Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Court du Bouton, de Zwitserse Jura in h0

Gestart door Kautenbach, 31 augustus 2018, 12:44:24 PM

Kautenbach

Een Zwitserse jura modelbaan in HO


Onze gezamenlijke hobby, (model) treinen en alles wat daarmee te maken heeft is heerlijk breed. Van het volgen en fotograferen van het grootbedrijf tot alle facetten van het in model bouwen van treinen en modelbanen.
De bouw van die banen is op zich al weer heel divers, groot, klein, landschap, of juist de elektronica, of de automatisering, of de detaillering, weatheren en ga zo maar door...

Met de komst van de fora/internet is de mogeliijkheid elkaar te ontmoeten en van je "zoldertje" af te komen ook groter geworden. Daardoor is het makkelijker om juist dat aan je hobby te doen wat je boeit niet meer altijd je beperking, samen bouwen aan een baan, voor elk wat wils.

Rob (nu bezig met het voorbereiden van een Amerikaanse baan, zie ander draadje) heeft een prachtige lange modulebaan gebouwd met een Zwitsers thema. De baan is gebouwd in 3 modulebakken van 2 meter lang, 30 centimeter diep.

Het  betreft een enkelsporige Zwitserse lijn, uiteraard geleektrificeerd in de Jura, tegen de Zuidduitse grens. Rob heeft de baan geheel opgebouwd en digitaal rijdend gemaakt. Zeer netjes afgewerkte modulebakken (via Piccomit), met achtergrondplaat en lichtfries (dag/nachtverlichting) Weinert "Mein Gleis" railmateriaal met apart ingezette contrarailsen, (dwerg)seinen, 2 zeer fraaie sein bruggen (Viesmann met multiplex Technologie) en een 1e aanzet voor het landschap. Ook een compleet schaduwstation is gereed.
Met veel passie is de baan tot zover opgebouwd.

Na een kennismaking op ONTRAXS2018 is het nu tijd voor de volgende stap, het maken van het landschap. Zeer vereerd natuurlijk dat Rob me heeft gevraagd heb ik een voorstel gemaakt voor de aankleding van de baan.
De baan ligt in de Jura, een enkelsporige lijn, waar met name Zwitserse treinen rijden, maar de baan had prima in het uiterste zuiden van Duitsland kunnen liggen.
In het midden een klein station met 2 doorlopende sporen (waarvan 1 perronspoor) en enkele rangeersporen. De baan ligt in de Jura, een iets vlakker gebergte, wel enkele bergtoppen, maar zeker geen hoge besneeuwde Alpenpieken.

De beide zijden van de baan worden beeindigd door tunnels, geen klassieke natuurstenen tunnelbogen, maar  betonnen portalen, ook ter voorkoming van naar beneden schuivende sneeuw en vallende stenen.
Om de lengte van de baan mooi te breken is er op de linker module een viaduct met landweggetje over het spoor bedacht, en direct rechts van het perron een (kleine) overweg.
Het perron, met klein eenvoudig stationsgebouw ligt aan de voorkant van de baan, je kijkt dus over het perron de baan, en achterliggend landschap op.

Het glooiende landschap domineert verder de baan, een enkel gebouw, niet te dominant. Het 3e spoor in het station is met name in gebruik bij de dienst infra, een (vervallen loc-)loods is in gebruik als werkplaats.
Rondom het station, in het glooiend verlopende landschap, diverse bomengroepen die hier en daar een doorkijk geven in het prachtige omliggende Jura gebergte.
Op basis van de foto's die Rob heeft gemaakt zijn enkele 3D impressies uitgetekend met de hand, om zo een indruk te geven  van de plannen en de sfeer. De impressies zijn uitgewerkt voordat ik de (nu nog naamloze) baan in werkelijkheid had gezien, ondermeer de schuin weglopende weg vanaf de sporweg overgang naar achteren zal enigszins gewijzigd worden.

Als gezegd heeft Rob de hele baan al compleet werkend en met seinen, contrarailsen en dergelijke af. Inmiddels is de 1e module hier gearriveerd en is de afbouw begonnen. De gehele afwerking van het landschap wordt gedaan met Sculptamold  (binnenkort via Bentink Apeldoorn verkrijgbaar!!) , de gebouwen zullen worden gemaakt op basis van MBZ en Tilly Models Zwitserse /Zuidduiste gebouwen.
Ook is de achtergrond inmiddels in bestelling genomen. Later meer over de vorderingen, landschap, achtergrond en gebouwen , voor nu enkele foto's van de baan en wat 3D impressies.

Groetjes tot zover, binnenkort meer, Rob en Wim

Diorama 2 by Wim Wijnhoud, on Flickr


IMG_20180713_161354176_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

Diorama 1 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180714_150147217_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

Details module links I by Wim Wijnhoud, on Flickr

Details module links II by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180713_155607003_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

Overzicht modules by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180714_150118971_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr



mark7758

Ziet er gaaf uit. Wim
Hint.
Kijk nog een goed naar de plaatsing van de seinen.  En hun profiel van vrije ruimte.
En ja de doorschietlengte is denk ik ook niet erg groot.  Dus lage baanvaksnelheid. 
Uitrij-seinen hebben bijna geen vorsignalen. (Afstand naar volgende sein meer dan 1000 meter) Zie duitse seinregelgeving.)

Maar ben zeer benieuwd en tot op Leuven.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

Hey Mark,

Bedankt voor je zeer proffesionel blik. Ik geef het door, zal niet veel aan veranderen dus lage baanvaksnelheid ;D

Inmiddels begonnen met de ruwe opzet van het landschap in de linker bak.

Ook de achtergrond is in bestelling.

IMG_20180830_153559261_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180830_153723027_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

Wim Wijnhoud NL - Entwurf by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180821_120022476_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

loebaske


mark7758

Net terug uit bad bentheim. ( treintje weggebracht)
Als je vragen heb mail maar.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Kautenbach

...uit de startblokken, volop aan de slag ;D

De ondergrond van het landschap deze week op kleur gebracht, en net vanmiddag het prachtig Aosa ballast tussen het 3 rail materiaal aangebracht.

Nu washes en poedertjes overheen  ;D

IMG_20180908_170618811_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180908_170932596 by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180908_170950604_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180908_171038980_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180908_171058414_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr


doomslu

Goed bezig, Wim.

Heel mooi project en heel mooie rails. Echt top.
Toch wel vreemd dat er dan voor het 3-rail systeem gekozen is. Waarschijnlijk iemand met een grote verzameling rollend materieel?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ACFI

Citaat van: doomslu op 08 september 2018, 20:08:38 PM
Goed bezig, Wim.

Heel mooi project en heel mooie rails. Echt top.
Toch wel vreemd dat er dan voor het 3-rail systeem gekozen is. Waarschijnlijk iemand met een grote verzameling rollend materieel?

Luc.

Er is leven buiten twee-rail hoor.

En zoals de heren bouwers het hier aan het bouwen, moet je al goed kijken om de puko te zien.

Ik volg heel aandachtig.

ACFI.

drie-railers doen het zonder storingen 8)

erik de noorman

Er is leven buiten twee-rail hoor.

Mijn gedacht.   :D

Erik.

SuSke

Citaat van: erik de noorman op 08 september 2018, 21:22:44 PM
Er is leven buiten twee-rail hoor.

Mijn gedacht.   :D

Erik.

Ik geloof het heel graag, zeker wanneer het gezegd wordt door mensen die er niet om verlegen zitten een 2-railsysteem om te bouwen naar een quasi onzichtbaar 3-railsysteem.

Mooi staaltje van hoe een 3-rail systeem er uit kan zien, als je het als bouwer maar wil. En die Weinert Mein Gleis sporen dragen daar natuurlijk veel aan bij.
Ik volg deze verwezenlijking van Wim en Rob in alle stilte verder mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Arnout Weber

Goedenmorgen,

Vraagje: is deze rails nou helemaal van Weinert of een combinatie met Weichen Walter?
Het ziet er fraai uit en bied meer mogelijkheden als K-rail.

En vraag 2: rijd het goed en komen er nog apparte schakelingen aan te pas?

Gr Arnout.

Kautenbach

Hoi Arnout,

Ik zal het navragen. Volgens mij is de basis Tillig, maar.... volgens mij heeft Tillig doorlopende wisseltongen tot in de punt van het wissel, deze wissel hebben een schanierpunt. Verder zijn de strijkregels en de puntstukken anders, van Weinert.

En dan zit daaronder dus nog weer een losse mat met de puntjes, die zijn van Weichen Walter dacht ik

Ik vraag het vrijdag na ;)

Tschäggata

Knap hoor Wim ! Zeker dat zelfbouw 3-rail systeem, je merkt er nauwelijks iets van ...  ;D

Kautenbach

Jep, t railmateriaal is prachtig, en storingsvrij ;D
gisteren is de achtergrond, in 3 delen, binnengekomen. Het linkerdeel  heb ik vanmorgen gemonteerd..

IMG_20180915_104304426_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180915_104345098_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180915_104411619_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

IMG_20180915_104319078_HDR by Wim Wijnhoud, on Flickr

DFS