Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Twee locomotieven rijden op hetzelfde moment...??!

Gestart door bb67400fan, 27 juni 2018, 16:25:10 PM

bb67400fan

Dag iedereen,

Ik zit met een vreemd voorval op mijn modelbaan.
Ik heb gisteren een Traxx van Piko (186 255 Lineas-livrei) in m'n Mobile station 'geprogrammeerd' (handmatig ingevoerd, niet mfx dus).
Toen ik begon te rijden met een B-Models G2000 (die wel mfx heeft), begon na een tijdje de Traxx ook te rijden en meteen tegen hoge snelheid.
Ik schrok enorm! Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb zelf al gezocht in m'n Mobile station maar ik kan het probleem maar niet vinden...

Hopelijk kan iemand van hier mij verder helpen...

Groetjes,

Noach

dani

ik heb er geen pasklaar antwoord op maar ben nieuwsgierig...  en ik ga volgen.

Det hij het ook als hij alleen op het spoor staat ?
Hebben ze toevallig hetzelfde adres ?  Wat is je installing van CV29 ?

De Mobile station is beperkt kwa programmering, misschien eens laten uitlezen of programmeren bij iemand met een uitgebreidere centrale ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bb67400fan

Ze hebben beiden een ander adres.
Als hij alleen op het spoor staat rijdt hij perfect zoals het moet.
Idem dito bij de 5509 van B-Models: als de 5509 op bijna topsnelheid rijdt, begint de Traxx ook te rijden.
What the hell is going on..??  ??? ???

Rangeerduivel

Beste Noach,
Helpen kan ik je niet maar enkel beamen, wat zich bij jou voordoet gebeurt ook zo ongeveer bij mij.
Wanneer een andere loc over de wissels in zijn buurt rijdt begint een HLR8033 spontaan te rijden.
En ook bij mij heeft het lokje een adres welk geen enkel andere loc heeft.
Ik kan hem dan enkel doen stoppen door hem een duwtje te geven zodat hij langs één zijde kontakt met de rails verliest, dan valt hij uiteraard stil tot....er weer een loc in de buurt komt.
Het is een ESU decoder en ik rijd wel gelijkstroom (met Ecos).

;)

OlivierV

Ik zou beginnen met elke loc/decoder zelf een adres te geven ipv een adres te laten toewijzen.
Bij MFX en M4 geeft de centrale een adres aan de loc/decoder. Persoonlijk vind ik dat niet zo ideaal.
Dat is in principe zoals bij DHCP op routers/Domeincontrollers, allemaal goed en wel, maar heel uitzonderlijk of als de range vol zit heb je al eens een duplicaat.

Bij Railcom (DCC-only) zal een loc zich aanmelden met zijn adres dat jij hem gegeve hebt.

Zelf werk ik met een multimaus van Roco (DCC only), hier steek je je locs in per adres. In principe heb je zo nooit duplicaten tenzij het bewust is voor een dubbeltractie.

Dus ik stel voor, geef je locs 1 voor 1 het adres dat ze moeten hebben, maak je centrale leeg en steek ze er manueel in.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

Citaat van: OlivierV op 28 juni 2018, 12:49:06 PM
Dat is in principe zoals bij DHCP op routers/Domeincontrollers, allemaal goed en wel, maar heel uitzonderlijk of als de range vol zit heb je al eens een duplicaat.

Alms je een GOEDE  DHCP server hebt dan gebeurt zelfs dat niet.  Dan krijgt je machine gewoon geen IP adres.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bb67400fan


patrick smout

Noach,

Niet helemaal zeker of je een esu ls hebt in de g2000 en de 5509 maar met deze decoder zijn er in het verleden al een aantal vreemde zaken gemeld. Meer hierover in dit draadje. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66140.0

Niet helemaal identiek verhaal maar toch de nodige gelijkenissen.

Mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Snobby Crash

Ik zou ook CV 29 zetten op enkel digitaal, indien deze staat op zowel analoog als digitaal kan het wel eens gebeuren dat je decoder niet wacht op het digitale signaal en zodra er spanning op komt de motor aanstuurt.


Gaspar

Heb een bijna gelijkaardig probleem met HLR8030 van Marklin met een originele decoder. Loc begint geregeld vanzelf te rijden zonder enige reden. Aansturing gebeurt op die baan met een mobile station 2.
Nog een geluk dat de topsnelheid van een 8030 aan de lage kant is!
 

efl045

Citaat van: noach_taillieu op 27 juni 2018, 16:25:10 PM
Ik heb zelf al gezocht in m'n Mobile station maar ik kan het probleem maar niet vinden...
Nochtans zit het probleem wel degelijk in je Mobile Station, maar niet in de logica, 't zit in de hardware.
Als je met een scoop bekijkt welke golfvorm er uit de meeste centrales en boosters komt is het zelfs verwonderlijk dat er niet meer problemen optreden...
Op de tekeningetjes zie je altijd nette blokgolven, op de scoop zie je wel iets helemaal anders.
Soms is het signaal zo slecht door hoge belasting of zelfs kortsluiting (op wissels bijvoorbeeld) dat sommige decoders dat nog nauwelijks herkennen als een digitaal signaal en dan maar spontaan omschakelen naar 'analoog'.
Met een goed gestabiliseerde booster met snelle schakeltransistoren loop je niet tegen dit probleem aan.
Dat kan een oplossing zijn als je materiaal ook nog ergens analoog moet gebruikt kunnen worden.
Maar als je loc toch nooit analoog gebruikt wordt zet je dat automatisch omschakelen maar beter af en omzeil je het probleem. 

dani

dus : CV29 aanpassen  zou de oplossing kunnen bieden.

Maar met een MS  gaat dat misschien niet lukken.  Dus toch maar bij iemand langs gaan met een centrale, zoals ik initieel al suggereerde...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bb67400fan

Het probleem waarbij een aantal locs op hetzelfde moment reden is opgelost.
Maar nu is er een ander probleem...
Wanneer de Traxx begint te rijden, branden de front- en sluitseinen eventjes en dan gaan ze uit...
Tijdens het rijden flikkeren ze af en toe...  :-\

Je kan merken dat ik nog ervaring moet opdoen...

Hopelijk kan iemand mij (weeral) helpen.

Ronald

Aantal rijstappen moet op elkaar afgestemd zijn. Dwz de stappen in de decoder moeten hetzelfde zijn als waarmee aangestuurd wordt.

bb67400fan

Bedankt aan iedereen voor de vele tips!!
Alle problemen zijn nu van de baan en dat is dankzij jullie.
Ik ben nu een beetje slimmer geworden.  8)