Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

GC - rijtuig

Gestart door loco, 16 juli 2018, 14:22:02 PM

loco

Citaat van: PeterVG op 16 juli 2018, 19:33:17 PM
... Wel een foto van een MT rijtuig dat vergelijkbaar is. Helaas een foto van Dedoncker met copyright die kan ik dus hier niet plaatsen.

Peter,
Wat bedoel je met een MT- rijtuig?

bollen neus

Wilde gok, militaire rijtuigen ?
Den Eric.

Herwig

#17
In afwachting ook in overweging te nemen  "MT's" :

Wagons MaTeriel / MaTerieel-wagens   (of ManuTention )    ~    blauw-grijze wagens met rode streep ex-GC(I) van de
NMBS-Dienst Onderhoud  ?

of

Wie weet, de vroegere privé-maatschappij Mechelen-Terneuzen ?

dieselfreak

Die laatste gok zou wel eens juist kunnen zijn.
MC

PeterVG

MT
Mechelen - Terneuzen
Dat was de afkorting die gebruikt werd.
Sorry dat dit onduidelijk was.

loco

Citaat van: Herwig op 18 juli 2018, 10:08:13 AM
In het boek  "De reizigers worden verzocht van in te stappen" , blz. 52 & 53  zie 'k foto's van een  "ongeluk in Jette in 1930".

Het zouden nog GC-rijtuigen zonder balkon kunnen zijn,  want 'k zie  géén  kopdeurtje(s)-met-venstertje voor de  "intercirculatie" (gcI) .
Ook de rijtuigen op de foto's  op blz. 125 en 169 kunnen GC of GCI's (?) zijn.

En op blz. 133 een kleurentekening van een GC op een litho/aanplakbiljet.
( lichtbruin getint,  dus een afbeelding van een GC met een vernislaag.  Nog niet groen ...
  Zie bericht van Loco hieronder )

Herwig,
Heb vandaag het boek "De reizigers worden verzocht van in te stappen" kunnen inkijken
Op blz 52 en 53 zien we inderdaad een twee GC rijtuigen. Voor mij is dit een waardevolle foto.
Op blz 133 is eveneens een GC rijtuig. Wel een grappige afbeelding met een 1e, 2e en 3e klasse. Deze combinatie kwam eigenlijk niet voor. De 3e klasse had ook geen zijraampjes, alleen een raam in de deur.
Blz 125 kan ik het niet ontcijferen. Ik denk niet dat dit een GC rijtuig is. Tenminste als ik afga op de versiering boven de zijramen naast de toegangsdeuren.
Op blz 169 zijn GC's en andere rijtuigen. Maar geen GC.
Bedankt voor de tip.



Herwig

#21
Goed zo.  Dan heeft deze Lannoo-uitgave toch nog z'n nut.  Dit boek blinkt anders niet bepaald uit in duidelijkheid en juistheid.        ( o.a. enkele foute foto-onderschriften en soms een bizarre, verwarrende opmaak met vreemde combinaties van tekst en foto's ....)