Court du Bouton, de Zwitserse Jura in h0

Gestart door Kautenbach, 31 augustus 2018, 12:44:24 PM

sdz1976

Je ziet er duidelijk al de hand van de meester in 8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

OlivierV

Wim, wat mooi!

Ook 3-rail kan heel mooi zijn. Al kan hier allicht niet met alles over gereden worden?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

wilgo

Dag Wim,

ziet er al prachtig uit
achter grond staat er mooi bij

groeten
willy

Pierre

Groet Pierre.


RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

The Railwarrior

prachtige baan, mooi concept, ik ben zelf ook aan het denken om zo iets op de zolder te bouwen weliswaar met meer diepte.  Echter merk ik wel dat velen dit als, in mijn geval, semi vaste baan wat saai vinden precies... of zie ik het opzet verkeerd? wel prachtig uitgevoerd en aangekleed uiteraard.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Herwig

#21
Hier, tegen de garage-muur hangt ook zoiets gelijkaardigs, op schabsteuntjes.  Ook slechts 40 cm diep en 5/6m lang (van L naar R).
Dan kan je niet veel anders, denk ik:  een enkel spoor van links naar rechts, plus een redelijk traditioneel omloop- en een bescheiden rangeerspoor.

Het voordeel van een heuvel- of berglandschap, zoals bijvoorbeeld bij deze Jura-baan, is dat er wel ergens een alibi is om dat enkel spoor te laten  'slingeren'.    Dit is toch al iets boeiender en aantrekkelijker dan gewoon een strak recht spoorverloop.

( Hier thuis wordt het gewoon Kempisch. En een stuifduin of een dennenbosje is, spijtig,  geen voldoende grondige reden om het NMBS-spoor een boog te laten maken.  Dus alles zal vrij rechtaan-rechtuit gaan verlopen.  Niks spannends.  Niks aan te doen. )

Deze Jura-baan vind 'k persoonlijk een mooi exemplaar is haar soort ....

ACFI

Maar voor een rijkeluishuis zal de spoorweg wel een boog maken.

ACFI.

Herwig

#23
Een chique huisje in de Jura ?       Zoiets bijvoorbeeld ?
www.myswitzerland.com/nl-be/kastelen-burchten/schloss-waldegg.html      (deze foto gewoon ter info ivm Jura )

aan Wim,
Je kan dit Schloss toch eventjes hap-snap in model maken.  Voor op jullie Jura-baan, half-relief als achtergrond ?


Kautenbach

 ;D ;D

Ja, hoor, in principe kan alles.... ;D

RobVille

#25
Hallo,

Na het aanvragen van een account, kan ik nu reageren op een aantal vragen over het gebruikte railmateriaal. Het is een 3Rail systeem waarbij gebruikt is gemaakt van 2L componenten. De wissels zijn gebouwd door Weichen-Walter met componenten van "Weinert".  Het bouwen van deze wissels naar 3Rail is voor mij een brug te ver. Zeker dat gedeelte achter het puntstuk van de wissel waar de twee railstukken worden gebruikt voor de stroomvoorziening waarbij polarisatie wordt toegepast. Mede om die reden gekozen voor de kant en klare wissels van Weichen-Walter.


Omschrijving wissels (Website WW) —>

Einfache Weiche, Profile Tillig Code 83 brüniert,
ausgerüstet mit folgenden Teilen aus "Weinert mein Gleis":
- Schwellenrost
- Radlenker Messingfeinguss
- Zungenverschluß Weinert

3-Leiter Modellgleis,
ausgerüstet mit folgenden Teilen aus "Weinert mein Gleis":
- Schwellenrost
Profile Tillig Code 83 brüniert
Punktkontaktstreifen zum Nachrüsten für ca. 1 Meter Gleis:
Neusilber geätzt


Nog enige foto's —>


Deze onderbreking van de rail is noodzakelijk omdat WW de wisseltongen gebruikt als puko's. Voor de polarisatie van deze wisseltongen maak ik gebruik van de printplaat van Tam Valley, de Frog Juicer. Heel betrouwbaar, alleen de kosten.... Ik heb ongeveer 85 euro betaald voor deze printplaat.


Het hartstuk met de messing delen.


Nog meer details ...


Flex-rail.

De bedding van deze flex-rail is net zo gedetailleerd als die van de wissels (3L Code 83 - Weinert Mein Gleis - E(infache)W(eiche) 190 - Hoek 1:9)

Provisorisch een stukje rail van losse ballast voorzien. De puko's vallen veel minder op, zeker wanneer je de rails nog enigszins wheatered. Alleen als je in de lengterichting kijkt, dan blijf je de puko's enigzins zien ;)



In mijn topic op het 3Railforum geef ik een uitgebreide uitleg op de wijze hoe ik deze rails heb gelegd en welke hulpstukken je daarbij nog nodig hebt.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61598.100)

Uiteindelijk krijg je dit als resultaat:


Wat betreft de rij-eigenschappen! Video. Oordeel zelf.
—>https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61598.150

Nog een kanttekening. Op deze code 83 profielen rijdt bij mij alleen materieel van Märklin van na 1990, HAG, Roco, Brawa, Liliput, NME,  ACME ..... Sommige zullen zich wel afvragen waarom deze exercitie. Niet alleen had ik problemen met locs van andere merken die op mijn K-rails, met name op de slanke wissels steeds weer ontspoorden maar ook de code 100 is toch een klein beetje achterhaald ... Weinert kwam destijds met een prachtig systeem "Mein Gleis".  Alleen de gedachte aan een kapitaalvernietiging van rijdend materieel, op dat moment had ik ruim 200 locs en rond de 500 wagons, hield me tegen om over te stappen naar 2L. Kort daarna  kwam WW met een concept waarbij hij gebruik maakte van de componenten van Weinert om dit systeem geschikt te maken voor 3L. Meteen een wissel en rails besteld. Omdat de rails zijn gebaseerd op code 83 heb ik momenteel geen problemen met mijn rijdend materieel.

Groetjes,
Rob



Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS

echt knappe wissels,

Die frog juicers koop ik bij fast tracks
https://www.handlaidtrack.com/

Ik blijf alvast volgen!

groeten


Kautenbach

Zo, we hebben door een opslag elders van Saint Tourbiere nu ruimte om ook de andere 2 modules te stallen. Eerst is nu qua landschap de rechter module aan de beurt.

Vooral voor Rob was het wel even tanden op elkaar, om meer zicht op het spoor te krijgen heb ik de voorkant vande module op 2 plekken verlaagd, ook om een stroompje op de baan te krijgen en de module in de lengte richting te breken (nee..... niet letterlijk)

Na dat rigoureuze werk is de aanheling met Sculptamold (Bentink Apeldoorn inporteert het)  in volle gang. De rechterkant zal weer worden voorzien van een berg, met tunnel en sneeuw galerij..

De onderdoorgang en de steunmuren zijn van Vampisol


IMG_20180821_115232933_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181102_191103290_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181102_191025308_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181102_191116172_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20181102_191130028_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr


Metpetergaathetbeter

Nog eens de rails en de middenrail bekeken en eigenlijk is het ongelooflijk dat niet meer 3 railers kiezen voor de(ze) oplossing die jullie deden want het mag gezegd worden door de onopvallendheid van die 3de  middenrail oogt  het nagenoeg even mooi als 2 rail !
Groeten Peter ;)

Gerolf

Dat landschap krijgt een mooie facelift  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw