Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Een reeks 70 in Zwijndrecht?

Gestart door Peter, 31 augustus 2018, 11:45:11 AM

D_Loc

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 augustus 2018, 22:28:19 PM
Er staat toch al een soort merk op die foto? Linksonder staat PEVE, dat zijn Peters voorletters.
Zijn vraag was hoe je daar ook het © teken bij kon krijgen, Peter zal waarschijnlijk ©PEVE in de foto willen zetten.
@Peter als je de rode tekst kopieert heb je gelijk het copyright teken erbij  ;)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Herwig

#16
Dat  C-teken, heeft dat een werkelijke, juridische, waarde als de fotograaf (of de schilder, ontwerper, beeldhouwer ...) het gewoon zelf op de foto (of een ander voorwerp) plaatst ?   
Moet een échte copyright niet aangevraagd, onderzocht, goedgekeurd, betaald worden bij en door de bevoegde instantie ? 

bellejt

ik betaal 10 euro per jaar en dan zet picturepush automatisch mijn handtekening/copyright op mijn geplaatste foto's.Kan het zelfs bepalen vanaf welke afmetingen

D_Loc

Citaat van: Herwig op 01 september 2018, 12:26:56 PM
Dat  C-teken, heeft dat een werkelijke, juridische, waarde als de fotograaf (of de schilder, ontwerper, beeldhouwer ...) het gewoon zelf op de foto (of een ander voorwerp) plaatst ?   
Moet een échte copyright niet aangevraagd, onderzocht, goedgekeurd, betaald worden bij en door de bevoegde instantie ?
Naar aanleiding van deze reactie ben ik eens gaan zoeken en vond o.a. het volgende stuk: https://www.charlotteslaw.nl/2013/09/copyright-notice/
Het ©-teken blijkt in Europa dus juridisch geen enkele waarde te hebben  ;D
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Herwig

Heb ooit een echt Belgisch copyright willen aanvragen voor een logo.
Was (te) duur voor een kleine zelfstandige...

ACFI

Citaat van: Herwig op 01 september 2018, 12:26:56 PM
Dat  C-teken, heeft dat een werkelijke, juridische, waarde als de fotograaf (of de schilder, ontwerper, beeldhouwer ...) het gewoon zelf op de foto (of een ander voorwerp) plaatst ?   
Moet een échte copyright niet aangevraagd, onderzocht, goedgekeurd, betaald worden bij en door de bevoegde instantie ?

Herwig,

Je verwart patentrecht met copyright-recht.

Een patent moet je aanvragen. Copyright heb je automatisch van zodra je iets creatief maakt.

En jij als creatieveling beslist hoe andere van je creatief werk mogen genieten.

Anderen kunnen dat recht niet afdwingen. Als Peter zijn zelfgemaakte foto's wil tekenen met PEVE dan is dat zijn goed recht. Daar hoeft niemand anders hoog van de toren voor te blazen. Als het ooit tot een rechtszaak komt over oneigenlijk gebruik van de foto's van Peter, dan is het belangrijk dat Peter kan aantonen dat hij consistent met PEVE zijn artistiek werk tekent. En of hij daar nu (c) en een jaartal opzet, of niet, is niet van belang. Het helpt anderen aan te herinneren dat een bepaalde foto niet zomaar vrij te gebruiken. Op zich is het overbodig om die informatie visueel op een foto te zetten. Maar er zijn nogal wat mensen die denken dat een foto op internet van iedereen is en dat je er mee kan doen wat JIJ wil. Dat is niet zo. Als rechthoudende moet je expliciet je foto vrijgeven. En ook dat is je goed recht.

Allen nog een prettige dag op het forum en daarbuiten

ACFI

efl045

Citaat van: D_Loc op 01 september 2018, 12:46:24 PM
Het ©-teken blijkt in Europa dus juridisch geen enkele waarde te hebben  ;D
Klopt en daarom verminkt mijn dochter (die professioneel fotograaf is) haar foto's niet, alhoewel ze publicitair wellicht veel bruikbaarder zijn dan de gemiddelde foto hier op het forum...
Bij haar werk voor de Standaard bijvoorbeeld, die wel wat meer wordt gelezen dan dit forum, wordt haar naam enkel vermeld in de marge, nooit op de foto.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180824_03681033?pid=7384639

bellejt

foto verminken is eigenlijk wat ver.Het origineel blijft toch ongeschonden als je de methode gebruikt die ik toepas.Willen ze een gave foto dan moeten ze maar de vraag stellen of ze die mogen hebben.Of ze gebruiken fotoshop om die handtekening eraf te halen.Wordt het natuurlijk wel weer strafbaar :) .

