Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuwe plannen...

Gestart door renstimpie, 11 augustus 2018, 23:02:33 PM

renstimpie

Zoals iedereen, hebben jullie vast en zeker nog een paar plannen die jullie ooit willen uitwerken?  Voor een deelname aan de smalspoordagen in 2019 zou ik graag het station van Brassac willen maken (Petit train du Tarn).  Mijne mosterd komt uit Voie Libre 19.   Ik twijfel enkel nog over H0m of 0e.
Voordeel:  H0m  - rollend materiaal is aanwezig.   Voor 0e moet alles zelf gemaakt worden.  Ik post het planneke   Feedback mag altijd.
:)

35418-VoieLibre-19-Page-011 by Tim Somers, on Flickr

The Railwarrior

Zeer knap, ook in zijn eenvoud, over welke afmetingen spreken we hier? In H0m als in 0e?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

H0m of 0e wordt toch bepaald door de spoorbreedte ?
Is Sm een alternatief? Dan kan je ook H0-materiaal als basis gebruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renstimpie

Citaat van: Gerolf op 12 augustus 2018, 07:17:36 AM
H0m of 0e wordt toch bepaald door de spoorbreedte ?
Is Sm een alternatief? Dan kan je ook H0-materiaal als basis gebruiken ...

@Gerolf:   H0m,  is dezelfde spoorbreedte als op Saints Amis sur Mer,  dus dit materiaal is er.     Voor 0e kan ik ook H0 materiaal als basis gebruiken.  Het bouwen van motorwagens zie ik wel zitten. :)

Citaat van: The Railwarrior op 12 augustus 2018, 00:00:07 AM
Zeer knap, ook in zijn eenvoud, over welke afmetingen spreken we hier? In H0m als in 0e?

In H0m zou het 1m20 x 1m60 is de L vorm.  Reeds uitgetekend op 1:1.

Voor 0e reken ik, 2m40 x 2m40.   Dit moet ik nog tekenen op patroonpapier.

Tim

Gerolf

Citaat van: Gerolf op 12 augustus 2018, 07:17:36 AM
H0m of 0e wordt toch bepaald door de spoorbreedte ?
Is Sm een alternatief? Dan kan je ook H0-materiaal als basis gebruiken ...

Even verduidelijken: het wordt bepaald door de spoorbreedte van het grote voorbeeld: Is dat meterspoor of is het smaller ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renstimpie

HOm is meterspoor.

Ik zou kiezen voor 0e  iets kleiner dan meterspoor.   Schaal S (1:64) en dan hiervan meterspoor.  Dat zie ik even niet zitten...  Dat is alles zelfbouw en ik weet niet of ik al klaar ben om zelf rails en wissels te bouwen.. ;)  Wel een optie om te onthouden..   Pempoul was ook in deze schaal.

Tim

Ronald

Tim, die weerstand van zelfbouw had ik ook. Tot ik eraan begon. Er is inmiddels zoveel goed spul en info te krijgen dat het best te doen is. Wel een mooie schaal :)

Gerolf

#7
H0m is meterspoor, dat weet ik wel, Sm ook
Mij lijkt het dat je in schaal S gebruik kan maken van H0-rails voor meterspoor

... maar de vraag blijft of je voorbeeld (Petit train du Tarn) op meterspoor of smaller rijdt ...
Als ik de foto's bekijk lijkt het me smaller - 70cm of zo - dus H0e of Oe

Correctie: net opgezocht op hun webstek: Het gaat om 60cm ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renstimpie

@Gerolf:  Ik weet waar je naartoe wil gaan.   Ik zal het anders verwoorden.  Ik wil geen nieuwe investering doen in H0e materiaal, Ik heb al wat Franse motorwagens op  12mm en ik zou deze dan willen gebruiken.  Een kleine toegeving dan..12 mm gebruiken ipv 9mm.

Ik geef ook eerlijk toe dat de Oe piste met zelfbouw motorwagens mij enorm aanspreekt.

De Sm (1:64) piste deze ga ik ook eens onderzoeken, met alles zelfbouw..  zoals gezegd.. er is iets dat mij tegenhoud.  Misschien beginnen met een klein diorama?


Tim

evan

#9
Ik ben fan van het plan en concept!

Ik heb je via FB een berichtje gestuurd ;)


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

renstimpie

Citaat van: evan op 12 augustus 2018, 19:56:02 PM
Ik ben fan van het plan en concept!

Ik heb je via FB een berichtje gestuurd ;)


Thankx,     Ik heb hier ook nog een fantastisch mooi boek liggen van LRPRESSE met genoeg docu in...


philippe_007

Leuk baanplan, dat volg ik Tim :-)

rgp

@Gerolf,

Als ik de eerste foto bekijk, met de Billard 80D en de films uitgegeven door LR (l'age de fer) dan ben ik bijna zeker dat het meterspoor is.

De CFD (tarn, lozere, vivarais, charente, ... waren allen meterspoor.

Roland

renstimpie

Vandaag wat zitten opzoeken en lezen... 

De Chemin de Fer departementaux had meterspoor.  Alle rollend materiaal dat er beschreven staat is meterspoor.
Dus de 0e versie laten we even los en we zien eens wat we kunnen krijgen in 0m.  Ook veel zelfbouw.

Misschien eens eerst starten met een draisine te bouwen in plasticard.  vandaag op basis van afmetingen en kopies al tot dit resultaat gekomen

Untitled by Tim Somers, on Flickr

Morgen clubavond..   dus woensdag de voor- of achterkant.   We zien wel..  Dit project is niet dringend.   

renstimpie

Ik ben eerst wel begonnen met een papieren mockup.. :)

Untitled by Tim Somers, on Flickr