Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Roco 6274

Gestart door Peter, 27 juli 2018, 16:56:09 PM

jodo

en nog een klein detail Peter , vergeet het interieur van de stuurposten niet lichtgrijs te schilderen en de bestuurder links in de rijrichting te plaatsen .

Peter

Dat was het eerste dat ik gedaan heb.
Lichtgrijs en de bestuurder links plaatsen  ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

eve

Even een rond vijltje door de kapgaten halen en de 2mm-toren-LED's passen.


OlivierV

Als je niet wil boren kan je altijd met ene schuurpapiertje rond het neusje gaan, wat werk, maar dan kan je direct verder.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter

#20
Net terug van bij Ballien.
Je gelooft het misschien niet maar de boortjes van 1,8 mm gaan los door de lampen (boortjes van 2 mm hadden ze niet meer)
Dus...de leds zijn dikker dan 1,8 mm, zowel degen die bij de set zitten, als degene die ik van Eric ontving.
Heb nu geprobeerd met een dun rond vijltje een van de lampen voorzichtig uit te schuren en dan gaat zo'n ledje uit de set er door (die van Eric helaas nog steeds niet.)
Heb helaas geen micrometer om die ledjes na te meten.
Maar mijn probleem is dus opgelost, voorzichtig de gaten wat ruimen en de leds passen.
PS: mijn Roco 6274 is van 1988 want het originele rekeningetje (in Belgische frankskes) van Jocadis zat nog tussen de Roco handleiding  :)
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Van 1988 :o.
Wat koste die toen als ik zo vrij mag zijn? Ik wil wel eens een idee hebben wat het verschil is met de huidige aankoop  :).

Groetjes,
Koen

Nooit te oud om te leren

Peter

De persoon (1e eigenaar blijkbaar) die hem op 11-03-1988 bij Jocadis kocht betaalde er 2275 Bfr voor, dus zowat 55 euro. Waar is de tijd??
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Jawadde, als we nu een loc kopen ... is de prijs maal drie of vier.
En laat ons eerlijk zijn, de lonen en pensioenen zijn niet in verhouding gestegen hé.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Citaat van: Koen op 02 augustus 2018, 12:57:41 PM
Jawadde, als we nu een loc kopen ... is de prijs maal drie of vier.
En laat ons eerlijk zijn, de lonen en pensioenen zijn niet in verhouding gestegen hé.


Groetjes,
Koen

Toch niet helemaal juist Koen, maar je krijgt wel dat gevoel omdat andere zaken zoveel (of meer) duurder zijn geworden.

Als je het verloop van de index bekijkt:

index 05/1988: 378
index 05/2018: 789

Dan zou die loc nu dus ongeveer (2275/40.337)*(789/378) = 117,72 EUR kosten.
Een prijs die niet zover weg ligt van een Roco van vergelijkbare kwaliteit hedentendage.
De nieuwe technologische verbeteringen moet je daar natuurlijk wel bij tellen.

Dat onze lonen niet zo goed mee zijn gestegen, zal wel aan een deel andere factoren liggen zoals de gezondheidsindex, indexsprongen, besparingen, hogere inhoudingen en verdoken belastingen zoals accijnzen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt

de lonen zijn meegestegen maar vadertje staat heeft er steeds meer van afgepakt.  :)

Koen

Inderdaad Frans maar op het einde van de rit houden we minder over .... gevolg is minder centen voor de hobby  :-[.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

#27
Het bedrijf waar ik tot mijn pensionering te werk gesteld was had (en heeft dat blijkbaar nog altijd) de standaard dat de BRUTTO lonen overal ter wereld, dus in heel veel landen, voor een dezelfde funktie hetzelfde was.
Ondanks het feit dat mijn collega in Duitsland, Zwitserland, Australie enz, enz hezelfde brutto loon hadden, hielden de meesten netto meer over dan ik.
Belgie is nu eenmaal, wat belastingen betreft, een heel duur land (al die regeringen en hun medewerkers moeten nu eenmaal betaald worden, nietwaar)
En nu terug verder over de 6274  ;D ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#28
31 dec. 1990 (*):   rekeningetje nr. 40 van Verschooten :    Roco-loc type 212 :   1.995,- Bef  (= tijdperk3-reeks 62)
( *  aan deze datum zo-te-zien stond onze kerstboom er nog   ...)

Peter

Gisteren bezoek gehad van Koen en zijn echtgenote en ja hoor, die had boortjes bij van 2 mm. Bedankt alvast hiervoor Koen.
met zo'n boortje door de lampenhouders op de fronten van de lok , en ja hoor, dan passen de Leds precies in de gaatjes (zonder speling)
Zo gouw als het terug wat koeler wordt  (donderdag??) kan ik terug aan onze hobbytafel, mijn soldeerset gebruiken en al het soldeer werkje aan dit model doen.
De draadjes aan de motor had ik al wel (op raad van Eve) gesoldeerd, en die loopt bij de test, zo goed als geruisloos.
Bedankt voor de tip Eve (Erik)
Met vriendelijke groeten
Peter