Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

GC - rijtuig

Gestart door loco, 16 juli 2018, 14:22:02 PM

loco

Ik ben bezig met de bouw van een GC rijtuig (de voorloper van de GCI).
Hierover is er zeer weinig documentatie beschikbaar.
Naast tekeningen heb ik één foto gevonden in Op de Baan en enkele foto's van het rijtuig als dienstvoertuig.

Op de tweede deur rechts staat NIET ROOKEN en DEFENSE de FUMER
Wat er op de eerste deur en de laatste deur staat, kan ik niet lezen.
Iemand enig idee?
Heeft nog iemand een foto van dit rijtuig die hij wil delen (niet als dienstvoertuig)?


Peter

Peter op de laatste deur aan beide einden staat SERVICE en daar onder DIENST
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter, bedankt voor je snelle reactie.
Is dit een gok op basis van beeldanalyse, of ben je daar zeker van op basis van een bron of vergelijking met andere bronnen?

Peter

Peter, als je de foto vergroot en wat scherper zet zie je het bovenste woord SERVICE   duidelijk staan. Het woord diens blijft wat onduidelijker, maar vermits het 6 letters zijn kan het bijna niet anders dan DIENST zijn (2e letter is duidelijk een I)
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Inderdaad, na het verscherpen en beperkt inzoemen kan je aan de rechterkant 'Service' en 'Dienst' herkennen.
Dit is de buitendeur naar het toilet dat voor de reizigers alleen toegankelijk is via de binnenzijde. Aan de andere zijde heb je dan een deur die toegang geeft tot reminstallatie en de koepel (met trapje).

Wanneer er aan de andere kant eveneens een toilet was (wat niet steeds het geval was) lijkt het mij aannemelijk dat ook hier dezelfde vermelding op de deur staat.

Nog eens bedankt voor het ontcijferen.

PeterVG

Helaas heb ik in de fotoboeken van Fernand geen foto gevonden van een NMBS GC rijtuig in normale dienst. Wel een foto van een MT rijtuig dat vergelijkbaar is. Helaas een foto van Dedoncker met copyright die kan ik dus hier niet plaatsen.

Herwig

#6
Op het uiterst linkse deurtje staat (ook) een cijfer 3 van derde klasse.
Is er achter deze   klapdeur-mét-een-drie   dan sowieso ook niet gewoon een compartiment/afdeling ?

De deurtjes met de teksten (service, défence ,  enz. ) hebben namelijk geen cijfer 3,  wat dan weer logisch lijkt voor zo'n diensttoegang.

loco

Net zoals met de GCI's bestonden ook van deze rijtuigen talrijke varianten, qua lengte en que indeling van de rijtuigen. Met open zijgang, met een afgesloten afdeling eerste en/of tweede klasse, met 1 of 2 toilet(ten) en zonder toilet, met koepel en zonder, rokers en niet-rokers ... enz. Dus is het wat puzzelen.
Ik gebruik het chassis van een bestaand Duits rijtuig (in schaal 1) dat nagenoeg perfect bruikbaar is.

Als op de foto links eveneens een klasse aanduiding staat, dan heb ik het vermoeden dat dit inderdaad geen dienstingang is. Er zal dan waarschijnlijk ook iets anders op de deur staan.

Herwig

#8
Voor het linker deurtje mét klasse 3-cijfer,  dacht 'k eventjes aan   "non-fumeur",    maar dat klopt uiteraard niet want op dat andere, rechter deurtje staat dus al   "défence de fumer" . 
Iets anders dan, maar wat ?   Het lijkt wel een korte tekst met slechts 1 woord ,  in 't Nederlands en in 't Frans .

( trouwens,  is de term  "non-fumeur"  moderner dan  "défence de fumer" ,   als tekst op rijtuigen ? )

Herwig

#9
In het boek  "De reizigers worden verzocht van in te stappen" , blz. 52 & 53  zie 'k foto's van een  "ongeluk in Jette in 1930".

Het zouden nog GC-rijtuigen zonder balkon kunnen zijn,  want 'k zie  géén  kopdeurtje(s)-met-venstertje voor de  "intercirculatie" (gcI) .
Ook de rijtuigen op de foto's  op blz. 125 en 169 kunnen GC of GCI's (?) zijn.

En op blz. 133 een kleurentekening van een GC op een litho/aanplakbiljet.
( lichtbruin getint,  dus een afbeelding van een GC met een vernislaag.  Nog niet groen ...
  Zie bericht van Loco hieronder )

Peter

Bij het zoeken op Google vond ij nog de volgende info.
In het onderstaande magazine van de PFT zou meer info staan over de GC rijtuigen.
Misschien de moeite waard om er aan te geraken

Les voitures type GC, in En lignes, bimestriel du PFT , numéro 88
Met vriendelijke groeten
Peter

dgrr57

Foto van Peter komt uit Op de Baan nr 88, blz 53  ;)

Een gok: Dames Damen

loco

Citaat van: dgrr57 op 18 juli 2018, 15:50:20 PM
Foto van Peter komt uit Op de Baan nr 88, blz 53  ;)

Een gok: Dames Damen

Goed gegokt. ;)

Dit artikel is geschreven door Charles Ocsinberg, die trouwens ook de GCI gedocumenteerd heeft die door Goover Models zijn uitgebracht. Het verteld de geschiedenis van de GC's tot in de kleinste details. Echter veel foto's van dit rijtuig zijn er niet  te vinden.
In dit nummer staan nog enkele foto's van GC's als dienstvoertuig.

De tekeningen heb ik gevonden in 'Reizigersmateriaal met 3 assen en draaistellen van de Belgische Staatsspoorwegen 1835 - 1926'
Info over de gaslampen die in tijdperk I en II in gebruik waren, heb ik gevonden in 'het reigersmateriaal evolutie, ophanging, trek en stootinrichting, rem). Gasverlichting was alleen aanwezig toen er nog geen elektrische verlichting was. In dit boek heb ik ook de tekening gevonden van de GC die in het museum in Brussel Noord stond te pronken. In tegenstelling met de GCI werden de GC aanvankelijk niet in het groen geschilderd, maar alleen voorzien van een dikke vernislaag. Begin 20ste eeuw kregen ze ook een groene kleur. Ze werden nog voor WOII uit dienst genomen.

De GC waren de voorlopers van de GCI en hadden geen kopdeuren voor de intercirculatie tussen twee rijtuigen en hadden ook geen platforms. Verder waren ze korter. Ik heb gekozen voor een GC omdat het chassis van een Märklin rijtuig hiervoor goed bruikbaar is. Voor een GCI rijtuig is dit chassis te kort. De kast en het interieur zijn gelaserd in MDF. De gaslampen en de buffers worden geprint in 3D. Heel waarschijnlijk zal ik hierover later eens iets schrijven voor MSM. Maar dan wil ik eerst één rijtuig klaar hebben. Wie interesse heeft in dit rijtuig en zelf ook aan de slag wil gaan, mag gerust contact nemen. Op die manier kan ik mijn steentje bijdragen aan het promoten van modellen in schaal 1 naar voorbeeld van de NMBS (en de Belgische Staatsspoorwegen).




Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#14
Voor die vele (?) liefhebbers van antiek ex-NMBS-materieel:     https://nl.wikipedia.org/wiki/Museum_Buurtspoorweg
( deze link gewoon ter informatie, met dank aan MBS )

zie de GCI-rijtuigen   C46, C47, C48, C49        +       GCI-bagagewagen D58

( deze vereniging heeft blijkbaar ook nog een ex-MT veewagen nr. 67 (Ragheno) )