Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

bepleisterde woninggevel

Gestart door 59erke, 12 juli 2018, 22:47:47 PM

59erke

Iemand een idee hoe je het best een bepleisterde gevel nabouwd ?

- laagje plamuur (maar hecht dit op plasticcard ?)
- karton ?
- schuurpapier ?
- ...

Gr.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Hey Koen,

Ik gebruik betonstrasse of asfaltstrasse van Heki hiervoor.  Uitrollen met een mousse schildersrolletje (2X)  Laten drogen en daarna resultaat puiten in gewenste kleur.


Dirky

Ik heb ooit eens een artikel geschreven in msm waarin ik een huisje bepleister met schuurpapier. Dat geeft de echt oude grove pleister weer van 100 jaar geleden. Moet het recenter, dan dip ik verf op de gevel, al dan niet gemengd met een beetje plaaster.

Koen

Ik maak gebruik van dikke verf die ik aanbreng met een natuurspons waardoor je het effect van crépie krijgt.


Groetjes,

Koen
Nooit te oud om te leren

59erke

Dirk, welke korrel schuurpapier gebruik je ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Hallo Koen,
Ikzelf heb voor mijn Schwarzwald hoeve de bij Duitse modelspoorders veel voorkomende manier gebruikt, namelijk een laag verdunde witte
verf van Tamiya met daarop een laagje Talk van Venetie van het merk Qualiphar. Dit is talk van uitstekende poeder grootte en kwaliteit.
Verkrijgbaar bij de meeste apotheken en nauwelijks duurder dan de goedkoopste talk. Nadat de talk er op gestrooid is deze lichtjes afschudden zodat err een fijn laagje overblijft. Na het goed drogen, de gewenste kleur op schilderen.

DSCN1880-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Citaat van: 59erke op 13 juli 2018, 10:53:32 AM
Dirk, welke korrel schuurpapier gebruik je ?

weet ik niet echt meer maar ik denk aan bvb 120. Door verf aan te brengen wordt het effect een beetje zwakker. en je kan eigenlijk schilderen tot de gewenste structuur overblijft.

Kautenbach

Acrylmasse van Strangel werkt ook wel mooi, is een pasta  ;)

Cord


Voor deze muren heb ik plaatjes foamboard (geëxpandeerd polystyreen) gebruikt. Omdat dit muurtjes in 1:48 zijn heb ik het effect versterkt door er met een staalborstel gaatjes in te prikken. Als je in 1:87 werkt en dat niet doet blijft de structuur een stuk fijner en wellicht goed te gebruiken in H0.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tothebeach

Hoi Koen,

Je kunt verschillende materialen gebruiken.

Citaat van: Dirky op 13 juli 2018, 05:56:52 AM
Ik heb ooit eens een artikel geschreven in msm waarin ik een huisje bepleister met schuurpapier. Dat geeft de echt oude grove pleister weer van 100 jaar geleden. Moet het recenter, dan dip ik verf op de gevel, al dan niet gemengd met een beetje plaaster.
Dan heb ik deze methode van jou geleerd! Zelf gebruik ik veelal schuurpapier korrel 150 of 180, daar ik korrel 100 te grof vind:


Maar je kunt ook gebruik maken van vinylbehangpapier. In Nederland kan je gratis proefstukjes meenemen vanuit de winkel en er zitten enkele goede ondergronden tussen:


En natuurlijk met gips zelf kan je een muurtje stuken. Ik zet lichtverdunde houtlijm met een kwast op de ondergrond en strooi daar een fijn gipspoeder in. Die hardt vanzelf uit. Na een laagje of twee kan je met de zijkant van een afbreekmesje de muur iets gladkrabben. Krab je er teveel vanaf, dan herhaal je het proces met de lijm en poeder:


Succes.

Groet,
Michel

59erke

Allen dank voor de tips.

Ik heb eens wat geprobeerd met hetgene ik in huis had, nl. schuurpapier.
Geen korrel 120 maar korrel 180 (korrel 120 is naar mijn mening iets te grof voor N schaal)

Het resultaat valt best wel mee vind ik

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

misschien (ik spreek niet uit ervaring)  kan je eens proberen met een dun laagje lijm op je styreenplaat aan te brengen en daar gewoon heel fijn kwarts zand (bvb van Busch of Faller of zo)  in te strooien, en meteen het voertollige weer verwijderen door het stuk op de tafel te tikken ?  Zo zou ik het proberen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 16 juli 2018, 10:12:14 AM
....heel fijn kwarts zand (bvb van Busch of Faller of zo)  .....
Ik heb voor dit soort effecten ooit een bus vogelzand gekocht bij een dierenwinkel. Heb je voor hetzelfde geld 10 keer zo veel. Het enige bezwaar is dat je het moet zeven om de schelpjes er uit te halen.

dani

Inderdaad en he geurt nog lekker naar anijs :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

MoVi

Houtlijm, iets verdunnen. Dat aanbrengen per wand. Instrooien met fijn zand en aandrukken tot en egale dikte(met je vingers)
Als gehele model droog is,  inverven met de kleur die je wilt.

Schuurpapier kan wel, maar de hoeken zijn moeilijk.

Ronald Visser
Ronald Visser