Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Aandrijf rolletje, geen tandwiel

Gestart door Paulogic, 13 augustus 2018, 13:51:14 PM

efl045

Gebruik misschien doorvoertules voor kabels, ze bestaan in allerhande maten, vormen en hardheden.
Een voorbeeld: https://www.conrad.be/p/bulgin-120235-1-stuks-740236

Paulogic

Thanks,

Zie hier een idee van hoe de constructie 'gezien' wordt. Gewoon een tekening van hun idee
waarbij ik ook zijdelingse opvang voorzien heb, zodat de schijven niet tegen de rand gaan schuren.
Bij zo'n projecten lijken ze het allemaal 'dat moet toch kunnen' te vinden, doch
om het dan praktisch geregeld te krijgen? Er zal nog wel wat water naar de zee stromen alvorens
dit klaar is.

In deze tekening staat de motor naar voren want ze spreken ook van 2 schijven achter elkaar.
Dan kan voor de 2e schijf de motor naar achter gericht worden. Voor meerdere schijven wordt het
knutselen met de motoren. Onderaan een ronde behuizingen met sleuf, waarbij de plaat uit die behuizing
komt en niets van de aandrijving zichtbaar is, ofwel dan weer wel omdat het misschien mooi is.

mvg,
Paul(ogic)

Dirky

ik zou voor te beginnen de aandrijfrol steken in de plaats van één van de lichtblauwe rolletjes. Steunen op 3 punten is quasi onmogelijk en dat zou slip kunnen veroorzaken...


Paulogic

Dank u Dirky,

Ik had iets gelijkaardigs bedacht : aandrijving aan een zijde en andere zijde gewoon een teflon buisje waarop
de schijf kon rusten alsook draaien omdat het teflon buisje kan meedraaien.
Die rolletjes hoeven niet echt, 2 buisjes zouden volstaan denk ik. De aandrijving zou kunnen geregeld worden door
een van de openingen voor de montage van de motorvijsjes een ovale (geronde) vorm te geven. Dan zou die aandrijving
kunnen 'er net tegen' gemonteerd worden. Hoe ze het geheel gaan uitvoeren moet nog bekeken worden. Ik denk dat een
metalen U profiel met de nodige gaatjes voor asjes, rollen, motortje de beste oplossing is. Dan kan je ze gemakkelijk
en identiek in meerdere aantallen maken. En ik heb zo'n vermoeden dat voor het monteren nonkel Paul zal ingeschakeld worden.
En t'is een vriend dus... jawel Pro Deodorant he.
mvg,
Paul(ogic)

MoVi

Dat is inderdaad het eerste waaraan ik dacht toen ik de tekening zag. Gebruik 1 van de rolletjes als aandrijf as.
Als je in de twee rolletjes een sleuf maakt waar de schijf in "spoort" heb je volgens mij geen andere "richters" nodig. Tenzij de schijf enorm van diameter is.

Tevens de rolletjes in de buurt van 9 uur en 3 uur plaatsen. Hangt de schijf door het eigen gewicht al vanzelf stabiel.
Anders 3 rolletjes:    5 en 7 uur en 1 op 12 uur

Twee schijven achterelkaar? Met verschillende snelheden? Dan op de as dus twee verschillende poelie diameters.

Ronald Visser
Ronald Visser

Paulogic

Yep Ronald,

Dat is inderdaad de bedoeling. Op de schijven komen er prints, heb ik begrepen, en de interactie
tussen de schijf/schijven/achtergrond(en) is het object van hun project. (Klinkt funny  :D)
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Paul, je krijgt de schijf stabiel door 2 blauwe rolletjes (waarvan er een de aandrijving is) zo hoog mogelijk in de bodem (op de plek van de oranje rollen) en een horizontale steunrol (oranje) helemaal onderaan, op de plek waar je nu de motor voorzien hebt.
De schijf kan dan eenvoudig vervangen worden, is stabiel (gesteund op 3 punten in 3 richtingen).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

MoVi

De schets even aangepast. Zoals ik het nu bedenk.
Alle wieltjes met een spoor in het midden.

Ronald Visser

project 1 by Ronald Visser, on Flickr
Ronald Visser

efl045

Citaat van: MoVi op 14 augustus 2018, 13:16:08 PM
Alle wieltjes met een spoor in het midden.
Dan kun je toch niet beter hebben dan doorvoertules?
https://tinyurl.com/y88n8vvu

Paulogic

Zou werken ware het niet dat de aandrijving binnen die paarse rechthoek onderaan dient te zitten.
Zichtbaar gedeelte van de schijf moet compleet vrij zijn van alle steun en aandrijvingsmiddelen.
Zoals in mijn tekening alles onder die lijn zit.

Voor de kijker : glazen schijf die ronddraait uit zichzelf...
mvg,
Paul(ogic)

efl045

Ik bedoel het donkerblauwe aandrijfwieltje op de motor, daar zal toch ook een sleuf moeten in zijn? Ik zie niet in hoe je met de oranje rollers alleen de schijf in evenwicht kunt houden...

MoVi

Er komen steeds meer eisen naar boven.
Kan je het paarse vlak niet veeeeeeeeel groter maken ?? ;D

Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.

Ronald
Ronald Visser

Paulogic

Ik ga eens zo'n constructie proberen maken in hout. Dan zie ik al waar er
fouten zitten in mijn (en hun) redenering.

Bovendien moet het uiteindelijk duurzaam gemaakt worden want het moet een tijdje
kunnen overleven (jaren, heb ik begrepen).
mvg,
Paul(ogic)

MoVi

pak dan een dvd of een cd. of plak er 3 of 4 op elkaar.

Ronald Visser

Ronald Visser

bellejt

een DVD van 25 cm diameter heb ik nog niet gezien.