Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

NMBS Buffers goederenwagens

Gestart door loco, 28 juni 2018, 09:39:24 AM

loco

Ik ben op zoek naar een tekening (of tekeningen) van de typische buffers die we vaak op NMBS goederenwagens vinden in tijdperk III en IV (en ook nog in tijdperk V). Hieronder een foto van dergelijke buffer die geplaatst is op een locomotief bij de CFV3V.
Weet ook iemand waarvoor die openingen dienen die je op de zijkant ziet? Die zie je niet op buffers van buitenlandse maatschappijen.



Herwig

#1
hulsbuffer:  een opening om door het insteken van een gereedschap de binnenste koker (met de bufferplaat)  te  "ontkoppelen"  en uit de huls te kunnen trekken   ?

Bovenaan zit er ook iets dat er uit ziet als een keg / blokkeerpen ( 'cale' ).

Of stomweg een spui-gat om ingesijpeld water (met smeervet gemengd ) te laten weglopen ?  Is er onderaan ook zo'n opening ?   
Via deze zijopening kan ook de eventuele samengeperste lucht uit de buffer-koker ontsnappen.

( Bij andere ( 'moderne' ) buffers ziet men soms, ongeveer op die plaats,  een afdekplaatje met vier bouten.
  Bij de antieke open buffers kon men makkelijker bij de veren )

NMBS-techniekers kunnen die ovale opening in een bufferhuls ongetwijfeld zonder aarzelen verklaren .

Metpetergaathetbeter

bij langdurig stilstaan gebruikt als vogelnest, ik heb dit opgemerkt aan één van de wagons die nabij ons lokaal(lees onze clubwagons)langdurig blijven staan was  ;)

PeterVG

Verder dan een schematische tekening uit een cursus voor wagenschouwers kom ik helaas niet.


loco

Ik ben intussen naar de CFV3V gegaan heb daar een aantal buffers kunnen fotograferen en opmeten. Nu nog uittekenen en ik heb mijn eigen tekening. De tekening zal wel niet op 1 mm nauwkeurig zijn, maar veel millimeters zal het toch niet schelen. Zeker niet als je het nog eens moet delen door de gewenste schaalverhouding.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Heb je mijn tekening nodig voor uw eigen project, stuur dan maar een PM.

Peter

Heb hier nog een paar oude DACKER sets met Belgische buffers in H0.
Deze zijn, vind ik althans, uitstekend van afmetingen.
Gerolf heeft er voor mij, vele jaren geleden nog een aantal, van nagemaakt (afgegoten in metaal) omdat ik er toen meer nodig had dan de originele.
De kopies zijn bijn allen verbruikt geweest, maar de originele DACKERS heb ik nog steeds (verschillende vormen trouwens).
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Die buffers van Dacker zijn inderdaad mooi gemaakt. Maar om op basis van deze buffers een extrapollatie naar schaal 1:1 te maken, lijkt me wat bizar. Eigenlijk heb ik ze nodig om ze in schaal 1:32 na te maken. Met de opmetingen die ik deze week gemaakt heb, ben ik zeker dat het correct is, tenminste als je niet op 1 mm nauwkeurig kijkt. Je moet het dan nog eens delen door 32 (of in jouw geval door 87).

loco

Mijn buffers zijn getekend. Nu nog printen.
De twee delen zijn uitschuifbaar.
Voor de montage op de bufferbalk moet ik nog een oplossing bedenken.





PeterVG


Rangeerduivel

Citaat van: PeterVG op 10 juli 2018, 22:30:45 PM
Mooi tekenwerk Peter

Zeker !

Is er ondertussen méér geweten over het gat in de zijkant van de buffer?
En ook het centrale gaatje in de bufferplaat, tipysch en bijna uitsluitend voor Belgische loc's...

;)

Klaas Zondervan

Geen idee waar dat gaatje voor dient. Maar de Nederlandse E-locs van de series 1200 en 1300 hebben ook zo'n gaatje in de bufferschotel. Die buffers zijn overigens niet rond maar rechthoekig.

loco

#11
Citeer
Is er ondertussen méér geweten over het gat in de zijkant van de buffer?
En ook het centrale gaatje in de bufferplaat, tipysch en bijna uitsluitend voor Belgische loc's...

Ik heb nog geen info over de openingen. Ik weet alleen dat de Franse buffers een vierkant gaatje in de bufferplaat hebben. De SNCF buffers in tijdperk III (IV) lijken trouwens sterk op de NMBS buffers van die tijd.

Herwig

#12
De tot-nader-order mysterieuze opening ( rond gat ) in het centrum van de bufferschijf  komt/kwam  waarschijnlijk niet alleen voor bij de NMBS:

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Rail_vehicle_buffers?uselang=nl#mw-subcategories
( ter info, met dank aan  " Rail Vehicle Buffers" )

Straf dat er niemand even snel komt vertellen waarvoor dit gat technisch nodig is .
Om een specifiek gereedschap in te stoppen om de buffer te demonteren ?     De inwendige bufferstang losschroeven ?

Klaas Zondervan

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het gat dient om de buffer in een draaibank op te spannen bij het op maat draaien van de bufferhuls. Maar dat idee laat ik graag varen als iemand met een beter verhaal komt.

guy holbrecht

Uit 'Het goederenmaterieel' van J. Vandenberghen op p 159
' Wat de stoters betreft, rond 1862 bestonden die uit een schijf met een diameter van 0.25 m tot 0.366 m, in gietijzer of hout met een plaatijzeren beslag, die een geheel vormde met eens tang of bufferplunjer die op de stootveer werkte. Deze stang of de zuiger, werd geleid door een huls, een met bouten op de kopbalk vergaarde doos, die de veer bevatte. De plunjer werkte rechtstreeks op een voluutveer en werd op zijn plaats gehouden door een spie in een stang, wat zijn vervanging toeliet. De schijf was doorboord met een centrale opening die toegang gaf tot het inwendige van de plunjer. '

Vandaar dus wellicht het gat in de bufferschijf.
Voor de gaten langs de zijkant geeft dit boek geen betekenis. Ik veronderstel dat, bij vervanging van de bufferschijf, langs deze gaten de voluutveer (oude benaming, nu tonveer) kan geblokkeerd worden, zodat op een veilige manier de bufferplaat, na het verwijderen van de keg bovenaan, verwijderd en vervangen kan worden.