Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D printer

Gestart door bumper, 24 juli 2018, 20:39:21 PM

bumper

Dit weekend van mijn dochters, voor mijn verjaardag, een 3D printer gekregen.
Type da Vinci Jr.1.0w.
Ik was blij, maar eerlijk gezegd ook bevreesd dat ik de werking van deze machine nooit onder de knie zal krijgen.
De meegeleverde info is voor mij namelijk van die aard dat chinees even duidelijk is. En de filmpjes op YouTube geven ook niet de gewenste informatie.
Dus de eerste stap, alvorens zelf te gaan prutsen, info vergaren via het forum.
Heeft er iemand ervaring met zulk een machine? En zo ja, hoe begin je eraan.
Dank op voorhand voor de hulp.
Groeten.
Ludo.
 

MoVi

#1
Ludo, 
Is het deze printer??

Heb je er ook een rol draad bij? wel materiaal PLA of,..

Ronald Visser
Ronald Visser

bumper

Ronald,

Eén rol draad PLA/rood/1,75mm.
Van de printer is geen afbeelding te zien.

Groeten.
Ludo.
 

INFO

Volgens mij niet veel anders dan met welke andere printer dan ook.
Gewoon doen wat het YouTube filmpie je laat zien.
En niet denken van als ik nu eens zus of zo doe en als ik nu eens een stap oversla.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MoVi

Ludo,
De eerste stap is een model uitzoeken dat je wil gaan printen. Je kan op het internet zoeken naar zogenaamde *.stl bestanden.
STL staat voor  SurfaceTessellationLanguage (stereolithografie).

Wellicht heb je een aantal printbestanden bij het pakket gekregen?
Met dat bestand kan je niet direct de 3D printer aansturen.

De printer werkt alleen op een zogenaamd G-code bestand. (*.gcode)
      Of er zit bij je pakket een eigen programma speciaal voor de Da Vinci om de code te maken
      of je kan een ander programma gebruiken.

Ik heb verschillende printers. Ik gebruik het programma Repetier-Host voor het omzetten van een *.stl naar *.gcode.

Ga voor je zelf na wat er is wat je nodig hebt en of er een printbestand is.
Voor zover.

Ronald





Ronald Visser

bumper

Van het internet het programma xyzmaker gehaald. Is van de fabrikant van de printer (XYZprinting).
Ga eerst proberen dit onder de knie te krijgen en een eenvoudig maar bruikbaar modelletje te genereren.
Dit programma geeft inderdaad *.stl bestanden.
Eerst dit en daarna uitzoeken hoe we de printer moeten aansturen.
Groeten.
Ludo.
 

MoVi

inderdaad stap voor stap.

Ronald
Ronald Visser

MoVi

Ik heb het programma nu ook.
Ik ga kijken wat er mee gedaan kan worden.

Ronald Visser
Ronald Visser

MoVi

Een filmpje met wat je moet doen om de printer klaar te maken voor printing  (is een review, maar volgens mij heel duidelijk)

https://www.youtube.com/watch?v=s9XaPPD0qUA

Ronald
Ronald Visser

INFO

Citaat van: bumper op 27 juli 2018, 10:57:55 AM
Van het internet het programma xyzmaker gehaald. Is van de fabrikant van de printer (XYZprinting).
Ga eerst proberen dit onder de knie te krijgen en een eenvoudig maar bruikbaar modelletje te genereren.
Dit programma geeft inderdaad *.stl bestanden.
Eerst dit en daarna uitzoeken hoe we de printer moeten aansturen.
Groeten.
Ludo.

Volgens de beschrijvingen zit er bij de printer een SD-kaart, met daarop de benodigde programma's en met voorbeeld/test modellen, die je vanaf de SD-kaart rechtstreeks met de printer kan laten uitprinten. Volgens mij ben jij het je nu veels te moeilijk aan het maken. En is het gewoon een plug and play 3D-printer.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.


MoVi

Als dat zo was had  "bumper" Ludo de vraag niet gesteld, lijkt me.
post van mij gisteren geeft ook al een goed beeld.

Ronald Visser
Ronald Visser

INFO

Of bumper heeft daar nog niet opgekeken, en is gelijk in de paniek mode geschoten. Lijkt mij nu een product wat goed geschikt is voor de beginnende gebruiker, en doet zichzelf helemaal calibreren, dus echt plug and play.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MoVi

Ik ben het helemaal met je eens, maar...
........ jij mag het ook uitleggen aan Ludo.

Ronald
Ronald Visser

bumper

Wim,

Wat U schrijft is juist en weet ik en begrijp ik. Maar mijn punt is, wat heb je aan het printen van die bijgeleverde modellen? 
Naar mijn mening dienen ze enkel om in de vuilbak te belanden, want voor modelbouw zijn ze niet geschikt (althans diegenen die ik gezien heb op het SD kaartje). Ge leert er inderdaad uw printer mee bedienen, maar dat kan evengoed met een eenvoudig model dat je zelf eerst getekend hebt, en bruikbaar is voor hetgeen je wilt bouwen. Dus mijn redenering is, eerst software onder de knie, en daarna printen. En daar zullen al genoeg rollen draad aan verbruikt worden denk ik.
Indien ik het niet juist voor heb, verbeter mij.

Groeten.
Ludo.