Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

TSP: Festival op “Le Chemin de Fer du Bocq”

Gestart door Bibke, 18 juli 2018, 13:49:48 PM

Bibke

11, 12 + 15/08/2018 "Festival "Le Chemin de Fer du Bocq"

Venez découvrir la plus belle ligne de Belgique à bord d'un train tout droit surgi du passé!

Kom en ontdek de mooiste spoorlijn van België aan boord van een trein uit het verleden !

Come and discover the most beautiful line in Belgium, aboard a train from the past!

http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/46-sans-categorie/1235-11-12-15-08-2018-festival-op-le-chemin-de-fer-du-bocq

PeterVG

Wanneer kan de Bocq lijn verkend worden vanuit een Type 551 of 553 Brossel?
Daar zit ik intussen al jaren op te wachten😉

krisds

De keer dat ik er was, was het met de brossel te doen. oeps, zie net dat dat op de cf3v was. Zal de foto's maar laten staan.
brossel vanbuiten 2016 treignes by kris ds, on Flickr
We mochten zelfs (ik en de twee kinderen) op uitnodiging van de kaartjesknipper vooraan gaan zitten.
brossel stuurpost 2016 by kris ds, on Flickr

PeterVG

Mijn vraag was specifiek naar de oude Brossels gericht Kris.
De recentere reeks 554 is sinds 1992 vast in dienst op de museumlijn vanuit Spontin.
Deze dia maakte ik in 1992.
Ikzelf zou heel graag de oudere Brossels terug in dienst zien op de Bocqlijn.
Blijkbaar tevergeefs, momenteel is men daar meer bezig met het inrichten van circustreinen zonder historische waarde.
Jammer

TSP 554.18 @ Senenne by Peter Van Gestel, on Flickr

AFB

#4
Citaat van: PeterVG op 20 juli 2018, 23:41:31 PM
Blijkbaar tevergeefs, momenteel is men daar meer bezig met het inrichten van circustreinen zonder historische waarde.

Ahum, pardon!? De juiste treinen zijn in te richten als je met een groepje fotografen samen met de CFB een dag organiseert. Als alle sterren goed stonden hadden we ook graag een 91 daar willen hebben maar dat is praktisch en budgettechnisch voor ons niet haalbaar. Het is niet dat ze er onwelwillend tegenover staan bij de CFB. Integendeel zelfs.


Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

PeterVG

De foto's die je toont zijn van een privé feestje op uitnodiging. Daar heeft het aangekondigde festival niets mee te maken. Wanneer er op de Bocqlijn moderne locs worden aangekondigd als publiekstrekker dan pas ik. Een Traxx, Class66, Infrabel 62, DB Vlaamse Reus.... wat is daar de historische waarde van.
Ik zit gewoon te wachten op een Brossel 551 of 553 die langzaam over lijn 128 tuft.
Helaas tevergeefs.
Midden augustus zal ik kiezen voor het tramfestival van de ASVI. Daar mogen we eindelijk terug een stoomloc in actie verwelkomen.

AFB

Ok, nu snap ik hem. Ik dacht dat je algemeen over de CFB praatte en niet enkel over het spoorfestival. Ik kan snappen dat als je alleen voor historische treinen gaat dat je dan in dat weekeinde niet op de CFB moet zijn. Maar als de moderne tractie je kan bekoren en je eindelijk jouw favoriete machines kunt zien dat je er dan wel moet zijn. Er is blijkbaar een markt hier voor want het festival lijkt jaarlijks steeds drukker te worden. Ik heb de indruk dat nu er in België geen hoofdlijnritten met museummaterieel meer zijn dat de interesse onder liefhebbers steeds minder wordt wat ik heel jammer vind want in België zijn fantastische dingen bewaard gebleven die het verdienen om in de spotlight te staan.

Je bent trouwens niet de enige die wacht op de eerste ritten van deze motorwagens op de Bocqspoorlijn. Deze wagens horen er echt te rijden en het lijkt me fantastisch om daar eens een dag mee op pad te gaan.

Vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

FREMO e.V. - afd België

Beste CFB mensen,

Het is beangstigend te moeten vaststellen dat er sinds de nieuwe bewindsploeg, hier in dit land heeeeeel  veeeeel verloren is gegaan, dit onder de noemer 'vooruitgang'.

