het was zeker een gafe expo, voor mij de eerste keer en gelijk achter de schermen (bende van 5). Dank jullie wel voor de goede organisatie, de gemoedelijkheid en gezelligheid en de selectie van banen. Een paar plaatjes van een mooie expo:

57 bis rue Eifeffe (digitaal ingezoomd, niet dat jullie denken dat ik in de baan hang)


Chateau Migraine


Le Hangar

Citaat van: Kautenbach op 15 oktober 2018, 14:06:16 PM
Nog bedankt voor de noodhulp, reserve toren ;) ;)
Waarvan acte:


Groet,
michel