heb je ook een stekker probleem ?

Gestart door dani, 04 juli 2018, 11:01:53 AM

dani

Heb je soms dat probleem dat je  meer dan 1  muziek bron hebt, en je toch geen zin hebt om elke keer de stekkertjes te versteken ?
Ik had dat ook.   Op mijn bureau staat een "grote" desktop Tower PC, een docking voor de laptop van het werk, een MAC Mini, en af en toe mag ik nog eens naar muziek van de mp3 speler luisteren.

Anderzijds  staat er een setje  10€  speakertje van den Action (gewoon om geluid te hebben),  alsook een  5.1 surround set van Creative  (de zware jongen in het gezelschap)  en af en toe wil ik ook nog wel eens  een koptelefoon gebruiken  (bvb bij audio calls via de pc).

Dus...   het probleem, als je alle "uitvoer" apparaten aan elk van de "invoer" aparaten wil koppelen.   Dan kan je 3 swithckes kopen, of een audio mengpaneeltje kopen, maar dat neemt allemaal veel plaats in.    Dus ik ging op zoek naar een  compacte en "elegante" manier om dat zelf te doen.

1. men neme een audio  voorversterker kitje van Velleman (of ander merk)
2. men neme een koptelefoo versterker printje van bij de Ebay Chinees
3. men neme wat  3.5 mm stekkertjes, kabeltjes en  chassis delen
4. men neme een  5VDC-12VDC "pompje" voor de versterker module
5. men printe een 3D behuizing
6. men neme wat potmetertjes en weerstandjes

.. en daarna de soldeerbout, wat gaatjesprint en heel wat geduld en fijne vingertjes ter hand genomen.


Het resultaat is een zelfbouw mengpaneeltje met  4  stereo ingangen   (cq.   PC - Laptop - MAC -  MP3/iPhone),  met  1  "vaste"  stereo uitgang  (naar de 5.1 front/main inputs), alsook 1  secundaire  stereo uitgang  (naar de kleine desktop speakertjes)  en  1   stereo hoofdtelefoon uitgang.    Het geheel is gevoed via een USB stekkertje, waardoor het  "portabel" is en ook elders kan ingezet worden.


De bediening is simpel en de opbouw ook.    De bovenste 4 knoppen regelen hetingangs niveau van elk van de 4 bronnen apart.  Die hebben elk 1  ingang achteraan.   De uitgang vooraan is voor de koptelefoon  en de potentiometer/knop likns daarvan regelt de balans tussen koptelefoon(vooraan) en  secundaire uitgang (achteraan)

Het is niet "trein gerelateerd" maar kan misschien een handige denkpiste zijn voor als je geluiden uit verschillende bronnen wil combineren op en rond je treinbaan ook ???
De totale kost schat ik op maximmaal en ruim gerekend rond de 20 €   (daarvoor koop je geen mengpaneel)

De reden waarom de voorversterker module bovenop het kastje zit en niet binnenin, is omdat ik het een beetje  "retro" look wou geven, met in gedachten de oude "buizenversterkers" waar je de eigenlijke lampen en condensatoren ook bovenaan de behuizing zag uit steken.   Verder niks,   ik had he even goed kunnen in bouwen in het kastje.

Eventueel kan er in het kastje zelfs nog een extra  5V/3W  mini versterker printje worden ingebouwd om rechtstreeks een setje luidsprekers aan te sturen.  Nu heb je versterkte speakers nodig.  Dit is vooral om stroom verbruik te beperken.

Waar ik wel niet aan had gedacht was interferentie...    het kastje is niet  "shielded"  dus het kan af en toe een kleine licht brom oppikken, maar to dus ver is dat zeer miniem en komt bijna nooit voor op mijn buro.



Het "totaalplaatje" met  de regelaars en versterker printje





De regelingen :  4  volumeregelingen, eentje per kanaal en dan de balans koptelefoon/speaker    (de rechter potmeter is nu niet gebruik, kan dienen voor eventuele latere uitbreiding met 5V/3W  versterkertje)




De achterkant  :  de  4 ingangen, en de 2  luidspreker (versterker) uitgangen


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#1
hier is het blokschema, als iemand zin heeft om het na te maken :)

Het totale gemeten stroomverbruik bij 2 aangesloten bronnen , 2 uitgangen aktief en een koptelefoon aangesloten  is rond de  30 mA  bij 5V    (0.147 Watt)  en dit is inclusief "versterkers", LED (ingezet op 5 mA) en de verliezen in de  DC-DC pump.  Niet slecht toch.   De  4.91V  ipv 5V is omdat ik een lange USB kabel gebruikt heb en wat verlies heb, plus het een vrij "luid" en druk stuk muziek was.  Meestal is de spanning rond de 4,95--4,97V.

De reden waarom ik een aparte pre ap en  koptelefoon amp heb is omdat het dynamisch bereik van de  HP amp veel kleiner is en ik naar de versterkte speakers wel een goed vol klank beeld wil.