Als privé locomotief bestuurder, ik denk dat ik misschien nog de enige ben met een certificaat {FR} voor een "Compound stoomlocomotief" en het geluk te mogen hebben een uitgebreide opleiding gekregen  te hebben van onze bekende 'Gust Brossel' op zijn geliefde vervoermiddel " De BROSSEL".

Ik ga al jaren niet meer naar Spontin, om dezelfde redenen als vorige schrijver, daar er natuurlijk meer de nadruk moet gelegd worden op het oudere materiaal, in rust toestand = roest toestand = verwaarlozing = versnippering. De oudere tractie vormen geven je het gevoel dat je zelf moet deelnemen aan de werking, wat ontbreekt bij het huidige materiaal.

Het nieuwe materieel is zo gecomputeriseerd, dat zelfs een bestuurder met een zeer uitgebreide kennis van zaken, deze toch niet meer kan reactiveren. Ben onlangs nog in zo'n toestand te komen zitten (5 uur vast).

Museum bedrijven, zijn er om het oudere materieel te helpen overleven, in stand te houden, te bewaren en voornamelijk te laten bewegen. Dit komt natuurlijk tegen een bepaalde prijs, dit gedeeltelijk moet worden opgevangen door inkomsten. Hier heerst nu meer de, ons kent ons cultuur!

Ik blijf mij te vraag stellen waarom '  ' de mensen ' ' zich zo afkeren tegen deze oudere toestellen, goed wetende dat, deze dezelfde toestellen, hun nu verkregen vooruitgang/rijkdom hebben verwezenlijkt.

Als je in de ons omringende landen ( Ire, GB, F, D, DK, S, N, O, CH, I, CZ, enz ...), zoals ik §geeft daar opleidingen§ kunt vaststellen dat het goed onderhouden oudere materiaal, rond toert op de normale dagelijks in gebruik zijnde sporen, is het mij zeer duidelijk dat de belangstelling naar het oudere materiaal zwaar achteruit boert. Er is een gezegde; Uit het hart is om bemind.


Dus CFB en andere museum bedrijven, het is hoog tijd om de koe bij de horens te vatten, en resoluut de weg van het historisch materieel te gaan, want de huidige #eenheidssoep van materieel# is echt niet om te promoten, wat zichtbaar is gans Europa.

Ik wens jullie toch een prettige verder zetting.
Mvg,[/font]
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

yannickvw

Infrabel en de NMBS werken op elk mogelijk vlak behoud van museummaterieel tegen.

Buiten een beperkt allegaartje dat geluk heeft gehad om in Schaarbeek te mogen staan, staat de rest van  het patrimonium in roestige hangars of open lucht weg te rotten.

Met het einde van de remise in Schaarbeek moet nu ook TSP een deel van hun materieel van de hand doen omdat ze er nergens anders plaats voor hebben.

De TSP zou niet liever willen dan het oud materieel behouden maar het zijn de hogere machten die alles tegenwerken. Trouwens iedereen wil graag al dat oud materieel zien rondtuffen maar iedereen vergeet dat er wel ergens geld voor moet gevonden worden en 1000en uren vrijwilligerswerk om dit alles te kunnen realiseren...

dieselfreak

Daar wringt idd het schoentje: een totaal gebrek aan interesse in het historisch materieel, zowel vanwege de NMBS als van Infrabel. En de overheid werkt hier dapper aan mee, maar dat is altijd al zo geweest. Wat een verschil met onze buurlanden waar ze wel respect hebben voor het spoorwegverleden.
MC

Bibke

Ik ga zeer kort reageren.

Waarom zijn de 551 en de 553 nog niet klaar?
We komen handen te kort. Zo simpel is dat.
Bijkomend, onze vrijwilligers zijn de commentaren ook beu. Het TSP moet dit, het TSP moet dat, maar komen helpen, ....??? Neen, we gaan niet in de koude, kille loodsen sleutelen maar blijven lekker achter de computer in een warm lokaal, kritiek spuien.

Het festival dient hoofdzakelijk om geld in het laadje te brengen om verder te kunnen blijven restaureren.
Daarom dat het festival gericht is naar het grote publiek en niet naar de treinliefhebbers.
Trouwens die liefhebbers gaan naar de mooiste fotopunten en dragen niet bij aan de kosten.

Sorry voor dit antwoord maar men moet het ook eens de andere kant van het verhaal bekijken.

