Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Antwerpse ketelwagens tijdperk II

Gestart door Peter, 04 augustus 2018, 10:54:16 AM

Peter

In het prachtige boek  " De reizigers worden verzocht van in te stappen" staat op bladzijde 109 een prachtige foto van 2 ketelwagens;
1 is in de versie van DECO (Essence Deco-Anvers) en de tweede in de versie van T+T (Tankage & Transport Anvers)
Bestaat dit type ketelwagen/tankwagen in H0 en heeft iemand meer foto's van deze wagens, zodat het mogelijk zou zijn decals van deze beschilderingen te laten maken.
De foto kan ik zelf niet plaatsen want dat valt onder Copyright
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#1
aan Peter,                                                                                     06 aug. '18,

Die antieke Belgische ketelwagens.  Dit is een moeilijke, maar dat wist je wel ...

Persoonlijk vind 'k dat boek niet zo subliem omdat er nauwelijks of geen verklaring bij de foto's staat. 
En ook soms verwarrende of foutieve foto-onderschriften.

De grote foto op blz. 109 met  'Antwerpse'   privé-ketelwagens in het jaar 1925:
"Essence Deco Anvers"   en   "Tankage + Transport Anvers". 
(  P van Particulier in vierkantje     en    een T van Transit )
Dit jaartal kan wel kloppen.  Waarom:  het zijn geklonken ketelwagens op een geniet chassis, met antieke scheenplaten en aspotten.
Waarschijnlijke constructie aanvang 20ste eeuw (of sommige onderdelen misschien nog ouder)

De wagen vooraan met nr. 101886P is een pré-NMBS-wagen met het oude "Etat"-logo met het Belgische leeuwtje CFB-BSM
(zie ander draadje hier op het forum) .

Maar deze voorste wagen is reeds voorzien van hulsbuffers en niet meer de oudere open stangenbuffertjes.
Hulsbuffers waren nieuw in de jaren twintig. (zie hiervoor het recente draadje van Loco over buffers, op dit forum). 

Het tarra, zie 't wit vierkantje, was (afgerond) 12 ton.  De ketelinhoud was dan mogelijk  -ongeveer-  iets van een 15m3 à 19m3.
Op de foto lijkt het een lange ketel met een relatief kleine doormeter met één vulopening (dom) bovenaan.
De ketel rust op een tweedelig, geklonken zadel.

Probleem is dat de foto(negatief) met de hand bijgewerkt is. Dit was gebruikelijk.  Dat deed men in die tijd trouwens ook met portretten.
De tekst op de voorste ketel(wagen) is absoluut herschreven op de foto(negatief).
"...voer van petroleum ... benzine..."          "...neraal OLEN"   
Heeft niks met de gemeente naast Herentals te maken, maar moest geweest zijn   "o l i e n" .

Graag had ik de firmanaam ontcijferd op het achterste verticaal opschriftenpaneel:      "..?..?.. & C°  Anvers" .

Vaag herinner 'k me dat er ooit een H0-ketelwagen werd uitgebracht   "TANKAGE + TRANSPORT  ANVERS" , maar ik kan me vergissen .  ( was een Piko met logo   "TankWagon"   - zie verder )

Herwig

#2
antieke, geklonken  'Antwerpse'   ketelwagens
http://www.tassignon.be/trains/PDF/Nivelles_.pdf        blz. 86 e.v. ( ter info met dank aan Spoorse Zolder )
Les Ateliers Métallurgiques Nivelles

een latere, grotere, gelaste ketelwagen 30m3, met op de kop het cirkelvormige logo:  "T.W.-TankWagon" (A°1946)( * )
http://www.tassignon.be/trains/PDF/HSP_FUF.pdf        blz. 43        ( ter info met dank aan Spoorse Zolder )
Forges Usines et Fonderies de & à Haine St. Pierre

Het,  van oorsprong Luikse, bedrijf   "Van der Zypen & Charlier"  was vanaf eind 19de eeuw een belangrijke fabrikant van  ketelwagens:
gewoon ter info:  https://www.fde-hamburg.de/fileadmin/fde-hamburg/Dokumente/Leseproben/VDZ.pdf


( * )     Een interpretatie van deze Antwerpse, gelaste twee-assige ketelwagen (Z)(A°1946) met het ronde logo
           "T.W. - TankWagon" werd vroeger uitgebracht door Piko in H0  ( zie o.a. Spoorse Zolder:   Z-wagens in model)
           Of deze firma  "TankWagon"   iets te maken had met het oudere  "Tankage+Transport" ,   geen idee.
           Hun ronde logo's op de kop van de twee-assige ketelwagens leken wel enigszins op elkaar.