Klaas Zondervan

Citaat van: ACFI op 01 september 2018, 13:37:44 PM
Maar er zijn nogal wat mensen die denken dat een foto op internet van iedereen is en dat je er mee kan doen wat JIJ wil.
En daar kan je weinig aan doen. Om te beginnen moet je ontdekken dat iemand anders jouw foto gebruikt en zelf met de pluimen gaat strijken. En dan, wou je er een rechtszaak over beginnen? Ik denk dat het sop de kool niet waard is. Het gaat je een berg geld en veel nachtrust kosten. Dus als je niet wil dat iemand er met jouw foto van doorgaat, niet op internet plaatsen. En als je hem toch wil laten zien en iemand gaat er mee vandoor, even diep zuchten en overgaan tot de orde van de dag.

Herwig

C of R in een cirkeltje?

. Een registratie:    een logo kan je registreren en na de procedure kan je dan een   R-in-een-cirkeltje   mee laten afdrukken.
. Een copyright:     een kunstwerk (een foto ?) voorzien van een echte & geldige      C-in-een-cirkeltje   is onderhevig aan
                            copyright.
. Een patent:         dient om bijvoorbeeld een technische uitvinding te beschermen.

( voor het beschermen van m'n merkteken ging het toen blijkbaar om een R-etje,  geen C-tje.   Vergetelheid.... )

Blijft de vraag of een eenvoudigweg zelfgeplaatst    C-in-een-cirkeltje   op een eigen foto,  zinvol is .

SuSke

Citaat van: Herwig op 01 september 2018, 15:32:02 PM
...
Blijft de vraag of een eenvoudigweg zelfgeplaatst    C-in-een-cirkeltje   op een eigen foto,  zinvol is .

Na alles wat er voordien al gezegd is, niet echt Herwig.
Ik sluit me dus aan bij de laatste zin van wat Klaas zegt.

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 september 2018, 13:57:15 PM
Citaat van: ACFI op 01 september 2018, 13:37:44 PM
... als je hem toch wil laten zien en iemand gaat er mee vandoor, even diep zuchten en overgaan tot de orde van de dag.


Beleefdheid kan misschien vragen om de bron van je foto te vermelden als je ze gebruikt  :) :)
Maar met die beleefdheid doe je dan weer je eigen zin  ::) :-\ 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

MoVi

Ik ben van menig dat als je foto's deelt met anderen en je hebt ze daarvoor op het web geplaatst je feitelijk kan verwachten dat iemand er iets mee kan doen.
Die PEVE op de foto lijkt leuk.
Ik kan dat zo wegpoetsen en de foto gebruiken.

Als ik foto's plaats (waar dan ook, bv facebook) zijn ze in vrij van rechten. Anders neem ik gewoon niet op.

Ronald Visser
Ronald Visser

Klaas Zondervan

Ronald, volgens mij gaat het niet om rechten. Met het copyright symbool geef je aan: dit is mijn foto, ik heb hem gemaakt. Voor mij betekent dat: je mag hem wel ergens anders gebruiken, maar zet er even bij waar je hem vandaan hebt.
Maar er zijn altijd van die eikels die het niet nodig vinden om de bron te vermelden, of erger. Ik heb één keer zo'n eikel meegemaakt die plaatjes van mij op zijn eigen website plaatste en ook nog de brutaliteit had om zelf het copyright te claimen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 augustus 2018, 22:28:19 PM
Er staat toch al een soort merk op die foto? Linksonder staat PEVE, dat zijn Peters voorletters.
in 't zwart had het minder gestoord

efl045

Als je op Google zoekt op reeks 70 zie je dat de mooiste foto's niet beklad zijn en de misbaksels wel voorzien zijn van een copyright merk...
Ziekte van "would be" fotografen?