Vorig jaar heb ik zelfs op 14/8 mensen tegengekomen die langs de lijn stonden. Echt solidair met de mensen die betalen voor die fotorit moet ik zeggen.
Als iedereen dat doet moeten we zelfs geen fotoritten meer organiseren.

Mvg, Freddy.


SuSke

Citaat van: Bibke op 23 juli 2018, 12:07:08 PM
Ik ga zeer kort reageren.
...

Kort en krachtig de waarheid gezegd. Iedereen die (werkzaam) lid is van een club zou dit moeten weten en er zich naar gedragen.

Het staat in de agenda, nu nog even checken in de agenda van de kleinzoon zodat het virus bij  hem ook blijft zitten :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Allen,

Infrabel en NMBS werken tegen.  Misschien zijn die de houding van "verenigingen" uit het verleden nog niet vergeten.  Als er een voorzitter op de hoofdzetel komt zeggen dat ze allemaal onbekwaam zijn, en hij het wel weet (alhoewel hij geen techniek heeft gestudeerd).  Zoiets blijft hangen.
Als een lid tegengehouden moet worden om geen slagen uit te delen aan een omstaander en dat lid niet ter orde wordt geroepen, ja dat blijft hangen.
Als twee verenigingen mekaar den duvel aandoen, omdat ze mekaar het licht niet in de ogen gunnen; ja dat blijft hangen.
Als een vereniging het niet te nauw neemt met de veiligheid, ja dat laat sporen na.
Als een vereniging niet "luistert" naar de de desiderata van de "klanten", ja dan gaan ze op openbaar terrein staan.

Er zijn weinig vrijwilligers ?  Is in iedere club zo !  Maar soms ook door het dictatoriaat van een (bestuurs)-lid of door het ontbreken van een deftige visie.  Het is niet bemoedigend om te moeten vaststellen dat datgene wat je met veel bloed, zweet en tranen hebt gerestaureerd opnieuw, door gebrek aan fondsen (= lange termijnvisie) ziet teloor gaan.

Of dat de plaatselijke potentaat met "de bloemen" gaat lopen, terwijl de "werkers" verweesd achterblijven.

En ik kan nog even doorgaan uit mijn 30-jarige ervaring met clubs.

Roland

FREMO e.V. - afd België

Citaat van: rgp op 23 juli 2018, 17:01:27 PM
Allen,

Infrabel en NMBS werken tegen.  Misschien zijn die de houding van "verenigingen" uit het verleden nog niet vergeten.  Als er een voorzitter op de hoofdzetel komt zeggen dat ze allemaal onbekwaam zijn, en hij het wel weet (alhoewel hij geen techniek heeft gestudeerd).  Zoiets blijft hangen.
Als een lid tegengehouden moet worden om geen slagen uit te delen aan een omstaander en dat lid niet ter orde wordt geroepen, ja dat blijft hangen.
Als twee verenigingen mekaar den duvel aandoen, omdat ze mekaar het licht niet in de ogen gunnen; ja dat blijft hangen.
Als een vereniging het niet te nauw neemt met de veiligheid, ja dat laat sporen na.
Als een vereniging niet "luistert" naar de de desiderata van de "klanten", ja dan gaan ze op openbaar terrein staan.

Er zijn weinig vrijwilligers ?  Is in iedere club zo !  Maar soms ook door het dictatoriaat van een (bestuurs)-lid of door het ontbreken van een deftige visie.  Het is niet bemoedigend om te moeten vaststellen dat datgene wat je met veel bloed, zweet en tranen hebt gerestaureerd opnieuw, door gebrek aan fondsen (= lange termijnvisie) ziet teloor gaan.

Of dat de plaatselijke potentaat met "de bloemen" gaat lopen, terwijl de "werkers" verweesd achterblijven.

En ik kan nog even doorgaan uit mijn 30-jarige ervaring met clubs.

Roland

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Ik ben het hier meer dan 100 procent mee eens !

Mvg,
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Michiel

#14
Misschien, in plaats van elkaar te staan verwijten wat er zoal is foutgelopen de afgelopen X decenia, waarom niet eens de koppen bij elkaar steken, en samen zoeken naar constructieve oplossingen? Misschien is de tijd van samenwerking aangebroken. 't Is maar een idee.  ::) 

(... zei de naïve optimist)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)