De componenten :  (allemaal op eBay te vinden)

- potentiometers zijn elke 50 kOhm linear  (stereo)
- hoofdversterker amp = TDA 1308 board  3-6V  (1,12€)
- voorversterker = Velleman K2572 of P2572  (13€)
- DC pump = DC-DC adjustable step-up module  (1.26€)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Leuk idee en inderdaad een vaak voorkomend probleem bij mensen met een goed gevulde hobbykamer. Mijn oplossing is "iets" complexer en verbruikt behoorlijk wat meer vermogen :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirky

ik heb me jaren terug op 2de hands een pre-vox mengpaneeltje gekocht voor 10€ en het werkt nog steeds. De potmeters moesten een spray-beurt hebben en alle kraak was er meteen uit. Paar verloopsnoertjes gemaakt en klaar...
Laat niet weg dat het kleine ding knap gebouwd is Dani en veel minder plaats inneemt.

dani

@Johan :   en wat is die oplossing dan ?  Ik ben nogal nieuwsgierig van aard.
@Frank:   zo een toren heb ik ook staan, maar die staat niet meteen in mijn bureau.  Die dient om te gaan DJ'en, samen met de licht installatie
           (bij mij zit er ook nog een "vintage" cassette deck, en een MiniDIsc player in,  en mijn  DMX controller zit apart met nog wat andere (zelfbouw) licht sturingen. )
           (ik vind trouwns dat je DMX ctrl op een vrij moeilijke plaats zit als je ergens wil gaan "spelen", of is het enkel voor thuis ?)
@Dirk : ja, dat is ook een optie,  en ik heb ook een klein mengpaneeltje maar dit moest echt heel klein zijn.  Afmetingen zijn 9 x 6 x 7  cm  (b x d x h)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

deze zit bij mij in de  "toren" : 


'de CD spelers hebben ook MP3 functie dus urenlang muziek zonder dat je wat moet doen  :)   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Dani,
voor mijn DJ werk heb ik in de garage een fatsoenlijke installatie staan ;) Deze is om boven wat 'te spelen' en uit te proberen.

Dmx stuur ik trouwens aan via de laptop, veel makkelijker.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

dani

Citaat van: gardevil op 05 juli 2018, 11:16:54 AM
Dmx stuur ik trouwens aan via de laptop, veel makkelijker.
Daar heb je gelijk in, dat is stukken  makkelijker !
Ik heb een "halfbakken" weg gekozen :  ik stuur  DMX  ofwel via eengelijkaardige controller als jij daar hebt (die dan via MIDI aan de PC hangt) , ofwel  (flick of a switch) via  Arduino met mijn eigen  software en  specifieke  presets.    Aan de "ontvangende" kant heb ik dan een  DMX oplossing (ook Arduino) gemaakt die  een 10 kanaals "oud" LED looplicht van Velleman omtovert in een 10 kanaals vrij bestuurbaar licht array,  en dan op dezelfde receiver nog  4 Solid State Relay uitgangen voor gewone "Par spots",  2  RGB  LED strips, 2 relais uitgangen voro toestellen die nkel aan/uit moeten en geen DMX hebben   (een  Cosmo LED  projector   en 2  stroboscopen parallel.   )

Ik hou wel af en toe van een uitdaging :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

just4fun

'Mijn' mengtafeltje (links op de brakke gsm-foto, genomen in het donker):



Een Midas M32, iets groter maar ook voor een iets ander doel.
Hier zit een (niet zichtbaar) orkestje klaar in de orkestbak half onder het podium voor een amateur-musicalvoorstelling).
Paul


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

59erke

Dani tof idee en dito uitgevoerd, ideaal voor op de werktafel.

Maar voor in de huiskamer verkies ik toch ook liever het gebruik van de mengtafel hoor, hoewel voor de meeste een gewone versterker of hifi keten ook al voldoet. (Het zijn enkel de Dj's onder ons die in de huiskamer ook een dj booth plaatsen, waaronder ik dus ook val)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Havoc

Citaat van: dani op 05 juli 2018, 09:43:41 AM
@Johan :   en wat is die oplossing dan ?  Ik ben nogal nieuwsgierig van aard.
@Frank:   zo een toren heb ik ook staan, maar die staat niet meteen in mijn bureau.  Die dient om te gaan DJ'en, samen met de licht installatie
           (bij mij zit er ook nog een "vintage" cassette deck, en een MiniDIsc player in,  en mijn  DMX controller zit apart met nog wat andere (zelfbouw) licht sturingen. )
           (ik vind trouwns dat je DMX ctrl op een vrij moeilijke plaats zit als je ergens wil gaan "spelen", of is het enkel voor thuis ?)
@Dirk : ja, dat is ook een optie,  en ik heb ook een klein mengpaneeltje maar dit moest echt heel klein zijn.  Afmetingen zijn 9 x 6 x 7  cm  (b x d x h)

In de desktop zit een RME digi9652 die met een RME ADI-8AE verbonden is. Aan de ADI hangen: 2 pick-ups (eentje voor 78 rpm en eentje voor 33rpm), het casettedek en eentje vrij voor aan te sluiten on-the-fly. Ook de DAT hangt aan de RME. De uitgang van de RME hangt aan een versterker. Ook aan de versterker hangt de andere desktop (voor scannen en dvb-t) en een SACD speler. Voor op te nemen op locatie is er een laptop met Edirol FA-66 en wat andere rommel. Een paartje PMC DB-1S of AKG naar gelang hoeveel ok de buren wil storen :D

Als de pc aanstaat kan ik alles via die RME routen hoe ik wil. En anders speel ik gewoon een cd'tje zonder dat ik de pc moet aanzetten. Vroeger stond er ook nog een radio op de RME maar die is al een tijdje weg want de ontvangst in die betonnen doos hier is rotslecht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.