Auteur Topic: NMBS Buffers goederenwagens  (gelezen 949 keer)

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.135
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: NMBS Buffers goederenwagens
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2018, 17:46:55 pm »
De schijf was doorboord met een centrale opening die toegang gaf tot het inwendige van de plunjer.
Daarmee zijn we een stukje verder. Maar dan blijft bij mij de vraag: waarom moet er toegang zijn tot het inwendige van de plunjer?

Offline Herwig

  • Forumlid
  • Berichten: 1.978
  • Voornaam: Herwig
Re: NMBS Buffers goederenwagens
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2018, 22:32:49 pm »
Een vaag vermoeden over het nut van de twee openingen was er al min-of-meer .
(het ontkoppelen en losschroeven van de inwendige stang, gevolgd door de bufferhuls )
Als er nu nog een NMBS-technieker ( forum-lid ? ) één-en-ander eventjes zou kunnen bevestigen, was dit vraagstukje  zeker opgelost .

Met dank aan Guy Holbrecht alvast een nieuw woord bijgeleerd:    een plunjer  =  zuiger(stang)
Kwestie is wel dat de buffers A°1862 van die slanke, open buffers waren.
In hoeverre die technisch (on-)vergelijkbaar waren met de latere hulsbuffers, is een andere vraag .
Bij de DR kwamen de hulsbuffers in gebruik in de jaren twintig.     (*)
(zie hieromtrent o.a. de foto's  &  technische tekeningen in de vorige reacties )

( *  "Güterwagen"  Miba/Carstens, blz. 15 : 
      "Vanaf 1925 werden goederenwagens met hulsbuffers geleverd. In plaats van de tot dan gebruikte stangenbuffers" )         

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.139
  • Voornaam: Peter
Re: NMBS Buffers goederenwagens
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2018, 15:54:52 pm »
gewichtsbesparing? :-\
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417