Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verf voor "oranje" dakpannen ??

Gestart door Paulogic, 18 juli 2018, 23:07:30 PM

Paulogic

Ik zoek kant en klare verf voor die typische "oranje" dakpannen.
Rood en alle donkerrode varianten zijn snel gemixed maar dat oranje krijg ik maar niet
voor elkaar.

Ik zoek dus, als het bestaat, een klantklare verf hiervoor. Niet terracotta want dat heb ik van Revell, doch
die is te donker. Deze lichter maken wordt te roze.

Is voor een projectje waarbij ik voor iemand zijn woning nabouw op een mini-diorama.

Enig idee iemand ?

Alvast bedankt !!!
mvg,
Paul(ogic)

stoomlokje

Paul ,
rood met geel mengen , krijg je dan niet een oranje tint ?




saskia

bellejt

revell heeft die toch in zijn assortiment ? RAL 2005

Chrisrail

#3
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Paulogic

#4
@ Saskia,

Ja hoor geprobeerd maar dat lijkt te oranje. Ik heb zelfs geprobeerd met "oranje" uit flesje (Golden) en dat wat donkerder, ook niet.
Verf in verf geprobeerd, oranje over rood enz. Alle combinaties maar geen resultaat dat er genoeg op trekt.
Het dak is namelijk heel vuil waardoor hier en daar de propere dakpannen extra oranje opvallen. Ik wil zo'n resultaat want bij het origineel
is te opvallend.

@ Johnny

Thanks, ga even kijken.

@ Chris

Ik heb deze week nog wat Vallejo besteld maar allesbehalve dat kleur gevonden. Wel wat mooie 'verweer' kleurtjes zoals water-afloop-effect.
Hopelijk worden deze vandaag geleverd.

"edit" : lid van forum vond dit onverstandig (?) om te melden...

ps : Dat kleurtje zou ook nadien goed gebruikt worden. Zoals voor die typische bakstenen pijp-schouwen. (aha aha aha hihi)
mvg,
Paul(ogic)

Kautenbach

Revell 85 matt, gebruik ik voor mijn dskpannen, is idd oranje, maar de meest passende kleur. Let wel, met een wash, wit en diepliggend zwart(achtig) op juiste tint brengen, anders ziet het er wel wat nieuw uit ;)

Paulogic

Dank u,

Ik zie alvast dat het hier en daar beschikbaar is.
mvg,
Paul(ogic)

Cord

Er is vast wel een potje kant-en-klare verf te koop, maar persoonlijk ga ik toch mee met de suggestie van Saskia:
Citaat van: stoomlokje op 19 juli 2018, 01:04:45 AM
...rood met geel mengen , krijg je dan niet een oranje tint...
Door zelf te mengen, te experimenteren en eventueel met een beetje zwart en dan in meerdere lagen opbouwen met een donkere wetwash en een licht-groene drybrush krijg je wellicht de nuance die je zoekt. En vooral bij oranje daken zul je meestal kleurverschil zien tussen de verschillende dakpannen.


▲ Ik denk dat meerdere mensen meerdere manieren hebben, maar een pannendak schilderen is bij mij altijd een combinatie van verschillende lagen over elkaar heen.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

MoVi

Oranje pannen zijn oranje?
Nee dus.

Ik gebruik diverse tinten rood en geel, maar ook donkergroen en iets van bruin.
Vooral niet van te voren mengen.
Ik meng op het dak zelf.
Op een pallet heb ik de kleuren klaar liggen. Ik doop de kwast willekeurig ergens in en breng dat aan op het dak. dan een andere kleur er dwars over heen en ook op een niet geschilderd oppervlak.
Alle verf is matte verf.
Na het drogen ga ik in detail nog wat verfwerk aanbrengen en zorg dan voor de verwering/weathering etc...

Gewoon experimenteren. Niet bang zijn om te doen.

Ronald Visser
Ronald Visser

Dirky

Paul, voor mij blijft de beste combinatie een grondlaag MOTIP primer rood en dry brush met BURNED ORANGE. Ik gebruik die van AMERICANA.
Als je van plan bent ook te weatheren zeker iets overdrijven met burned orange...

Waarschijnlijk zal je laser-gegraveerde pannen gebruiken? Eerst dekkende laag opzetten. Ik gebruik daarvoor restant muurverf (grijs).

Paulogic

Dank U allemaal.

Ik heb al een eerste resultaat dat mij beviel.

Ik heb eerst een grondlaag gezet met gewoon oranje en dan met donker oranje een laag gegeven in "net niet droog".
Dan een washje en het lijkt mij aanvaardbaar. Nu de definitieve versie nog klaarstomen want de muren waren ditmaal te donker.

fotootje volgt als ik even meer tijd heb.

mvg,
Paul(ogic)

Paulogic

Even tijd :

Eerste resultaat :



Uiteindelijk resultaat van reeds afgeleverd diorama :





Persoon in kwestie was heel tevreden. De gehele familie vond de gelijkenis met het echte huisje, ondertussen afgebroken huisje, verbluffend.
Oef...

Wordt wellicht vervolgd ...
mvg,
Paul(ogic)

59erke

Citaat van: Paulogic op 26 juli 2018, 07:41:39 AM
Dank U allemaal.

Ik heb al een eerste resultaat dat mij beviel.

Ik heb eerst een grondlaag gezet met gewoon oranje en dan met donker oranje een laag gegeven in "net niet droog".
Dan een washje en het lijkt mij aanvaardbaar. Nu de definitieve versie nog klaarstomen want de muren waren ditmaal te donker.

fotootje volgt als ik even meer tijd heb.

paul kan je misschien ook de referenties van de gebruikte verf meedelen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Ook eens aan het knoeien geweest...